BMW Serie 3 40 aniversari

0
BMW Serie 3 40 aniversari

BMW Serie 3 40 aniversari

Edició especial amb més equipament

Hi ha models de cotxes que amb el pas del temps segueixen mantenint viva la mateixa flama que es va obrir quan van ser presentats per primer cop. Són models icònics que han aconseguit mantenir un nom intacte que conservi la mateixa força durant molts anys. Un d’ells és el Serie 3 de BMW que, des que va néixer allà pel 1975, ha esdevingut un autèntic emblema dins de la marca alemanya. Ara, per celebrar aquestes 40 primaveres, BMW ha tret l’edició especial 40 aniversari del seu Serie 3 que ofereix molt més equipament pel mateix preu; sens dubte és una bona forma de celebrar aquesta bonica xifra.

Amb el nou restyling (del qual ja parlarem) a l’horitzó per aquest 2015, BMW vol tancar el cercle amb aquesta edició especial 40 aniversari. Aquest paquet d’equipament inclou la línia Sport o Luxury, llandes de 17 polzades, tapisseria de cuir, navegador, fars bi-xenon, control de creuer, sensors d’aparcament, entre d’altres. A més a més, cal sumar tot l’equipament de sèrie que no és poc: arrancada del motor sense clau, Driving Experiencie Control, pantalla de 6,5 polzades, iDrive, etc.

Estarà disponible a les motoritzacions dièsel 316d, 318d i 320d amb un preu de sortida de 31.990 euros.

I ja que són els 40 anys d’aquest mític model, ara repassarem cada una de les seves generacions fins arribar a l’actual F30 que va debutar a l’octubre de 2011 a Munich i que encara segueix donant guerra.

E21 (1975-1982)

BMW Serie 3 E21

El primer de tots, l’embrió de tota la saga que arribava al 1975 per substituir el clàssic i mític 2002. Curiosament el Serie 3 naixia com un vehicle de tres portes amb carrosseria coupé i descapotable, sense opció de berlina cinc portes que, actualment, és l’única versió disponible. Aquest primer E21 va ser tot un èxit, es van fabricar quasi 1,4 milions d’exemplars i va ser un bon exemple de que a la marca alemanya s’estaven fent bé les coses. Les seves òptiques davanteres rodones començaven a marcar el camí a seguir.

Amb ell es va introduir el motor de sis cilindres al model i la versió més potent era el 323i que, precisament, muntava aquest mateix motor atmosfèric de 2,3 litres de cilindrada que donava una potència de 145 CV. Un altre aspecte destacat era que muntava discs de fre a les quatre rodes.

E30 (1982-1994)

BMW Serie 3 e30

Segurament aquesta sigui la generació que recordeu amb més nostàlgia. Amb ell va arribar per primer cop a la saga la carrosseria de cinc portes i la familiar o Touring, però seguia mantenint la versió de tres portes en carrosseria coupé i descapotable. Va ser dissenyat per Claus Luthe, el qual havia donat vida al NSU Ro 80. Una altra de les grans novetats que introduïa el E30 era la tracció integral reconeguda per les sigles “ix”, un fet que s’agraeix ja que la tracció posterior habitual en el model, a vegades podia jugar a la nostra contra en segons quines condicions climatològiques.

La versió més potent era el 325i (deixant de banda el M3) que muntava un sis cilindres en línia de 2,5 litres que donava 170 CV. La gran novetat en termes de motor era la introducció de versions dièsel, el 324d de 86 CV i el 324td de 116 CV amb turbo incorporat. Però la versió més maca, sens dubte, era el M3, que encara segueix sent, almenys per mi, el més espectacular d’aquests 40 anys de Serie 3 amb els seus deliciosos 192 CV.

E36 (1990-2000)

BMW Serie 3 e36

Fins aquí cada generació introduïa noves carrosseries, i el E36 no va ser cap excepció. Aquí es va afegir el Compact que era aquell de tres portes però amb el cul aixafat per tal introduir-se dins del món dels compactes i arribar a un públic més jove.

Estèticament guanyava volum i destacava per formes més arrodonides. En motors no canviava gaire, simplement els ja existents es potenciaven, tot i que s’introduïa el 328i. Però la novetat va ser que el M3 també es comercialitzava en 5 portes. Aquest model equipava un motor de sis cilindres en línia de 3 litres i 286 CV, el qual, amb el temps, va ser substituït per un de 3,2 litres i 321 CV. Els dièsel també canviaven i entrava el 318td i tds, i el 325td i tds. D’aquesta manera desapareixia el 324d i 324td de l’anterior generació.

E46 (1998-2007)

BMW Serie 3 e46

Amb ell començava la nova era i les seves formes més rodones anticipaven el futur. Aquesta generació va ser presentada al maig de 1998 i tenia una dura competència en el seu segment. Tot i així les vendes van ser tot un èxit.

A la gamma de motors s’afegia el 330i amb un sis cilindres en línia de 231 CV, així com el 330d que oferia unes prestacions molt bones sent un dièsel. De fet en aquesta generació els motors dièsel del 320d i el ja mencionat 330d van guanyar molt de terreny als benzina gràcies al seu reduït consum i a les bones prestacions que tenien. El M3 també seguia augmentant la potència fins els 343 CV però, el M3 CSL, ho feia fins els 360 CV.

Amb aquesta generació va morir la carrosseria Compact que veia com el Serie 1 exercia la plaça de substitut.

E90 (2005-2013)

BMW Serie 3 e90

Entrem a la penúltima generació, la qual rebia el canvi estètic més radical, trencant gran part de les línies habituals del Serie 3 per agafar un disseny molt més angulós. El model més potent era el 335i i el M3 tornava a utilitzar la carrosseria de 5 portes (a més a més de la de tres portes) amb un espectacular motor V8 de 4 litres i 420 CV de potència.

La tecnologia augmentava notòriament però, personalment, crec que a partir d’aquí es va acabar la màgia del Serie 3. Sí, és un cotxe excel·lent, però quan penso en un Serie 3 automàticament el meu cap retrocedeix fins a la segona, tercera o quarta generació.

F30 (2012-…)

Actual generació sobre la qual es basa l’edició especial 40 aniversari que hem explicat, el nou restyling per aquest 2015, i la desaparició del M3 coupé en favor del M4.

No sé si és molt arriscat dir que de cara al 2016 es possible que veiem néixer la setena generació d’aquesta llarga i emblemàtica saga.