Alumnes de la UPC de Terrassa aporten idees de mobilitat

0
Les idees són pel grup VW i seat

Les idees són pel grup VW i seatEls treballs es presenten a VW i Seat

Uns 30 estudiants de l’Escola d’Enginyeria de Terrassa (ETT) presenten cinc projectes al Grup Volkswagen i Seat per reinventar la mobilitat urbana. La iniciativa s’emmarca en Creative Lab, un projecte docent que han dut a terme conjuntament les tres parts i que ha durat sis mesos.

Els projectes plantegen un sistema de comunicació entre vehicles a través de dispositius integrats en el cotxe, un cotxe que detecta obstacles, perills i rutes alternatives i ho comunica a altres vehicles, un sistema per escollir la millor opció de pàrquing, un altre per valorar la qualitat de la conducció i un últim que és un vehicle modular que s’adapta a l’usuari.

Creative Lab es basa en el treball col·laboratiu i multidisciplinari que busca captar el talent dels estudiants i incentivar-los a dissenyar noves solucions tecnològiques i desenvolupar canvis viables en dos àmbits, la mobilitat cooperativa en entorns urbans i un nou concepte de vehicle urbà.

Així, durant un semestre, estudiants de cinc especialitats d’enginyeria que s’imparteixen en el EET han invertit el seu temps extracurricular per incorporar-se a un grup de treball, format també per altres estudiants d’altres especialitats, amb l’objectiu de generar idees per al Grup Volkswagen. Les propostes que han realitzat els estudiants es van fer a partir de les especificacions que van donar els enginyers de Volkswagen i Seat.

Projecte Multidisciplinari

Aquest innovador projecte docent i de cerca de noves idees anomenat Creative Lab, basat en el treball col·laboratiu i multidisciplinari, ha comptat amb 83 alumnes inscrits, dels quals la ETT va seleccionar a 30 per poder formar sis grups, tutelats per deu professors de la ETT, a més ha comptat amb l’assessorament de quatre enginyers de R+D del Grup Volswagen i Seat.

El responsable de projectes de electromovilidad de Seat, Santi Castellà, ha qualificat l’experiència “l’experiència ha estat molt positiva. El resultats obtinguts han superat les expectatives”. També afirma que “el talent i la implicació dels estudiants i la passió amb que han treballat les seves idees és extraordinària. De ben segur que els resultats del projecte comportaran beneficis per totes les parts implicades. De fet, ja estem preparant els temes per a la segona edició que farem el curs vinent”.

Per la seva banda, Núria Garrido, sotsdirectora de l’EET i coordinadora de Creative Lab, afirma que “des del punt de vista docent, el millor ha estat la implicació i les ganes de treballar i aprendre dels estudiants”, i afegeix: “s’ha trencat la barrera de l’aula, el tutor ha estat un més de l’equip de treball i la seva feina ha consistit a dinamitzar i acompanyar els estudiants en el seu procés d’aprenentatge on ells han estat els veritables protagonistes”.

Per la seva banda, la sotsdirectora de la ETT i coordinadora de Creative Lab, Laura Codina, estudiant de doble titulació dels graus de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte i del grau d’Enginyeria Mecànica, explica que “han estat uns mesos apassionants, tenir al costat  professionals del Grup Volkswagen, treballar amb tanta motivació amb un equip de companys d’altres especialitats, poder treure tota la nostra creativitat, lliurement, per un projecte que podria ser realitat, no té preu”. A més, “ara se’ns obren les portes de SEAT i el Grup Volkswagen per poder fer pràctiques, amb la qual cosa tot és rodó”, afegeix l’estudiant.

Cinc projectes

  1. Cascade Networking’ que presenta un sistema mitjançant el qual el vehicle detecta obstacles, perfils, rutes alternatives i zones d’aparcament i és capaç d’emetre aquesta informació en un tipus estàndard que altres vehicles puguin recollir i emetre.
  2. ‘VW Points’ que serveix per valorar la qualitat de la conducció d’un conductor específic i, si manté bones pràctiques, anirà rebent punts que serviran per obtenir descomptes en carburant, recanvis oficials i pujar posicions a les xarxes socials.
  3. ‘Pàrquing map’ que proposa un sistema que permet el conductor escollir la millor opció per a l’aparcament del cotxe. La informació s’obté a partir de la interpretació de dades GPS que generen els vehicles que desallotgen places d’aparcament i es projecta en el parabrisa superposat en la via. A més, si la zona és pagament, es podrà pagar directament des del mòbil.
  4. ‘Get in contact’, que ofereix un sistema perquè l’usuari d’un cotxe pugui comunicar-se amb uns altres de manera similar al ‘Whatsapp’, però amb els controls integrats en el mateix vehicle i amb la possibilitat de crear grups de cotxes.
  5. ‘Modular car’ atès que el mateix vehicle no respon a les diferents necessitats que un usuari pugui tenir, el vehicle modular servirà per adaptar, de manera constant al llarg de la seva vida útil, el vehicle a les necessitats de l’usuari. Establint un sistema de distribució, emmagatzematge i lloguer de mòduls, el conductor realitzarà la rutina d’adaptar la tipologia del seu vehicle a la necessitat del dia a dia.

 Més info sobre la UPC