La DGT etiqueta les emissions dels vehicles | Diari Català

Blava, blava i verda, verda i groga, així seran les etiquetes que ens enviará la DGT

L’adhesiu de la ITV ja no viatjarà sol ja que durant els propers dies, setmanes o mesos la DGT enviarà a tots els que tenim un vehicle en propietat una etiqueta que es col·locarà en el parabrisa davanter i servirà per identificar el nivell contaminant del nostre vehicle.

Aquesta iniciativa és nova a Espanya, però no a fora. A Alemanya ja s’utilitza i serveix per regular i dosificar al trànsit en els episodis de més contaminació, així com l’accés a les grans ciutats. En aquest sentit, sembla que en el futur molt proper el trànsit a les zones de major contaminació serà restringit notòriament.

Per a aquesta iniciativa la DGT s’ha recolzat en altres organismes, com els Ajuntaments de Madrid o Barcelona, i les etiquetes queden dividides de la següent manera:

Blau = Zero Emissions

Com el seu propi nom indica, aquesta categoria és la dels cotxes elèctrics o híbrids endollables d’última fornada. Aquí entren tots els vehicles elèctrics de bateria (BEV), els vehicles elèctrics d’autonomia allargada (REEV), els vehicles elèctrics-híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia superior a 40 quilòmetres i els vehicles de pila de combustible.

Verd i Blau = ECO

En aquesta categoria tenen cabuda els híbrids endollables amb una autonomia elèctrica inferior a 40 km, els híbrids no endollables (HEV), els que caminen amb gas natural (GNC o GNL) o els que funcionen amb gas liquat de petroli (GLP). Igualment, per optar a aquesta categoria hauran de complir amb els requisits de la categoria C

Verda = C

Aquí entren els turismes de gasolina amb Euro 4, 5 i 6 (matriculats des del gener del 2006), així com els dièsel Euro 6 (des del gener del 2014). Pel que fa als vehicles professionals, en aquesta categoria tenen cabuda els de més de 8 places i de transport de mercaderies que estan matriculats des del 2014 tant en gasolina com dièsel.

Groc = B

Aquí apareixen els gasolina Euro 3 (a partir de gener del 2000) i els dièsel Euro 4 i 5 (a partir de gener del 2006). També apareixen els vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies (gasolina i dièsel) matriculats a partir del 2005.

Com veieu, això només afecta a més o menys el 50% de parc automobilístic espanyol. L’altra meitat (uns 16 milions) encara falta etiquetar-los, però la DGT ja està treballant en això per d’aquí a poc dividir-los igualment en etiquetes.

Sens dubte aquesta iniciativa pretén dividir al parc i regular o restringir la circulació en segons quin moment, sobretot a les grans ciutats en els episodis d’alta contaminació. A més, en un futur a algunes zones només tindran accés aquells models que portin una etiqueta concreta o, potser, prohibeixin la circulació en qualsevol lloc per a aquells vehicles més antics, principalment els que siguin dièsel.