Maria Carme Roca retrata el ‘glamur’ de Can Jorba a Pertegaz durant la postguerra 

La historiadora, filòloga i escriptora Maria Carme Roca ha retratat el món del ‘glamur’ dels grans magatzems Can Jorba al dissenyador i modista Pertegaz durant la postguerra a Barcelona amb la seva última novel·la, ‘A punt d’estrena‘ (Columna).

L’obra descobreix la recuperació de la ciutat de Barcelona i el creixement del món de l’alta costura durant els anys 50, especialment sobre el Manuel Pertegaz: “Vaig parlar amb persones que el van conèixer, amb una maniquí, i vaig llegir totes les seves biografies“, ha apuntat Roca aquest dimarts en roda de premsa.

Els dos principals eixos de la història es desenvolupen a Manresa i Barcelona, a través d'”un ‘thriller’ costumista, ja que des que comença se sap que la protagonista té por de la persona amb qui s’ha casat“, ha anotat Roca.

A través d’establiments mítics de la Barcelona dels 50, anuncis, i altres elements propis de la cultura de l’època, Roca situa una història que barreja ficció amb realitat: “Els meus personatges de ficció serveixen perquè els de veritat puguin anar apareixent a la història“.

Tot el que explico m’ho he inventat, però és l’obra més personal perquè em toca molt de prop“, ha apuntat l’autora, que va néixer al barri del Call de Barcelona, on es troben els orígens de Can Jorba.

Tot el que explico m’ho he inventat, però és l’obra més personal perquè em toca molt de prop

Com arribar a l’èxit

‘A punt d’estrena’ és la història del somni d’Eulàlia, “una noia jove que desitja ser maniquí, un ofici que estava mal vist durant els anys 40 i 50“, ha manifestat Roca.

Si no hi ha un treball, l’èxit mai no arriba, sigui en l’època que sigui“, ha continuat l’autora sobre la força dels personatges que lluiten pels seus objectius.

Pertegaz va complir el seu somni, i jo adoro les persones que lluiten per un somni“, ha puntualitzat Roca, que és autora de més de 50 títols publicats.

Pertegaz va complir el seu somni, i jo adoro les persones que lluiten per un somni

“En aquesta època eren maniquís anònimes, a diferència d’avui que les models són protagonistes. La maniquí estava al servei del creador, era com un penjador per lluir roba”, ha anotat Roca.

Títol polièdric

En relació amb el títol de l’obra, que ha preparat durant cinc anys, Roca ha explicat que té diversos sentits: “D’una banda el fet que la meva protagonista està a punt d’estrenar-se, ja que ha estat tres anys casada i encara continua verge; i d’altra banda, perquè ella està a punt de lluir-se en passarel·la”.

De pare mestre i mare modista, Roca és historiadora i així ho demostra el seu treball d’investigació, ja que ha consultat diferents hemeroteques per crear aquesta història.