21 anys sense Ayrton Senna

0
Ayrton Senna McLaren

Ayrton Senna McLaren

El segon és el primer dels perdedors

Divendres 1 de maig va ser un dia especial, i no perquè fos el dia del treballador, sinó perquè es complia 21 anys de la mort del mite de la Fórmula 1, Ayrton Senna. Encara molts tenim marcat a la nostra retina aquell tràgic accident al Gran Premi de San Marino l’any 1994 que es va emportar una de les glòries d’aquest esport (quan encara ho era, ara ja ha passat a ser un autèntic negoci). El brasiler va aconseguir (i aconsegueix) captivar a milers d’aficionats del motor gràcies a una conducció sensacional que només ell era capaç de fer. Gràcies a això va aconseguir tres títols mundial (1988, 1990 i 1991) i va protagonitzar memorables batalles amb altres mites com Alain Prost. Sens dubte, Senna es troba al podi dels millors de la història.

Inici

Com tot pilot professional, la seva trajectòria exitosa va començar muntat en un kart, on ja va deixar clar que tenia aquell toc màgic que només tenen els campions; amb un kart casolà fabricat pel seu pare va meravellar als assistents que el van veure durant el seu primer dia. A partir d’aquí va començar adquirir més coneixements fins que als 13 anys va entrar oficialment en una competició de karts. La seva gran habilitat de conducció va aconseguir que donés el salt als monoplaces, concretament a Anglaterra, on va demostrar que valia per aquesta feina. La seva actuació a la Fórmula 3 anglesa va despertar l’interès d’alguns equips de Fórmula 1, entre ells alguns de primera fila, però per suggeriments dels propis pilots i patrocinadors, no li va quedar més remei que començar la seva carrera a la categoria reina amb l’equip Toleman; aquí començava el seu llibre a la F1.

Toleman i Lotus

Era l’any 1984 i Senna arribava trepitjant molt fort, no va deixar indiferent a ningú. Tot i que Toleman no era un equip punter, Senna va aconseguir el que ningú es pensava, només cal veure la seva actuació sobre la pluja del Gran Premi de Mónaco d’aquell mateix any on la cursa va acabar en bandera vermella just quan el pilot brasiler superava a Prost a la recta final. Aquest bon començament li va obrir la porta d’equips amb més potencial i, a final d’aquella mateixa temporada, va fitxar per Lotus, amb el qual va pilotar entre 1985 i el 1987 amb un total de sis victòries. La tercera plaça al Mundial de Pilots d’aquell últim any, va acabar d’obrir els ulls dels equips grans, sobretot d’un tal McLaren.

McLaren

I així va ser, els de Woking sabien el que fitxaven i estaven segurs que seria una font d’èxits; al 1988 va guanyar el seu primer Mundial de forma formidable en una remuntada èpica al circuit de Suzuka on es disputava l’última cursa del campionat. El seu motor Honda es calava a la sortida i retrocedia fins la catorzena posició, però la seva gran habilitat el va fer remuntar fins arribar a la primera posició, superant a Prost. Aquest any McLaren va guanyar 15 de les 16 curses disputades.

Durant el seu segon any a McLaren no va aconseguir el seu objectiu després de protagonitzar una lluita agònica amb el seu company d’equip Prost a l’última cursa del Mundial de 1989 a Japó. A l’última corba Senna es colava a l’interior, però tocava al francès i aquest havia d’abandonar. Senna tornava a pista ajudat pels comissaris. Més tard, la FIA va decidir desqualificar el brasiler i, com a conseqüència, Prost va ser al campió.

Però al tercer any la truita es va girar; la història es repetia al mateix circuit de Suzuka i entre els mateixos dos pilots. Tots dos van acabar tocant-se i fora de cursa, però la diferència va ser que Senna arribava al país nipó al capdavant de la classificació i, tot i l’abandonament dels dos, el pilot brasiler es va proclamar campió del món. Alguns critiquen aquest mundial de Senna per la forma en que va acabar aquesta cursa, però el cert és que a la classificació final el seu nom és el que apareixia primer.

Però si hi ha un Mundial que no se li pot discutir és el seu tercer de 1991. Va guanyar 7 curses en aquell any per davant d’un combatiu Nigel Mansell que no va poder fer res més que veure com el brasiler es coronava campió. Però tota aquesta glòria se’n va anar a norris els dos anys següents on McLaren no va estar a l’altura de la gran progressió de Williams. Van ser dos anys complicats per Senna.

Williams

Tot això va precipitar que al 1994 el pilot brasiler firmés per Williams-Renault buscant tornar a la part més alta de la classificació. Però les coses no li van ser gens fàcils; el cotxe no anava fi i ell tampoc es sentia a gust, fet que ho expliquen les seves retirades en les dues primeres curses del Mundial. Però el pitjor estava per arribar; la tercera cursa es disputava al circuit d’Imola i, durant la classificació, Ratzenberger va perdre la vida en un xoc, però es va decidir disputar la cursa del diumenge. La cursa va començar accidentada i amb l’entrada del safety car, mentre Senna anava posant-se nerviós. A la setena volta va perdre el control del cotxe a la corba Tamburello i es va estimbar contra el mur. Segons es va poder constatar anys després, l’accident es va produir a causa del trencament de la barra de direcció. Senna va morir més tard a l’hospital i la seva mort el va fer convertir en llegenda.

A partir d’aquest accident, les mesures de seguretat dels monoplaces van avançar considerablement i han fet de la F1 un dels esports més segurs.