Consums homologats, pura ciència-ficció

0
Consums homologats cotxes

Consums homologats cotxes

Un estudi de l’OCU ho demostra

No és gens descabellat dir que les marques ens menteixen quan parlen de consums, ja que difícilment assolirem les xifres que ells ens diuen. En aquest sentit, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha realitzat un estudi particular sobre el consum de combustible dels automòbils, el qual no ha deixat de baixar durant els darrers temps fins arribar a xifres que es creien impensables. Però això no s’ajusta a la realitat ja que, segons l’estudi de l’OCU, hem de vigilar amb la informació que ens proporcionen les marques.

L’estudi s’ha realitzat a partir de l’anàlisi de 500 vehicles de diferents fabricants, on s’ha pogut comprovar que, en alguns casos, el consum real es dispara fins un 51% del que anunciava la marca en qüestió. D’aquesta manera, l’organització denuncia que les proves que realitzen els fabricants per tal d’homologar el consum de tots es seus models, no corresponen a les condicions de circulació i, conseqüentment, estan mal realitzades.

Aquesta idea és totalment real ja que, com veureu, les marques utilitzen diferents tècniques per aconseguir un consum de combustible quasi irreal. Entre les destreses dels fabricants per millorar els resultats dels seus vehicles destaca la retirada de tots els accessoris del cotxe (deixant-lo equipat amb el mínim), l’ús de lubricants especials de molt baixa resistència, desconnexió de l’alternador, pneumàtics especials de baixa fricció, manipulació dels angles de caiguda de les rodes, pneumàtics inflats per sobre del nivell que la marca recomana al propi usuari, segellat de zones de la carrosseria per minimitzar pèrdues aerodinàmiques, entre d’altres.

Una de les proves que es realitzen prové de l’any 1997 i es tracta d’una simulació d’una suposada conducció per ciutat i carretera, però sempre en condicions òptimes, sense prestar atenció al trànsit i sense rodar per autovia o autopista a velocitats majors de 120 km/h. A més a més i tal com hem dit, aquests test es realitzen amb unes unitats especialment preparades per l’ocasió. Tanmateix, i per si no fos poc, aquestes proves donen la potestat al fabricant d’ajustar fins a un 4% la xifra del consum obtinguda. En resum, el cotxe que passa l’examen té molt poc a veure amb aquell que finalment acaba comprant i conduint l’usuari. Però el problema de tot això és que aquesta pràctica és legal i, per tant, es pot seguir realitzant d’aquesta mateixa forma. L’altre cosa és que sigui, o no, ètic, però això ja recau sobre l’opinió de cadascú.

L’OCU, que reconeix la legalitat d’aquest procés, xifra en 5,1 litres als 100 quilòmetres la mitja anunciada per les marques, mentre que, segons els seus estudis, la mitja real dels conductors ascendeix fins els 7,7 l/100 km., el que suposa més de dos litres i mig de diferència. Traduït a euros, els cotxes que es venen actualment poden arribar a gastar 338 euros més del que anuncien les marques recorrent 10.000 quilòmetres.

Però no tot són males notícies ja que al 2017 està previst que s’aprovi a nivell mundial una nova normativa que reguli els consums homologats de les marques basant-se en criteris molt més realistes que faran que aquests consums homologats s’apropin molt més al que suposa la conducció diària i com aquesta influeix al nostre consum. No obstant això, aquesta data no és del tot definitiva i no està ratificada pels actius implicats (Unió Europea, marques de cotxes, Agència de Protecció Mediambiental d’Estats Units, etc.,), tant que els propis fabricants de vehicles semblen estar d’acord en demanar una pròrroga que ajorni aquest canvi fins el 2022, per tal que finalment aquesta norma de regulació/homologació de consum comenci a estar vigent.

De moment, a Estats Units ja es va sancionar a Hyundai i Kia per enganyar als consumidors en aquest apartat del consum, per tant no seria estrany que, mentre no es modifiquin les proves, també es produïssin més sancions.