Cau un grup de tallers que retiraven el filtre de partícules

0
Cau un grup de tallers que retirava el filtre de partícules
Filtre de partícules
Cau un grup de tallers que retirava el filtre de partícules
Filtre de partícules

Retiraven el filtre de partícules per evitar futurs costos de reparació

La Policia Nacional va detenir a la Comunitat de Madrid als responsables de vuit tallers mecànics acusats de manipular vehicles amb motor dièsel dels quals retiraven el filtre de partícules (FAP) per evitar així la seva substitució, el cost de la qual pot ascendir fins a 1.200 euros.

Aquests mecànics cobraven entre 100 i 200 euros per l’eliminació d’aquest element dels cotxes i reprogramaven a més a més la centraleta dels vehicles de gasoil per burlar els controls de les ITV. L’operació continua oberta, ja que els investigadors han obtingut dades de més de 80 tallers en diferents punts d’Espanya.

Que és el filtre de partícules?

Com el seu propi nom indica, el filtre de partícules és un filtre situat al sistema d’escapament dels vehicles amb motor dièsel on s’acumulen tota una sèrie de residus sòlids de la combustió, els quals en part són responsables de la contaminació de les nostres ciutats. Un cop aquest filtre està ple, s’ha de regenerar i el que fa és una espècie de incineració on “mata” aquests residus. Si no s’aconsegueix completar aquest procés de regeneració, és quan arriben els problemes i, conseqüentment, haurem de visitar el taller.

Sens dubte, la ciutat és on més pateix aquest filtre ja que els temps de trajecte que es realitzen són curts i, com a conseqüència, el motor no treballa amb el règim necessari per tal d’eliminar i regenerar els residus.

Aquest procés és també un dels arguments claus per criticar els motor dièsel ja que aquest filtre suposa un cost més i una contaminació més alta.

Una notícia que hagués passat desapercebuda

Portem un parell de setmanes ben bones parlant sobre el tema de les emissions del grup Volkswagen, sens dubte un dels grans escàndols (o potser el més gran) de tota la història de l’automoció. Hem criminalitzat amb raó al grup alemany, però no ens hem aturat a veure el nostre voltant.

Segurament aquesta notícia dels tallers que eliminen el filtre de partícules dels vehicles dièsel hagués passat desapercebuda si no existís el cas Volkswagen. De fet fins ara quasi ningú s’havia preocupat per les emissions i la contaminació. Volkswagen ha provocat un gir radical que, segurament, canviarà la història de l’automoció.

Però la història és que no només Volkswagen fa trampes, sinó que els més petits i propers també les fan, i aquest cas dels tallers és el clar exemple. Està bé recriminar a Volkswagen la seva mala pràctica, però també cal fer autocrítica i recriminar a tots aquells que fan modificacions que perjudiquen el medi ambient. I no són només tallers especialitzats, sinó també particulars que treuen algun element (catalitzador, EGR, FAP…) del seu cotxe per guanyar potència o fer més soroll a canvi de més emissions i contaminació.

Està bé criticar, però si ho fem siguem conscients que, a petita escala, nosaltres tampoc hem de ser fraudulents.