DeLorean DMC-12, la màquina del temps

0
DeLorean DMC-12, la màquina del temps

DeLorean DMC-12, la màquina del temps

Marty McFly arriba avui amb el DeLorean creat per Doc

Avui és el dia D. Avui és el dia que molts tenen encerclat al calendari. Avui és el dia que el passat arriba al futur. Avui és el dia que Marty McFly ens visita. En efecte, una de les dates de “Retorn al futur” era el 21 d’octubre de 2015, així que estem impacients per veure com el petit McFly apareix del no res amb la seva màquina del temps.

Suposo que tots sabeu de quina màquina del temps parlo, entenc que tots teniu al cap el DeLorean preparat per Doc amb tots els instruments necessaris per viatjar en el temps, però us heu preguntat mai com és la base d’aquest cotxe? Si la resposta és afirmativa us animo a que torneu a repassar la lliçó, però en el cas que mai us hagueu parat a llegir les característiques d’aquest model, teniu ara l’oportunitat.

El cotxe de Doc està creat sobre la base del DeLorean DMC-12, un cotxe que segurament hagués passat més desapercebut si no hagués estat per les diferents pel·lícules de “Retorn al futur”. Des de llavors s’ha convertit en objecte de culte i una joia molt apreciada pels col·leccionistes. Va ser fabricat per DeLorean Motor Company (DMC), empresa d’automoció d’Estats Units, entre els anys 1981 i 1982, tot i que el primer projecte en forma de prototip va aparèixer 5 anys abans del seu llançament, al 1976. El seu final al 1982 va ser degut al tancament de la companyia a causa dels problemes penals del propietari John DeLorean; si no fos per això segurament s’hagués continuat amb la producció del DMC-12.

DeLorean DMC-12, la màquina del temps

El model va ser dissenyat per l’italià Giorgetto Giugiaro, gran dissenyador amb noms tan il·lustres a les seves esquenes com el primer Seat Ibiza, Volkswagen Golf, BMW M1, Lancia Delta i una infinitat de models més. Per aquest DeLorean DMC-12 va decidir construir la carrosseria amb acer inoxidable i deixar-la així, sense utilitzar cap pintura. Per aquest motiu tots els models que sortien de fàbrica ho feien amb aquest to gris metàl·lic. L’estructura sobre la qual es fixaven aquests panells metàl·lics era monocasc de plàstic reforçada amb fibra de vidre que, al mateix temps, es fixa a un xassís en forma de “Y” derivat de la plataforma del Lotus Esprit.

Una altra de les característiques essencials del disseny exterior són les seves portes que s’obren en forma “d’ala de gavina” que, després d’un laboriós treball, es va aconseguir un espai mínim per obrir-les i així facilitar les sortides i entrades del conductor o copilot en els estacionaments.

Si anem cap al motor, el DeLorean DMC-12 equipa un sis cilindres en V que va ser desenvolupat conjuntament per Peugeot, Renault i Volvo. De fet, el propulsor deriva del Volvo B28F. Té una cilindrada de 2,8 litres que, sortit de fàbrica, donava una potència de 130 CV a 5500 rpm i un parell màxim de 208 Nm a 2750 rpm.

Tot i així, John DeLorean havia previst originalment que el DMC-12 donaria al voltant de 200 CV de potència, però finalment es va instal·lar un motor de 170 CV. Però les reduccions de potència no acabaven aquí ja que les regulacions d’emissions de CO² als Estats Units van requerir el muntatge de certes peces que van causar una reducció de 40 CV, un fet que va decebre a molta gent. Segons diuen, amb aquests 130 CV la velocitat màxima seria de 209 km/h, però altres diuen que només era de 175 o 177 km/h. Tot i així, DeLorean va declarar que el DMC-12 podia accelerar de 0 a 60 mph (97 km/h) en 8,5 segons, però la revista Road & Track va cronometrar un temps de 10,5 segons. Caldria provar una unitat per saber qui diu la veritat…

DeLorean DMC-12, la màquina del temps

El DMC-12 disposava de dues transmissions, una automàtica de tres velocitats i una manual de cinc velocitats, totes dues d’origen Renault. Així mateix, la suspensió es basava amb la del Lotus Esprit i era independent a les quatre rodes. Es deia que la seva dinàmica era molt bona, però als Estats Units es va haver de modificar a causa de la regulació d’altura dels para-xocs i de suspensió, fet que va provocar la pèrdua de bones sensacions.

Les llandes davanteres són de 14 polzades, mentre que les posteriors de 15 ja que és on té la tracció. A més a més, equipa un sistema de frens de disc. Com el motor està situat a la part posterior, la repartició de pes es situa en 35% al davant i 65% al darrere.

El seu preu de venda sortit de fàbrica era de 25.000 dòlars d’aquella època, però tot i així la llista d’espera era gran i havia qui estava disposat a pagar més del seu valor. Un cop DeLorean va tancar al 1982, les unitats que encara quedaven es van vendre per un preu inferior. S’estima que es van crear unes 8.500 unitats del DMC-12 i, al 2007, es calcula que encara hi havia unes 6.500 unitats; un clar exemple del gran objecte de culte en que s’ha convertit aquest cotxe.

El DeLorean de “Retorn al futur”

Tal com hem dit al principi, el DeLorean DMC-12 deu gran part de la seva fama gràcies a la trilogia de “Retorn al futur”. La raó principal per la que va ser triat el DMC-12 va ser que estava dissenyat de forma idònia per a la broma sobre la família de grangers que el confonen amb un Ovni a la primera pel·lícula.

DeLorean DMC-12, la màquina del temps

Durant el rodatge de la trilogia es van utilitzar set unitats del model, a més d’una unitat de fibra de vidre a mida real per simular el vol, i una altra a escala per rodar diverses escenes. Els DMC-12 utilitzats a les pel·lícules tenien el V6 original, tot i que el so que prové a la pel·lícula és d’un motor V8 del Porsche 928.

A la tercera pel·lícula van ser usades dues unitats equipades amb motor Volkswagen i xassís de buggy i, en una tercera unitat, van ser col·locats explosius per destruir-la al final de la pel·lícula, quan el tren xoca contra el DeLorean i el destrossa.

Només tres dels set DMC-12 utilitzats a les pel·lícules encara existeixen. Universal Studios posseeix dos, els quals s’utilitzen per exposicions. El tercer va ser restaurat i va sortir a subhasta al novembre de l’any 2011, sent venut per 541.200 dòlars al desembre d’aquell mateix any.

Si algun dia teniu l’oportunitat de veure’n un en directe, us recomano que el mireu detalladament ja que pocs models ofereix unes línies tant futuristes en aquell moment com el DeLorean DMC-12.

McFly: “Doc, no hi ha suficient carretera per agafar els 140 per hora!”

Doc: “Carreteres? A on anem no necessitem carreteres”