Els consumidors denuncien l’abús de la doble comissió bancària

0
Seu del Banc d'Espanya a Madrid
Seu del Banc d'Espanya a Madrid
Seu del Banc d’Espanya a Madrid

El Banc d’Espanya es posa a treballar per la resolució de la doble comissió bancària

L’Associació de Consumidors Crítics, Responsables i Solidaris (ADICAE) ha iniciat aquesta setmana una campanya de mobilització arreu d’Espanya per tal de conscienciar a la ciutadania sobre la il·legalitat de la doble comissió. Una pràctica que titllen de gran pacte contra el consumidor i que consideren abusiva. Emperò en què consisteix? L’operació permet gravar amb dues taxes a un mateix client per a un únic servei. És a dir, la retirada d’efectiu en alguns caixers automàtics és des de principis d’any carregat amb dos imports. El primer el cobra l’entitat propietària del caixer, i té un cost de dos euros; el segon l’ingressa l’entitat bancària del propi client i varia en funció de la quantia a extreure.

La mesura va sorgir quan CaixaBank va decidir, la passada primavera, cobrar dos euros a tots aquells clients d’altres entitats bancàries que decidissin utilitzar els seus caixers automàtics. Aviat s’hi van sumar altres entitats com el BBVA o el Banc Santander. I tot això, malgrat l’advertència del Banc d’Espanya. L’ens regulador ja va pronunciar-se a finals de juliol assegurant que no toleraria que es cobressin dues comissions als clients per a una mateixa operació. I que per tant, aquells bancs que procedissin a cobrar dos euros als usuaris externs haurien de deixar de repercutir la comissió tradicional a l’entitat bancària del client. CaixaBanc va assegurar aleshores que complia amb l’ordre del supervisor ja que havia deixat de repercutir la comissió d’intercanvi a l’entitat de l’usuari. Tot i així, les altres entitats continuaven cobrant igualment als seus clients aquesta comissió. A excepció del BBVA qui ha anunciat que deixarà de carregar la taxa a partir del proper 21 de setembre, quan per altre banda, comenci a aplicar el cobrament dels dos euros als seus caixers.

[quote]Facua va denunciar la setmana passada la passivitat del Banc d’Espanya davant d’aquesta pràctica i li va demanar que apliqués sancions a aquelles entitats bancàries que continuïn endavant amb la doble comissió.[/quote]

Luis Maria Linde, governador del Banc d'Espanya
Luis Maria Linde, governador del Banc d’Espanya

L’assumpte va arribar durant el mes d’agost al Congres dels Diputats. En seu parlamentària, i davant la compareixença del director de l’ens supervisor, Luís María Linde, els diputats van interpolar-lo en aquesta direcció. Linde va assegurar, aleshores, que el Banc d’Espanya actuaria de forma oportuna si les entitats i patronals desobeïen l’advertència.

Ara, les entitats bancàries argumenten que no estan incomplint amb les recomanacions del Banc d’Espanya. Afirmen que la comissió cobrada als clients per treure efectiu en un caixer aliè no és correspon amb una comissió d’intercanvi sinó amb l’assumpció d’un cost. És dir, al·leguen que l’operació té una càrrega pel manteniment informàtic i que és aquesta la que es segueix cobrant. I per tant, senyalen que el que faci la resta d’entitats no és problema seu. Mentre que els bancs que cobren la comissió de dos euros afirmen que ja no repercuteixen al banc del client extern la comissió d’intercanvi. Sigui com sigui la realitat és que el client avui continua pagant dues vegades per a un mateix servei. Així ho ha denunciat Facua. L’associació de consumidors va denunciar la setmana passada la passivitat del Banc d’Espanya davant d’aquesta pràctica i li va demanar que apliqués sancions a aquelles entitats bancàries que continuïn endavant amb la doble comissió. Una denuncia que també promou Adicae i que ja ha aconseguit sumar cent mil firmes. L’associació, també, ha posat a disposició de l’usuari una pàgina web que li permet sumar-se a una reclamació conjunta que exigeix la devolució dels diners.