DS 4, el més refinat

0
DS 4, el més refinat
Frontal DS berlina
DS 4, el més refinat
DS 4

El DS 4 Arriba amb un disseny elegant, esportiu i molta tecnologia.

Molts països defensen els seus productes nacionals i els presenten com el millor exemple de la seva capacitat tècnica, estilística o culinària, l’àmbit és el de menys. En aquest cas la nova marca (fa 15 mesos que funciona com firma independent) DS vol deixar molt clar que el nou DS 4 és la culminació del ‘savoir fair’ francès. El lloc escollit per fer la presentació, els castells de Loira, ja donava a entendre el que DS vol mostrar amb la renovació d’un model que destil.la elegància per tots cantons. Molts defensen que amb estil es neix, no s’aprèn, i sembla que el principi de DS és una pugna per a desmarcar-se de la seva anterior vida per passar a tenir una identitat pròpia. Però, com podrem veure a continuació, el seu passat encara el persegueix, una mica.

Com punta de llança aquest nou DS 4 presenta la versió Crossback amb un estil més ‘totcamí’. S’eleva 30 mm més del terra i vesteix detalls com les llandes negres, el frontal amb parts del mateix color, l’aleró extra, les barres cromades del sostre o el color taronja Tourmaline que el caracteritza. La intenció amb el llançament d’aquest model més polivalent és poder complir amb les exigències d’un mercat que ‘estima’ els SUV i convertir-se en una alternativa a les típiques berlines. Les versions motoritzades són més reduïdes per aquesta versió i té un preu superior que la berlina.

DS 4, el més refinat
Frontal del Crossback

Disseny

Aquest turisme de cinc portes (4,28 m de llarg, 1,81 d’amplada i 1,50 d’alçada) té com a punt fort i clarament diferenciador el seu disseny. Modern, arriscat però amb seny, esportiu però elegant, juvenil però amb classe, aconsegueix agradar de primeres. Les seves línies ben marcades li aporten un caràcter fort acompanyat dels acabats cromats que donen el plus d’elegància i sofisticació. En termes generals es pot parlar d’un cotxe refinat molt lluny de ser ‘carca’. La nova calandra segueix la mateixa filosofia de disseny que el DS 5 (presentat recentment) anomenada DS Wings, la seva verticalitat i l’entorn cromat que s’allarga fins als grups òptics són l’element distintiu respecte l’anterior generació (quan encara era la marca premium de Citroën). Com a demostració de la seva, recentment aconseguida, independència, la firma DS llueix sola just al mig del frontal.

DS 4, el més refinat

Com a detall més curiós d’aquesta part davantera, els grups òptics han estat millorats notablement i aconsegueixen un 51% més de flux lluminós si s’utilitza la tecnologia LED Vision (també poden ser xenon) i compten amb uns intermitents que flueixen desfilant cap a l’exterior, aportant un detall exclusiu. La personalització que ja acompanyava el DS 3 segueix existint en aquest model que compte amb 4 possibles colors de sostre, retrovisors i taps de llantes (negre perla nacrat, Taronja Tourmaline, gris Artense i vermell Rubí). Colors que juntament amb els de la carrosseria permeten una combinació de fins a 38 opcions.

El seu interior segueix les pautes de l’exterior jugant amb la frontera entre l’exclusivitat feta a mida pels més atrevits. Cuidat fins a l’últim detall, DS presenta un habitacle realment confortable i vanguardista. Amb detalls cromats i plàstics durs la sensació és l’adequada per a un model que pretén establir-se en el segment dels compactes premius i per defensar aquesta posició compte amb l’opció de vestir tot l’interior de cuir. Hem pogut pujar al DS amb aquest acabat i sens dubte és pura exclusivitat artesanal (aquest ‘extra’ està fet a mà per artesans de la fabrica DS). Més endavant parlarem de l’equipament però cal remarcar, també en aquesta secció, la gran qualitat del seu navegador i els nous avenços en connectivitat. És possible que l’únic punt negatiu en el seu interior és la sensació que el filtre de l’aire no és de la qualitat que esperes en un model tan repensat. ¿El detall més agradable? Els seients, realment confortables (més si tenen funció massatge, opcional) i el parabrisa panoràmic. El maleter te una capacitat de 359 litres, dins la mitja.

DS 4, el més refinat
Disseny 100% pell

Motors

Com ja hem comentat anteriorment les dues versions tenen ofertes de motoritzacions diferents. Per a la primera carrosseria hi ha sis motors turbo (tres benzina i tres dièsel) i quatre per a la silueta totcamí (dos i dos). Anem per parts, per al DS 4 berlina estaran disponibles les benzines PureTech 130 S&S 6v, amb canvi manual de sis velocitats i un consum de 4,9 l/km (un 21% inferior al model anterior), el THP 165 S&S EAT6, amb un canvi automàtic EAT renovat i el THP 210 S&S 6v, també manual. Per a les dièsel, compte amb el BlueHDi 120 S&S 6v o EAT6, que destaca pel consum de 3,7 litres als 100, el BlueHDi 150 S&S 6v amb 3,8 l/100 km de consum i el BlueHDi 180 S&S EAT6 amb 4,3 l/100 km. Els escollits per al Crossback són: els PureTech de 130 i el THP de 165 cavalls i els dièsel BlueHDi de 120 i 180 CV. Durant la presentació del model DIARI CATALÀ ha provat el dièsel de 180 CV per a la versió Crossback i el de 210 CV benzina en el cas de la berlina. Tots dos són més que suficient per a un comprador mitjà però si vols una mica més de diversió hauràs de tirar cap al més potent. El canvi automàtic ha patit un renovament vital que el situa a un nivell adequat al seu preu però, si som justos, encara els hi falta un punt per poder arribar a ser els millors en aquest àmbit. La versió més econòmica costa 21.030 euros, un preu menor que un Audi A3 Sportback de 125 CV o un Mercedes-Benz Clase A de 180 però més car que un Ford Focus de 125 CV o el Citroën C4 de 130 CV (el seu ‘pare’).

DS 4, el més refinat
Part posterior DS Crossback

Equipament i Seguretat

Anar un pas més enllà és el que posiciona un cotxe al segment premium i aquí és on més és nota el treball ben fet de DS. Hi ha quatre nivells d’equipament: Design, Desire, Style i Sport que porten de sèrie elements com les llantes d’aliatge, programador de velocitat, connexió bluetooth o llums diürnes LED. Opcionalment aquest model compta amb tots els sistemes de seguretat que es poden recordar a més de detalls com els seients amb memòria elèctrica o funció massatge, el climatitzador bizona amb funció rest (permet mantenir l’aire uns minuts després de tancar el cotxe) o els endolls amb 240 W, entre altres. Com a gran novetat el nou DS 4 és el primer de la marca (i de PSA) que incorpora el sistema Apple CarPlay al seu navegador, un protocol que permet tenir el teu aparell a la pantalla i gestionar totes les seves aplicacions sense necessitat d’utilitzar el mòbil. En el cas de no tenir un aparell Apple no cal preocupar-se, la pantalla de 7 polzades també compta amb la solució MirrorLink per al sistema Android. A partir de principis de 2016 el DS 4 comptarà amb l’oferta DS Connect Box amb detalls com el pack SOS & Assistance (permet realitzar trucades d’emergència), el Monitoring (control del manteniment del cotxe), Mapping (localització del vehicle) i Tracking (posició del cotxe en cas de robatori).

Sensacions

L’exterior del nou DS 4 ja planteja com serà la seva conducció, serena i àgil, sense gaires punts característics. Com s’ha comentat anteriorment, el nou canvi automàtic ha millorat força però estem parlant d’un model premium, amb un preu premium. És un tema que cal seguir treballant. Això no vol dir que sigui un mal canvi. És més del que podries esperar si mai has conduit un d’aquests i les funcions les compleix i recompleix. El cas és que el seu canvi manual és realment agradable i potser esperes més de la versió automatitzada. Un punt a favor d’aquest canvi és el seqüencial (no té canvi al volant): dels millors que pots trobar.

Després d’haver començat pel punt negatiu cal deixar molt clar que aquest és un gran cotxe, tant estèticament com tecnològicament. La seva conducció és molt agradable i el confort està assegurat. Com element realment positiu: la capacitat d’adaptació del volant i els seients. Si ets una persona alta o menuda pots comptar que trobaràs el punt perfecte per a la teva conducció. El DS Crossback té una posició més elevada però això també influeix en la sensació de balanceig, un element que en la carrosseria berlina desapareix completament, és més, l’estabilitat d’aquesta versió és de ‘traca’. La direcció no és tova però això va a gustos i el control del cotxe és total. La suspensió tampoc és de les més ‘líquides’ que hem provat però això afavoreix la diversió a l’hora de conduir i com el confort no es veu afectat ho entenem com un element positiu.

DS 4, el més refinat
Frontal DS berlina

La primera generació de la berlina, com a marca pròpia, compte amb la bona herència d’un model que ha venut 120.000 quan era Citroën. Si les dades eren així abans només podem preveure que la cosa vagi a millor. Per que ho mereix. El DS 4 és un cotxe premium amb un preu substancial però que encara és més baix que els seus principals competidors compactes. Per aquest motiu sembla una bona opció per aquells clients que volen exclusivitat, disseny i tecnologia.