Ada Colau i el Circuit de Barcelona-Catalunya

0
Circuit de Barcelona-Catalunya

Circuit de Barcelona-Catalunya

Les relacions no passen per un bon moment

Les eleccions municipals del passat 24 de maig van estar tot un terratrèmol a Barcelona. La societat va portar a la política a fer un gir quasi radical que ha trencat amb part de la vella escola. CIU ha deixat pas a BComú amb Ada Colau al capdavant, la qual cosa significa un canvi radical a tota política que es feia fins ara a la capital catalana. Això significa que hi haurà molts replantejaments, nous projectes, noves idees, etc. que poden ser beneficioses per alguns i perjudicials per altres, com passaria amb qualsevol altre partit.

Jo aquí no vull jutjar si el que decideixi l’alcaldessa de la capital és bo o dolent, però el que és innegable és que qualsevol proposta per millorar les condicions de vida de la societat serà benvinguda. Partint d’aquest paràmetre parlaré una mica de les declaracions de Colau on deia que la Fórmula 1 no devia ser una prioritat quan aquests 4 milions que destina l’Ajuntament de Barcelona al Circuit de Barcelona-Catalunya es podrien destinar perfectament a menjadors socials. Estic totalment d’acord que cal donar més diners a menjadors, escoles, hospitals, etc. (si pensés el contrari crec que tindria un problema) però penso que es pot arribar a tot sense excloure coses que funcionen.

M’explico, el Circuit de Barcelona-Catalunya ja fa temps que s’ha convertit en una màquina de generar benefici econòmic pel territori. Esdeveniments com la Formula 1 i MotoGP generen un 84% de tota l’activitat del circuit fins al punt que al 2014 l’impacte econòmic ha estat de 332 milions d’euros. D’acord que en el cas de la Fórmula 1 aquest benefici potser aniria a parar a sectors més elitistes, però MotoGP és força diferent. Però no tota l’activitat s’acaba amb aquests dos gran esdeveniments, sinó que al 2014 el Circuit va estar actiu durant 310 dies. Tot això suposa una activitat laboral força gran que, en el cas que desapareixes, també marxaria. És molt fàcil dir de primeres que s’ha de treure la subvenció, però crec que primer cal una reflexió i anàlisi de tots els camps possibles i deixar de banda les exclusions demagògiques.

I ara us posaré un exemple del programa electoral de BComú; un del punts de l’apartat “Avançar cap a un model de transport públic integral i sostenible” ens parla de la intenció d’ajuntar les dues línies de Tram a través de la Diagonal. Llegit això jo em pregunto, és totalment necessari? Quin benefici obtindríem? Penseu que, en el cas que aquest projecte es porti a terme, no serà precisament de 4 milions d’euros, serà de molt més, i després caldria sumar-li tot el cost que suposa mantenir i renovar tot aquest tram. Amb això no vull jutjar res, però és només un exemple per escenificar que no es pot dir així de cop que la intenció és acabar amb la subvenció al Circuit quan al teu programa electoral tens en ment un projecte que suposaria una quantiosa despesa.

Un dels errors de Colau també va ser relacionar la subvenció del Circuit directament com una subvenció a la Fórmula 1, i no és així. Certament la F1 genera el 50 % del benefici anual del circuit i ,avui en dia, és una “esport” que fa una mica de pudor, però aquesta subvenció afecta a totes les activitats que allà es produeixen, i no són poques. Tot i així, i gràcies a la F1 i MotoGP, el Circuit s’ha convertit en un referent automobilístic mundial i en un dels traçats que agrada més als pilots de tot el món.

Aquest passat cap de setmana, MotoGP ha aconseguit reunir unes 174.000 persones, 13.000 més que l’any anterior i, de moment, sembla que la tendència segueix a l’alça. Si ens posem en el pitjor escenari possible suposant que es deixa de subvencionar el circuit i aquest ha de tancar, seria una gran pèrdua per Catalunya, no només econòmica, sinó també d’il·lusions i passió. Catalunya és una nació amb benzina, amant de tot el que porti rodes i molts d’aquells nens que per desgràcia no tenen una beca menjador, a la seva habitació tenen pòsters de Màrquez, Pedrosa, Rossi, Hamilton, Ferrari, Honda, etc. Amb aquesta frase no vull ser oportunista ni demagog però crec que no deu estar lluny de la realitat i és una bona forma d’entendre que no cal excloure una cosa que aporta il·lusió i passió, crec que cal buscar l’equilibri i, en el cas que calgués eliminar quelcom, que s’analitzés detalladament totes les variables i s’exposessin amb una explicació coherent sense frases tant directes i sense un anàlisi previ com la que va dir Ada Colau.