Després de presentar els seus colors, el nou Audi R18 mostra el seu poder i presenta la mecànica que el pot retornar a ser número 1 de les 24 Hores de Le Mans

Aquest Audi R18 ha estat redissenyat des de zero i no té molt a veure amb el seu antecessor. El concepte aerodinàmic és extrem i el seu sistema de propulsió híbrid funciona amb una bateria per primera vegada. A més, el motor V6 TDI ha estat millorat perquè el LMP1 d’Audi Motorsport sigui més potent (més de 1.000 CV) alhora que eficient.

El primer detall del que podem parlar és l’aerodinàmica del nou Audi R18, optimitzada al màxim. Les proporcions del cotxe han canviat significativament perquè la distribució del pes i el flux de l’aire siguin òptims, de manera que les turbulències no el facin perdre energia. Tal com va explicar el director d’Enginyeria d’Audi Sport, Jörg Zander, “El nostre objectiu més important era millorar el flux d’aire”. Per a això, a la part posterior l’aire surt de nou a través del difusor, generant una càrrega aerodinàmica beneficiosa a les corbes perquè ‘enganxa’ el cotxe al terra com en una espècie d’efecte iman. El monocasc que ha desenvolupat mesura 4,6 metres de llarg una dada que canvia les dimensions del propi cotxe (la seva superfície s’ha ampliat un 45%) i permet la ubicació d’unes noves entrades d’aire en els passos de roda davanters.

L'audi r18
El nou Audi R18 té sortides d’aire posteriors per fixar el cotxe durant les corves | Foto: Audi Motorsport

Els enginyers també han treballat de valent en el xassís, millorant detalls tan vitals com la suspensió. Aquest sistema s’ha hagut d’adaptar a la posició dels eixos de transmissió del sistema híbrid i els amortidors són accionats a través de tipus pushrod en el cas de la part davantera. La cinemàtica de la suspensió posterior també s’ha optimitzat, igual que el control de balanceig Linked Suspension System (LSS). La nova transmissió permet una relació amb mínimes caigudes de revolucions entre marxes i presenta un canvi de sis velocitats en lloc de les set del model anterior.

Per tornar a la part alta del podi, Audi ha hagut de canviar el seu model totalment, fins i tot el seu sistema de propulsió. Per primera vegada una bateria s’encarregarà de l’acumulació d’energia, un canvi que el responsable d’Electricitat, Electrònica i Sistemes d’Energia d’Audi Sport justifica pel fet que: “ara hem de processar encara més energia que abans, necessitem un canvi de tecnologia”. Amb aquest canvi i després del treball en la Unitat Generador Motor (el generador d’energia elèctrica) Audi aconsegueix presentar el bloc elèctric més potent fins avui, amb 350 KW (476 CV).

El motor V6 de 4 litres té un únic turbocompressor VTG de geometria variable i doble flux amb un angle de 120 graus. La cilindrada inicial d’aquest bloc era de 3.7 litres però va augmentar a 4 litres al 2014. Com l’organització de la FIA, el WEC i Le Mans controlen el consum de combustible, Audi ha treballat intensament en aquest àmbit actualitzant el bloc i aconseguint que necessiti un 46,4% menys de gasolina en comparació del primer bloc TDI del 2006.

Com a dada curiosa comentar que durant la seva presentació el Director d’Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich, va voler remarcar que: “Aquest tipus de competicions continua establint tot un exemple per a l’enginyeria automobilística. Per Audi, les innovacions de cara a la producció en sèrie han format part essencial dels nostres programes de competició durant 35 anys”. Per exemple, els fars Matrix LED que van estrenar els LMP1 s’han anat incorporant als models de carretera.