L’aeroport de Castelló rep el seu primer vol comercial

0
escultura sobre els avions
(L'obra "El Hombre Avión", a l'entrada de l'aeroport, va tenir un cost de 300.000 euros)
escultura sobre els avions
(L’obra “El Hombre Avión”, a l’entrada de l’aeroport, va tenir un cost de 300.000 euros)

L’aeroport de Castelló ha rebut els primers passatgers

Han calgut gairebé quatre anys i mig des de la seva inauguració, però finalment un avió comercial ha aterrat avui per primer cop a les pistes de l’aeroport de Castelló. Es tracta d’un Boeing 737-800 de la companyia Ryanair, procedent de Londres Stansted. D’aquesta manera, totes les províncies del litoral mediterrani espanyol disposen del seu aeroport en actiu.

La fita d’avui posa fi a les queixes del sector turístic i hoteler de la regió, que veien en l’aeroport una eina clau pel desenvolupament turístic provincial, ja que els visitants que volguessin desplaçar-se en avió no haurien de venir de València o Reus. El cas és, però, que tot i que a partir d’avui l’aeroport de Castelló rebrà vols regulars de Londres i Bristol (tres i dos per setmana, respectivament), resultarà difícil que aquesta infraestructura repercuteixi positivament en l’economia valenciana en general i castellonenca en particular: en primer lloc, perquè els costos de construcció i de patrocini de l’aeroport sumen més de 200 milions d’euros públics (despeses de manteniment a banda) que han anat a càrrec de la Generalitat Valenciana, i aquesta enorme despesa requerirà bastant més que cinc vols setmanals per resultar viable. I en segon lloc, perquè no queda clar que els visitants de l’aeroport suposin un gran canvi pel sector turístic i hoteler de la regió, ja que bona part dels passatgers del vol FR8555 que ha aterrat aquest matí són britànics amb segones residències a la zona, i que per tant ja venien a la regió abans que l’aeroport fos operatiu.

Amb tot, queden seriosos dubtes entorn a la necessitat i l’impacte econòmic esperable de l’aeroport de Castelló, qüestions que també devien aflorar en el seu moment en el si de l’administració valenciana, ja que després d’intentar vendre’s l’aeroport, finalment va externalitzar la seva gestió a una empresa privada. Caldria preguntar-se doncs si la construcció d’infraestructures com l’aeroport de Castelló han comptat des d’un inici amb estudis rigorosos de viabilitat econòmica (l’aeroport de Ciudad Real, el d’Alguaire o el model ferroviari d’alta velocitat serien alguns exemples l’eficiència econòmica dels quals seria discutible), o si pel contrari s’han realitzat més aviat com a símbols de prestigi.

En tot cas, els primers passatgers ja han aterrat a Castelló. A partir d’ara, tocarà començar a analitzar si l’impacte real que això suposi pels ciutadans haurà valgut o no la pena.