A priori, la classificació de motos al Dakar 2016 estarà molt oberta

Ens trobem davant una situació inèdita en la categoria de motos d’aquest Dakar 2016: finalitzada l’era Despres-Coma, els seus antics rivals per fi tenen via lliure per lluitar per al títol, però hauran de vigilar amb els nous pilots joves de gran talen.

Després de la marxa successiva de Cyril Despres i Marc Coma cap a nous horitzons, per primera vegada a la història del Dakar, no hi haurà cap antic guanyador a la sortida. El dorsal 1 brilla per la seva absència a l’edició 2016, al·licient addicional per tots aquells que van haver d’acontentar-se amb els llocs d’honor durant el doble regnat dels antics pilots de KTM. A més, en aquest Dakar 2016 podria arribar el final el domini de les motos austríaques, a les quals la competència ha trepitjat els talons aquests últims anys, sense aconseguir imposar-se mai als seus dos grans pilars. Entre els aspirants al títol, Honda ofereix maduresa tècnica i de la seva moto, així com dos pilots amb una gran experiència: Paolo Gonçalves, 2° al 2015, i Joan Barreda, guanyador de 13 etapes en 5 anys i capaç d’irrompre en el podi pujant directament pel cap alt. Yamaha, marca també japonesa, aposta per un altre valor segur, confiant el lloc de cap de files a Hélder Rodrigues, membre assidu del Top 5 des de fa 10 anys, així com per Alessandro Botturi, recent campió del Ral·li de Merzouga.

Batalla oberta de motos al Dakar 2016 | Diari Català

KTM tampoc es queda curta en el nombre d’aspirants que s’han decantat per la 450 Ral·li amb l’equip oficial o en altres equips: les dues grans revelacions de l’any passat Toby Price (3°) i el campió del món de la temporada de ral·li raid, Matthias Walkner, sabran defensar els colors del fabricant, igual que Jordi Viladoms (2° al 2014) i la sorprenent Laia Sanz, els límits de la qual ningú coneix. Clar que hauran de lluitar també amb Olivier Pain i David Casteu, d’una banda, i amb Stefan Svitko i Ivan Jakes, per una altra, tots ells equipats amb la mateixa moto. A més, la que es confiarà als dos pilots capdavanters de l’equip Husqvarna parteix de la mateixa base mecànica que ja ha demostrat ser més que eficaç. El xilè Pablo Quintanilla (4° al 2015) i el portuguès Rubén Faria (2° al 2013) no tindran res que envejar als seus rivals per a la victòria.

No serà res fàcil pels “outsiders” obrir-se un forat entre els grans protagonistes del Dakar 2016. No obstant, aquest és l’objectiu que s’ha marcat Sherco, conscient que Joan Pedrero compta en el palmarés amb una victòria d’etapa amb la moto francesa, i que Alain Duclos pot plantar cara als millors si recupera la regularitat que li va portar al sisè lloc del 2010.

Finalment, tenint present la quantitat i la qualitat dels joves pilots provinents de l”enduro, resultaria natural que almenys un d’ells aconsegueixi entrar en el club selecte de l’elit de la categoria. Se seguirà especialment a l’espanyol Iván Cervantes i als francesos Antoine Meo i Pierre-Alexandre Renet, tots ells campions del món, en la seva estrena al Dakar 2016. Ricky Brabec, guanyador de la Baixa 500 al 2014 i Adrien Van Beveren, dues vegades campió de l’Enduro de Touquet, completen el nodrit grup de novells que podrien donar la sorpresa.