Angus Deaton, guardonat amb el Nobel d’Economia 2015

0
Angus Deaton
EP : Angus Deaton, BBVA
Angus Deaton
EP : Angus Deaton, BBVA

El professor escocès ha aconseguit relacionar les eleccions individuals amb els indicadors

El professor escocès Angus Deaton, de la Universitat de Princeton, ha estat guardonat amb el Nobel d’Economia 2015, per la seva anàlisi sobre el consum, la pobresa i el benestar social, segons ha anunciat aquest dilluns la Reial Acadèmia Sueca de les Ciències.

La denominació exacta d’aquest guardó és Premi de Ciències Econòmiques del Banc de Suècia en memòria d’Alfred Nobel.

L’Acadèmia sueca adverteix que “no és un Premi Nobel”, ja que és l’únic dels sis guardons que no va ser designat en el seu llegat pel magnat suec Alfred Nobel, que va establir els premis en el seu testament el 1895.

Tot i això, té la mateixa dotació, 8 milions de corones sueques (uns 863.000 euros) que la resta de distincions i s’entrega al mateix temps que la resta de distincions cada 10 de desembre, aniversari de la mort de l’inventor de la dinamita, en una doble cerimònia a Oslo, per al Nobel de la Pau, i a Estocolm, per a la resta.

Deaton intervenia per videoconferència ala roda de premsa després de la concessió del Nobel i ha contestat a una pregunta sobre la crisi dels refugiats. “El que estem veient ara -deia- és el resultat de centenars d’anys d’un desenvolupament desigual al món ric, que ha deixat de costat a una gran part del món”.

Deaton ha aconseguit relacionar les eleccions individuals amb els indicadors agregats, posant en contacte el món de la microeconomia amb el de la macroeconomia, i ajudant a transformar el seu estudi i comprensió.

L’obra de Deaton gira entorn de tres grans qüestions: Com distribueixen els consumidors la seva renda entre els diferents béns i serveis?, quan s’estalvia i quan es gasta en el conjunt d’una societat? I quin és la millor manera de mesurar la pobresa i el benestar? Sobre les decisions individuals de despesa, Deaton va plantejar el Sistema Gairebé Ideal de Demandes (AIDS) un mètode “flexible però senzill” d’estimar com la demanda d’un producte determinat depèn del preu de tots els béns i serveis i dels ingressos del consumidor, va explicar la Real Acadèmia de les Ciències Sueca.