El Black Friday, entre la ganga i l’engany

0
Black Friday a un centre comercial de Toronto | Foto: Wikipedia
Black Friday a un centre comercial de Toronto | Foto: Wikipedia

 Una tradició nord-americana que comença a arrelar a la península mentre és qüestionada a Estats Units

La capital catalana engega avui la seva particular campanya de Nadal amb l’encesa de l’enlluernat nadalenc d’enguany. Una data que coincideix amb el Black Friday. Un dia en que molts comerços i grans superfícies s’apunten a la moda americana i ofereixen les primeres rebaixes de la temporada. Amb aquestes ofertes esperen, així, incentivar el consum d’aquestes dates.

Però, què és el Black Friday?

Es tracta d’una tradició nord-americana que es celebra el darrer divendres de cada novembre. I doncs, és el dia següent a la festivitat d’Acció de Gràcies, i és festiu. És per això, que els comerços nord-americans aprofiten aquest dia per oferir grans descomptes i incentivar les compres de cara al Nadal. Si haguéssim de trobar un símil a la nostra cultura el podríem equiparar al primer dia de rebaixes després de Reis.

I perquè en diuen Black Friday?

Doncs perquè tradicionalment tenia tan èxit que la dita popular assegurava que els seus llibres de comptabilitat passaven dels números vermells als números negres. És a dir, de les pèrdues als guanys. Ara, els comerciants nord-americans comencen a qüestionar-se la rendibilitat de la jornada. El motiu n’és l’aparició del “Grey Thurday i l’era digital. En efecte, algunes grans superfícies per tal d’adelantar-se a la competència han començat a obrir recentment el mateix dia d’Acció de Gràcies per la tarda. D’aquesta manera, s’aconsegueix minvar la compra massiva del divendres negre. A més a més, les empreses de compra online també avancen els descomptes setmanes abans de la jornada.

A Catalunya quina és la situació?

Doncs bé, fa tres anys un grup d’empreses va decidir importar la festivitat i provar sort. L’any passat, s’hi van sumar d’altres de pes important com Mango, El Corte Ingles o Inditex. I enguany, tothom s’hi ha afegit. Totes les grans cadenes, el comerç online i fins i tot les botigues de barri han volgut ser partícips de la tradició americana, impulsats per la bona experiència dels anys anteriors i les bones perspectives de la campanya nadalenca d’enguany. Moltes d’elles fins i tot allargaran les ofertes fins el proper dilluns. Parlaríem doncs del Black Weekend. Tot i així, alguns experts alerten que aquesta jornada no fa augmentar substancialment les ventes als comerços, sinó que només avancen les compres que els consumidors fan per Nadal. Tanmateix, alguns internautes alerten que alguns dels comerços podrien haver apujat els preus durant els dies anteriors per a que així la rebaixa no fos real. És el cas de Media Mrkt qui ha desmentit la pràctica al·legant que els seus preus fluctuen segons el mercat, com la borsa. Tot i així, els internautes desconfien ja que l’any passat la cadena també podria haver pujat els preus uns dies abans. Altres empreses també han despertat els recels dels consumidors. Sigui com sigui, sembla que de moment el Divendres negre ha arribat per quedar-se!