El megatruck ha circulat per primer cop a Catalunya

El megatruck, el camió de 25,25 metres de longitud i una capacitat màxima de 60 tones, ha circulat per primera vegada a Espanya en un trajecte per carretera i autopista entre Palau-Solità i Plegamans i Martorell. Aquest primer recorregut ha estat impulsat pel Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) amb la participació de SEAT, com a líder del projecte, Grup Sesé, CIMALSA, Grup Carreras, Tecnicarton i SF Consultants.

Durant el trajecte, el vehicle ha portat incorporats sensors que han monitoritzat paràmetres corresponents a diferents sistemes, especialment als aspectes de seguretat (frenada, maniobrabilitat, resistència d’elements mecànics, etc.).

Des de la Comissió de Logística del CIAC defensen que la circulació dels megatrucks suposa un estalvi del 22% en costos de logística en reduir el preu de la tona transportada i un estalvi energètic, així com una millora mediambiental, ja que la disminució dels camions en circulació es tradueix en una reducció del 14% de les emissions de CO2 i gasos contaminants.

Arriba el megatruck a les nostres carreteres | Diari Català

Però davant aquesta novetat, on queda el treballador? Si els megatrucks es converteixen en un èxit significarà una reducció notable de camioners i, per tant de llocs de treball, ja que portant més tones en un mateix viatge, es reduirà el nombre de camions a la carretera; així que no tot són bones notícies. A més, les infraestructures del territori espanyol no estan del tot preparades per poder donar cabuda a un gran nombre de camions d’aquesta grandària.

Tot i així, i després d’aquest primer trajecte en carretera i autopista, els impulsors del projecte seguiran treballant per aconseguir la circulació regular dels megatrucks a les nostres carreteres. Actualment només poden circular amb una autorització prèvia expedida per la DGT o pels departaments de trànsit de Catalunya i el País Basc, en la qual s’estableixen les condicions de circulació d’aquest camió.

Actualment, els megatrucks a nivell europeu ja poden circular a Suècia, Finlàndia, Dinamarca, Països Baixos, Portugal i algunes zones de Noruega.