Ducati Multistrada 1200S – 2015

1
Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S
Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S

La Multistrada és la moto total, la referència del sector

Ducati ha renovat la seva trail, però no ha estat una rentada de cara, sinó que podríem dir que és una moto nova. Quan Ducati va presentar el model en el passat saló de Milà ja es va poder veure que els canvis, no eren només estètics, sinó tècnics (motor, electrònica, cicle, etc…) havien estat molt importants en aquesta moto. Per Ducati, la Multistrada, és una de les seves millors creacions, de fet, ara per ara, representa un nivell de vendes molt important per a la marca.

La marca, com sempre, va presentar dues versions la “S” i la “Estàndard”, les diferències entre elles són d’equipament.

Elements tècnics de la moto

Dades generals

Longitud total (mm): 2.190
Distància entre eixos: 1.529 mm
Alçada seient: 825 mm
Pes: 212 kg
Capacitat dipòsit: 20 l.

Fitxa tècnica Ducati Multistrada 1200 S

Configuració de motor: Sistema de TVP Ducati Testastretta Desmodròmica amb sincronització variable, L-Twin cilindres
Cicle de motor: 4 Temps
Distribució: 4 vàlvules per cilindre
Cilindrada (cc): 1.198,4
Potència màxima: 160 cv
Règim de gir del motor per a la potència màxima (rpm) 9.500
Parell motor màxim (Nm): 136
Nombre de marxes: 6
Xassís: Enreixat d’acer tubulars
Número pistons pinces fre de darrere: 2
Neumàtic davanter Pirelli Scorpion Trail: 120/70/17
Llanda davantera: Aleació de foneria de 3 radis i 3,50″x17″
Neumàtic posterior Pirelli Scorpion Trail: 190/55/17I ”
Llanda posterior: Aleació de foneria de 3 radis i 6,00”x17”

Equipament opcional 4 packs

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S

Touring Pack: punys escalfables, maletes i cavallet central.
Sport Pack: escapament homologat Ducati Performance by Termignoni, parafangs davanter en fibra de carboni, dipòsits de líquid de fre i embragatge en alumini mecanitzat.
Urban Pack: top case, bossa dipòsit amb sistema de fixació i connexió USB.
Enduro Pack: llums addicionals i components Ducati Performance by Touratech, barres de protecció de motor, protector de radiador, protector del carter, peu de cavallet de major grandària i reposapeus d’estil off road.

Com és?

Ducati quan va crear aquesta moto, allà pel 2009, es va marcar com a objectiu crear la moto total, una moto de tot ús (circuit, carretera, ciutat, etc…) per poder arribar a més usuaris. L’objectiu s’ha aconseguit ja que la Multistrada és una gran moto i ara per ara, podríem dir que és la referència en el sector, encara que la competència és molt gran en el sector de les “big trails on road” (grans trail de carretera) i puntualitzo el de carretera, ja que aquestes motos, encara que poden entrar en pista no és el seu terreny, no son motos per fer camins trencats o trialeres, sí que es poden adaptar per la seva electrònica a la circulació per pista, però estan molt penalitzades pel seu pes i pels pneumàtics que equipen, quan circulem fora de l’asfalt per terrenys trencats el que mana són els pneumàtics i la llanda davantera de 21 polzades amb rodes de tacs, i això no està en aquesta moto.

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S Pike Peak

Estèticament el model ha evolucionat, s’ha modificat el frontal i en la versió “S” s’incorpora un nou sistema d’enllumenat tipus LED que és orientatiu al circular de nit i que funciona en inclinar la moto en les corbes, i quan el sistema detecta cert grau d’inclinació activa la llum addicional de la part interior de la corba. La protecció aerodinàmica del seu frontal ha crescut 40 mm en amplada. El seient és regulable en alçada de 825 a 845 mm i a més hi ha una opció encara més baixa que fa que la moto tingui una alçada de 800 mm.

Porta també de sèrie control de velocitat de creuer, punys escalfables, mans lliures per respondre al mòbil i clau de proximitat que et reconeix quan t’apropes a la moto.

El nivell tècnic i electrònic d’aquesta moto està al màxim nivell i no té res a envejar a les motos esportives, quasi segur que porta més electrònica que la majoria d’elles. La Multistrada incorpora quatre modes de conducció que interactuen amb el control de tracció, l’ABS, la potència del motor, suspensions electròniques (versió S); una meravella.

NOU MOTOR

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Motor de la Ducati Multistrada 1200S

El Testastretta amb sistema DVT de distribució variable, desenvolupat en col·laboració amb Audi, aquesta distribució s’acopla i complementa perfectament amb el motor bicilíndric en V a 90° de distribució desmodròmica.

¿Que és això de la distribució variable continua? Així de forma ràpida explicarem que es tracta d’un dispositiu que fa que el temps d’encreuament de les vàlvules en comptes de ser un paràmetre fix sigui variable en funció de les revolucions a les que gira el motor i el fet que sigui continu, aconsegueix un rendiment òptim, més rodó, més constant i més homogeni en tota l’escala de revolucions. Aquest mecanisme d’ajust de la distribució, batejat com DVT (Desmodròmic Variable Timing), s’aplica en els dos arbres de lleves. L’objectiu del sistema, és millorar el rendiment del motor tant en baixos, mitjos i fins i tot en alts, però sobretot en el dos primers, en entregar més parell motor a menys revolucions, de forma lineal. Altra fita és que augmenta l’eficiència energètica en el consum de combustible, que segons els responsables de la marca s’ha reduït en un 8%, i compleix de sobre la futura normativa Euro 4.

El nou motor ara és 10 CV més potent que l’anterior, situant-se en 160 CV a 9.500 rpm. segueix utilitzant igualment el seu famós sistema Dual Spark, amb dues bugies en cada culata per a una perfecta combustió.

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S

L’IMU i les seves aplicacions tecnològiques amb acceleròmetres i giroscopis inclosos que informant en cada moment de la posició exacta de la moto en cada eix i proporciona informació vital a altres sistemes com el Ducati Skyhook EVO suspensió, suspensió electrònica intel·ligent que varia els reglatges de manera quasi instantània, el Cornering ABS 9ME de frenada en corba, el Ducati Wheelie Control o control anticavallets i el Ducati Cornering Lights que és el sistema d’il·luminació suplementària en corbes quan circulem amb la moto inclinada. Incorpora també nous comandaments de control i la claredat del display del quadre de comandaments, una enorme pantalla TFT multifunció a tot color.

La Multistrada disposa d’un mòdul de comunicació Bluetooth + App, que gràcies als seus múltiples aplicacions en col·laboració amb el nostre smartphone, a més de permetre’ns respondre trucades, fa les funcions d’un super-ordinador a bord que proporciona i recopila una enorme quantitat de dades i informació sobre diferents paràmetres de la moto i també de la nostra ruta. Un gadget més a la llarga llista.

Respecte al sistema semi actiu de suspensions, DSS, aquest ha millorat amb el nou hardware i software revisant el sistema per a fer-lo encara més efectiu. Els sensors del sistema i la IMU recullen informació en marxa i amb temps real què està passant en cada moment, la informació es processa en una nova centraleta que fe endurir o estovar els hidràulics de les suspensions segons convingui. Funcionava bé abans i ho segueix fent ara però amb major exactitud, proporciona estabilitat, comoditat en marxa i l’important, no te n’adones què està funcionant.

El xassís ha estat reforçat per a donar-li major rigidesa. El motor està ara dos centímetres més a prop, amb el que la distància a terra ha augmentat a 180 mm, cosa que repercuteix favorablement si sortim fora de l’asfalt.

Els frens Brembo i en aquesta versió S no s’ha escatimat res. Munta les pinces monobloc de quatre pistons de la Panigale 1299. La frenada és precisa, potent i perfectament dosificable (com una bona Ducati ha de ser), comptant amb ABS regulable que fa que podem seleccionar la seva actuació a gust del conductor.

Per la seva part Pirelli ha aprofitat el llançament de la nova Multistrada per a evolucionar els seus Scorpion Trail II, pneumàtics amb el dibuix molt marcat però poc abundant, molt efectius en asfalt, amb un magnífic “grip”, bona tracció i excel·lent manejabilitat, encara que fora de l’asfalt, com és lògic, no es troben en la seva salsa.

Dinàmica?

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S a Tenerife

La veritat és que aquesta moto sí que podem classificar-la com la moto de les quatre cares, és una turisme viatgera, una quasi esportiva, una gran trail per tot ús i una trail pistera, es pot dir que per comportament, disseny, motor i suavitat d’ús és una moto completa.

És una màquina molt aconseguida, quasi no té vibracions i el seu so d’admissió en accelerar fa pujar la nostra adrenalina instantàniament, els seus comandaments són d’un tacte molt correcte, l’embragatge és molt suau i progressiu el que fa que les nostres mans ho agraeixin quan l’utilitzem per ciutat i com ja és habitual és estirabot i servo assistit.

La caixa de canvis té una molt bona precisió, però també com sempre en les Ducati, dur, marca de la casa, l’esglaonament de les marxes és perfecte per a qualsevol tipus de conducció.

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Quadre de comandament de la Ducati Multistrada 1200S

Aquest model ha evolucionat molt el seu motor respecte als models anteriors, ha eliminat els sotracs a baixes revolucions del model 2010. L’entrega de potència ha estat suavitzada, la seva electrònica està a uns nivells altíssims i els mapes de potència i gestió del motor (urban i enduro -100cv-, i l’esport i touring -160cv-) tenen un funcionament exquisit a les sol·licituds de l’accelerador. El motor sempre està ple en l’entrega de potència en qualsevol dels mapes que tinguem inserits.

Aquesta moto requereix una conducció fluida, o sigui es deixa conduir amb molta facilitat, per carretera és una veritable devora quilòmetres i pots mantenir un ritme alt (esportiu) o un ritme pausat (passeig), sense cap problema, és una moto ràpida, amb un xassís formidable i uns frens a l’alçada de qualsevol esportiva d’alt nivell, de fet munta uns frens Brembo M50, ara per ara, els millors, són dosificables i potents i d’un tacte excepcional.

Quan vaig provar la Ducati Multistrada 1200s després de la presentació en el saló de Milà, em va sorprendre la seva facilitat de conducció, només pujar-hi et sents que domines la situació, tens tots els comandaments col·locats a mà, és fàcil la lectura del quadre i també fàcil d’interpretar. Una vegada poses en marxa el seu motor, el seu so et fa pujar les pulsacions ràpidament i el primer que vols és començar a rodar amb ella, recordo que ràpidament em vaig dirigir a les meves carreteres de proves solitàries i de tot tipus per donar unes quantes passades i poder valorar-la, la conclusió és que en els trams d’aproximació ja en vaig adonar que gaudiria d’un “maquinon” i així va ser, fent el recorregut a ritme alt o més, és una veritable font d’adrenalina, ràpida, segura, amb empenta, uns frens espectaculars i la seva electrònica, s’hauria d’anomenar, àngel de la guarda, treballant a 200 per minut per assegurar la teva integritat i per què els 160cv no passin factura, però si pel contrari vols fer el mateix recorregut admirant el paisatge doncs més del mateix, és intuïtiva, descansada, suau i agraïda. Tal com estàs circulant i en funció de la carretera pots anar variant les suspensions, una filigrana, i així pots gaudir molt més de la conducció. Circulant per la City tampoc és complicada, en funció de l’alçada del pilot, els petits tenim alguna dificultat però res que no es pugui solucionar amb habilitat i experiència. En pista de terra, s’ha d’anar amb cura, ja que el seu pes pot fer-nos caure amb facilitat si la cosa es complica, però per una pista semidura també es pot arribar a gaudir com un boig.

Personalment és una moto que m’ha deixat una molt bona impressió i que no m’importaria tenir una en el garatge, que no s’enfadi el meu carinyo KTM 1190 Adv.

Hàbitat natural de la moto

Ducati-multistrada-1200S - Diari Català
Ducati Multistrada 1200S

En aquesta moto és fàcil descriure quin és el seu hàbitat natural, ja que són tots, pots entrar en circuit, no serà la primera vegada que em trobo alguna, pots viatjar còmodament per qualsevol tipus de carretera i pots fer excursions fora de carretera, sempre que no sigui molt complicat el tema.

Tipus de conducció que requereix la moto

La conducció que pots aplicar a la Ducati Multistrada 1200s va en funció d’on et trobis (circuit/carretera) no fa fàstics a una conducció esportiva, et pots despenjar en les corbes no és cap problema, això sí, amb les limitacions de l’alçada que té la moto, pots conduir estil anglès, recta sobre la moto, o tipus naked, treien genolls i desplaçant el cos a l’interior de la corba, et permet qualsevol estil i sempre te’n sortiràs amb un somriure d’orella a orella.

Resum

Per a mi és una moto extraordinària, ja que és d’una gran polivalència, potent, segura, ràpida o molt ràpida, tranquil·la, suau, excitant, àgil i amb una electrònica inigualable.

Ha quedat clar que la moto m’ha enganxat i amb color blanc és espectacular amb el xassís vermell, una bona cromàtica. La Ducati Multistrada 1200s t’espera…

Fotos: www.ducati.es