BMW S1000R 2015, la naked de referència

0
BMW S1000R 2015 - Diari Català
BMW S1000R 2015
BMW S1000R 2015 - Diari Català
BMW S1000R

BMW S1000R 2015 una esportiva nua, potent i àgil

BMW S1000R 2015 entra de ple en la lluita pel sector de les naked esportives o streetfigther, aquesta moto deriva de la super esportiva S1000RR, de la qual comparteix xassís, motor (rebaixant la potència i suavitzant-lo), etc…, es podria dir que l’han despullat de carenats.

Com és?

La BMW S1000R 2015 que deriva directament de la S1000RR, ha estat adaptada al sector de les nakeds. Està dotada d’un semi carenat i porta incorporat un manillar més alt i pla i per part de la marca s’ha fet un treball profund per crear una moto fàcil de pilotar.

Pel que fa a l’equipament la BMW S1000R 2015, incorpora un quadre amb una pantalla LCD i un compta revolucions analògic de fons blanc, el conjunt té una bona visió i claredat i a més aporta uns quants gadgets, com un mode circuit que t’informa del temps per volta o el millor temps realitzat a la tanda, zones d’acceleració, de frenada o de canvi de marxes per volta, molt complet. Equipa al quadre la informació relativa a la velocitat, marxa inserida, mode de conducció, quilòmetres totals i parcials, temperatura de motor, nivell de combustible, autonomia, consum, etc…

BMW S1000R 2015 - Diari Català
BMW S1000R 2015

El seient de la BMW S1000R 2015 no està a una gran alçada, a uns 81,4 mm del terra, incorpora manillar tubular, els estrips són còmodes i estan col·locats en una bona posició.

Aquesta moto té un cert aire a la S1000RR, porta uns fars asimètrics i una presa d’aire lateral. Equipa també un puny de gas electrònic.

Pel que fa a l’equip de frens incorpora pinces radials Brembo i ABS. Les manetes de frens i embragatge són regulables en distància i tenen sistema de protecció per caigudes i perquè no es trenquin.

Els canvis que BMW  ha introduït canvis en aquesta moto, començant pel seu motor que ha vist reduïda la seva potència en 33 CV respecte a la RR i que finalment ha quedat en 160 CV i un parell de 112 Nm, però la marca ha anat més enllà i ha aconseguit un motor molt ple en mitjos i amb una corba de potència més plana que la RR, i l’electrònica ha estat adaptada a un ús més tranquil de la moto, però la reducció de potència no ha estat realitzada a través de l’electrònica sinó canviant elements de motor.

El motor de la S1000R gira unes 2000 rpm més baix que la RR (a 11000 rpm), això ha estat configurat d’aquesta manera per aconseguir més baixos i mitjos. L’ECU que incorpora també és diferent del de la seva germana gran i porta control anti detonació selectiva per cada un dels cilindres.

L’escapament és d’acer inoxidable i equipa una papallona acústica per acomplir amb la normativa d’emissions i sorolls.

La caixa de canvis és quasi la mateixa que la que porta la RR i opcionalment pot equipar el sistema de canvi de marxes sense utilitzar l’embragatge, el que fa que no hi hagi caiguda de voltes i això fa que l’acceleració sigui constant. Hi ha una qüestió curiosa, la R utilitza 2000 rpm menys que la RR, però és que des de les 2000 rpm i fins a les 9500 la corba de potència i parell està sempre molt per sobre del de la RR, això vol dir que la recuperació de la naked és millor.

El xassís de la BMW S1000R 2015 és quasi igual al de la 1000RR, encara que les seves cotes de direcció no són tan radicals per aconseguir un comportament més estable per carretera. Amb les modificacions s’ha aconseguit una major estabilitat i més tracció.

L’equip de frens és iguals al de la 1000RR, discss de 320 mm i pinces de quatre pistons radials i tubs metàl·lics. A la zona posterior equipa un disc de 220 mm amb pinça d’un pistó i tubs metàl·lics. Equipa sistema antibloqueig Race-ABS integral parcial, un sistema dual, en prémer la maneta dreta s’activa el fre davanter i el de darrere, mentre que si trepitgen el pedal, només activem el fre de darrere.

Les suspensions són les mateixes que en la RR, forquilla invertida amb barres de 46 mm davant i regulable en extensió i compressió amb 120 mm de recorregut i amortidor del darrere amb ajust en precarrega i extensió també de 120 mm.

BMW a les seves motos esportives aporta una bona dosis d’electrònica i aquest model no havia de ser una excepció, inclou de sèrie diferents modes de conducció, control de tracció i sistema ABS integral-parcial. Opcionalment es pot optar pels sistemes Dynamic o Dynamic Pro. El sistema Dynamic està pensat per una conducció esportiva amb asfalt sec, el Dynamic Pro solament és per a mans expertes, ja que desconnecta les ajudes.

Dinàmica?

Bé, després de la part tècnica una mica extensa, el més interessant és començar a rodar amb ella.

Des del primer moment que pujes a la BMW S1000R 2015 sents que és la moto, et sents còmode i els comandaments són suaus, intuïtius i fàcils d’accionar, tens la sensació que l’has estat pilotant sempre.

L’electrònica i la seva regulació és fantàstica i s’aconsegueix un control total sobre la moto, és molt fàcil aconseguir i mantenir ritmes alts o molts per carretera, et permet pilotar-la de forma fluida i segura, no fa estranys i sempre va pel lloc, la seva posició de conducció permet entrar en les corbes i corregir, si és el cas, amb una facilitat sorprenent i amb total seguretat i no cansa gaire físicament.

La seva potència és perfecte, et permet prestacions inconfessables quan vols i amb uns consums ajustats.

BMW S1000R 2015 - Diari Català
BMW S1000R 2015

Hàbitat natural de la moto

Aquesta S1000R és una moto dissenyada per carretera sense cap problema per entrar a fer tandes al circuit, també és fàcil en ciutat però el seu pes i angle de gir no són el millor per bellugar-se per la City, per carretera és un míssil terra/terra amb una facilitat de conducció espectacular i amb una electrònica àngel de la guarda, perquè quan t’animes a jugar de veritat amb ella et fas 10 anys més jove.

Tipus de conducció que requereix la moto

Aquest tipus de moto, naked esportiva i potent requereix un pilotatge més esportiu despenjant-se i obrin cames i permet ser agressiu en la seva conducció però també és molt tranquil·la quan vols i permet un pilotatge d’estil anglès, recte sobre la moto, és més fàcil i menys cansat.

BMW S1000R 2015 - Diari Català
BMW S1000R 2015

Resum

El que més m’ha convençut és la seva potència, l’electrònica (espectacular), la polivalència i el seu disseny, ja se que per gustos colors, i com moto naked la protecció aerodinàmica no existeix.

Amb tota la tecnologia que incorpora, les suspensions, el seu motor, xassís i frens, la converteixen en la millor o quasi la millor de la seva categoria. És molt àgil i equilibrada, eficaç i potent.

Fitxa tècnica BMW S1000R

Motor:

Tipus: Quatre cilindres en línia refrigerat per aigua, quatre vàlvules

Cilindrada: 999 cc.

Potència Nominal: 160 cv (118 kW) a 11.000 rpm

Parell màxim: 112 Nm a 9.250 rpm

Prestacions i Consums:

Velocitat màxima: Més de 200 km/h

Consum per 100 km a velocitat constant de 90 km/h: 5,4 l.

Consum per 100 km a velocitat constant de 120 km/h: 5,6 l.

Sistema elèctric:

Alternador: 350 W

Bateria: 12 V/9 Ah, sense manteniment

Tren de rodatge:

Embragatge Multirisc en bany d’oli, estirabot, accionament per cable

Caixa de canvis: De sis velocitats

Xassís i frens:

Xassís: D’alumini amb motor autoportant

Roda i suspensió davantera: Forquilla invertida de 46 mm amb ajust en rebot i compressió

Roda i suspensió posterior: Basculant d’alumini, compressió i rebot ajustables, Alta i baixa velocitat

Distància entre eixos: 1,439 mm

Angle de la direcció: 65.4°

Pneumàtic davanter: 120/70 ZR 17

Pneumàtic posterior: 190/55 ZR 17

Fre davanter: Doble disc, pinces de frens de 4 émbols radials, diàmetre 320 mm

Fre posterior: Monodisc, pinça d’un émbol flotant diàmetre 220 mm

ABS: De sèrie

Dimensions i pesos:

Longitud: 2,057 mm

Amplada (amb retrovisors): 845 mm

Alçada: 1,228 mm

Alçada seient: 814 mm

Pes en buit llest per rodar i amb el dipòsit ple: 207 quilos

Pes total admissible: 407 kg

Capacitat útil del dipòsit: 17,5 l.

Reserva approx: 4 l.

Fotos: BMW-Motorrad