BMW R nineT Scrambler, amb personalitat propia

Els herois d’acció la van conduir en pel·lícules, innombrables pilots aficionats l’usen per participar en curses de muntanya i de platges: la Scrambler és la moto de la seva elecció.

Amb els seus pneumàtics tot-terreny, el seu tub d’escapament elevat, el major recorregut de l’amortidor i la còmoda posició del seient, les «Scrambler» (que significa alguna cosa així com «trepadora») dels anys cinquanta fins als seixanta permetien que els seus pilots gaudissin al màxim, sigui conduint per carreteres sinuoses, o per pistes de terra, al marge dels traçats asfaltats. Per tant, aquestes motos tenien un espectre d’utilització més ampli.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

Qui conduïa una «Scrambler» era una persona que usava la seva moto al marge dels estàndards establerts, sense importar-li les convencions vigents. I els podies veure en qualsevol part: ja sigui en carreteres revirades, en passos de muntanya de terra i, fins i tot, a les ribes del mar, a la sorra de platges que ho permetien.

Les motos tipus «scrambler» també estan arrelades en la història de BMW Motorrad. Concretament, BMW va presentar la R68 en el saló de la bicicleta i motocicleta IFMA de l’any 1951 de Frankfurt, una moto proveïda d’un sistema d’escapament 2 en 1 típicament muntat de forma elevada, que usava el llegendari pilot Schorsch per competir en curses. Mentre que l’equipament de sèrie de la R68 incloïa un escapament convencional muntat de manera tradicional, BMW Motorrad oferia ja en aquella època un escapament elevat a manera d’accessori especial. Fins al dia d’avui hi ha propietaris que posseeixen una d’aquestes valuoses clàssiques de BMW Motorrad, que opten per proveir-les d’un escapament elevat al més pur estil «scrambler»

Ara, BMW Motorrad presenta la nova BMW R nineT Scrambler, una moto que aconsegueix reviure de manera molt especial l’era de les clàssiques «scrambler». I ho fa amb tot el que caracteritza a un tipus de motocicleta definida a través d’un esperit especial, creada per a entusiastes de les motos puristes, reduïdes a l’indispensable, amants del diferent. Tot això, combinat amb l’avançada tecnologia i la impecable qualitat de BMW. La BMW Scrambler, juntament amb la R nineT, creen el món BMW Motorrad Heritage.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

1. El concepte general.

Amb motor bòxer, refrigerat per aire: un propulsor potent. La nova Scrambler de BMW Motorrad aposta pel clàssic i potent motor bòxer refrigerat per aire, que des de fa més de nou decennis és inconfusible sinònim de disseny, gran parell i so inconfusible. La R nineT Scrambler està equipada amb el motor bòxer d’1170 cc, refrigerat per aire i oli. Aquest propulsor lliura una potència màxima de 81 kW/110 CV a 7.750 rpm, i el seu parell màxim és de 116 Nm a 6.000 revolucions. Gràcies al nou mapatge del motor i a l’ús d’un filtre de carbó actiu per al combustible, compleix les especificacions de la classe de gasos d’escapament UE4.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

Scrambler dinàmica, amb caràcter polifacètic.

Tal com ja ho va fer amb la R nineT, BMW Motorrad també li ofereix la possibilitat a nombrosos amants de les motos de modificar creativament la seva Scrambler, segons les seves preferències personals. La gamma de possibles modificacions inclou la possibilitat de recórrer a accessoris originals de BMW Motorrad, però també a components i accessoris oferts per tercers. D’aquesta manera és possible crear una moto única.

Escapament elevat a l’estil d’una «scrambler», i cridanera sonoritat. Els dos tubs d’escapament superposats d’elevada línia accentuen el caràcter clàssic de la Scrambler. Els tubs estan molt prop del cos de la moto, accentuant així la seva imatge esvelta. Amb aquest escapament, el motor bòxer lliura la seva típica sonoritat, encara que, al mateix temps, respecta la norma de nivells de soroll ECE R41-04. La neteja més eficient dels gasos d’escapament està a càrrec d’un catalitzador de majors dimensions. Xassís tradicional, amb roda davantera de 19 polzades, i nombroses possibilitats de variació. L’alt grau de personalització possible es deu al xassís, tal com també s’explica en el cas de la Roadster R nineT. El bastidor tubular d’acer, especialment desenvolupat per a aquest model, inclou al motor bòxer com a element portant. Està compost d’una banda davantera amb tiges integrades, i una posterior amb suport per al basculant. El sobxassís desmuntable permet triar entre una estructura per a dues persones o per a una sola. En aquest últim cas, la imatge estètica de la R nineT Scrambler té una aparença més clàssica. Atès que la R nineT Scrambler és una moto de comportament més aviat dinàmic i esportiu, la geometria del seu xassís afavoreix la maniobrabilitat per gaudir de la conducció en carreteres molt sinuoses.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

El guiat de la roda davantera està a càrrec d’una forquilla telescòpica amb manxes de goma i recorregut de 125 mil·límetres. Tal com és usual en les motos de la marca amb motor bòxer, el guiat de la roda posterior està a càrrec d’un mono braç Paralever. Un muntant central s’ocupa de l’amortiment i suspensió. El recorregut de l’amortiment és de 140 mil·límetres. Les llandes de la nova Scrambler de BMW són de metall fos lleuger. Les dimensions són usuals en aquest tipus de moto: la llanda davantera és de 19 polzades i el pneumàtic és de 120/170-19, mentre que el de darrere és de 170/60-17.

La dinàmica R nineT Scrambler inclou de sèrie un sistema de frens amb mordasses de quatre pistons, canonades de fre amb trenat metàl·lic, sistema antibloqueig ABS, i discos davanters de 320 mil·límetres de diàmetre. La moto té al darrere un disc de 265 mil·límetres de diàmetre, amb mordassa flotant de dos pistons per a una eficient capacitat de frenat. Ergonomia òptima pròpia d’una moto tipus «scrambler», per a una conducció relaxada. En conduir una «scrambler», el normal és que s’assumeixi una postura alçada, relaxada i còmoda. Per tant, es va redefinir el triangle ergonòmic, constituït pels punys del manillar, la superfície del seient i els estreps. En comparació de la R nineT, el manillar és més alt, el seient és lleugerament menys embuatat, mentre que els estreps es troben una mica més baixos i enrere, la qual cosa acaba en una postura que permet conduir molt relaxadament.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

Disseny purista, amor pels detalls i colors clàssics.

La nova R nineT Scrambler té un definit estil clàssic, sense importar si té les llandes de fosa lleugera de sèrie, o si està equipada amb les llandes opcionals de radis creuats. Una de les metes principals que van haver d’aconseguir els dissenyadors va consistir a reduir l’equipament de la moto al mínim possible, per realçar el seu caràcter purista. La nova Scrambler barreja elements estilístics clàssics i moderns utilitzats en el sector de les motocicletes, que poden apreciar-se des de qualsevol perspectiva. El far rodó li confereix un aire de llibertat, gran aplom i soltesa, mentre que el velocímetre analògic es regeix per la simplicitat de l’estil clàssic que va imperar durant tota la fase de desenvolupament de la Scrambler de BMW. El dipòsit d’acer de 17 litres i la placa d’alumini muntada en el costat dret, per sobre de l’entrada d’aire, que porta el distintiu R nineT, criden l’atenció immediatament. La gran qualitat dels acabats salta a la vista en molts detalls de la moto que s’incorpora al món BMW Motorrad Heritage. Per exemple, les fines peces forjades d’alumini amb superfícies allisades amb dolls de partícules de cristall i, a continuació, sotmeses a un tractament d’anoditzat natural, o -també- les abraçadores d’alumini del manillar d’estructura cònica del mateix metall, que porten les sigles estampades de BMW Motorrad. L’acurat acabat i l’ús de materials nobles també es pot apreciar en el seient de forma entallada i de disseny de cuir envellit, amb cridaners repunts, de color marró Sattelbraun.

La nova BMW R nineT Scrambler és de color Monolith metal·litzat mat. L’elegància clàssica i purista es realça mitjançant diversos components de color negre, entre ells, el bastidor, el basculant, les llandes, els tubs de la forquilla i el bloc del motor.

BMW R nineT Scrambler - Diari Català
BMW R nineT Scrambler

El més destacable de la nova BMW R nineT Scrambler:

• Disseny purista.
• Colors clàssics.
• Seient pes puntejat de disseny tipus cuir envellit.
• Acabats cuidant dels detalls.
• Motor bòxer de dos cilindres d’1170 cc, refrigerat per aire/oli. Motor amb potència de 81 kW/110 CV a 7.750 rpm i parell màxim de 116 Nm a 6.000 rpm.
• Concepte apropiat per a la personalització de la moto.
• Xassís modular, amb sobxassìs desmuntable i diverses possibilitats de variació.
• Guiat clàssic de les rodes, mitjançant forquilla telescòpica en la roda davantera, i Paralever en la posterior.
• Llanda davantera de 19 polzades, al típic estil d’una moto «scrambler».
• Postura alçada del conductor, al clàssic estil de les «scrambler».
• Escapament de línia elevada, enganxat a la moto, amb doble silenciós.
• Mordasses axials de quatre pistons, canonades de frens de metall trenat, discos de 320 mil·límetres i ABS.
• Equips opcionals i accessoris especials fets a mesura i amb l’acostumada qualitat de BMW Motorrad.