EBR 1190 RX, la Superbike americana

Molts segur que mai heu sentit parlar de les sigles EBR i tampoc que és EBR 1190RX. Doncs bé, anem a la història; EBR és l’acrònim de Erik Buell Racing, i qui és aquest senyor? Doncs un cap molt inquiet i creador de les motos Buell comercialitzades juntament amb Harley Davidson, entre d’altres, una persona que sempre aplica a les seves creacions unes propostes tècniques molt originals. I que significa EBR 1190 RX? doncs és la moto que Erik Buell ha creat per participar en el campionat del món de Superbikes i també està a la venda al públic en general.

Quan Erik Buell i Harley Davinson van trencar l’acord de col·laboració allà per l’any 2009, Buell es va posar mans a l’obra i va construir 135 motos del model ERB 1190 RS per poder homologar-les i participar en el campionat americà de Superbikes (AMA), això li va donar el prestigi necessari per poder buscar un inversor per la seva empresa i va vendre el 49% de les accions a Hero MotoCorp, el fabricant de motos més gran del món, això li va aportar els cabals suficients per tirar endavant el seu projecte.

Atès la nova situació econòmica, Buell ha creat i ha posat a la venda tres noves motos amb la mateixa base mecànica, però diferents, una superesportiva (RX), una maxitrail (AX) encara per presentar i una maxinaked (SX).

COM ÉS?

EBR 1190RX - diari català
EBR 1190RX

L’EBR 1190 RX, està equipada amb un motor twin en V a 72 graus amb doble arbre de lleves i refrigerada per aigua, aquest motor és una evolució del que va muntar la Buell 1125R, això sí, Buell ha treballat culates, arbres de lleves, pistons, bieles….., l’entrega de potència del motor 1190 és de 185 cv a 10.600 rpm i una compressió de 13,4:1.

Equipa tres eixos d’equilibrat, per eliminar les vibracions. El conjunt té un pes de 190 kg.

Com he comentat, Erik Buell és un geni i sempre va més enllà, en aquest model ha aprofitat les bigues del xassís per ubicar el dipòsit de combustible de 17 l., això fa que el bastidor sigui realment estret, el que facilita que el pilot s’adapti molt fàcilment. Altra filigrana són les llandes d’alumini sense el suport central (hubless) i davant incorpora un enorme disc de fre perimetral.

Més coses, no disposa, per al moment, d’ABS, ni de “mapping” o control anti-wheelies, però equipa un sistema de control de tracció amb 20 nivells.

El xassís de la EBR 1190RX segueix la mateixa configuració monocasc de les anteriors Buell. Els estreps regulables són altre punt a favor seu per ergonomia, petits detalls que converteixen a l’EBR en una bona moto per a carretera, lluny dels circuits.

La geòmetra radical que presenta la seva tija i forquilla, amb 22,4° de llançament i 96,5 mm d’avanç i una forquilla Showa BPF de 43 mm, per a una distància entre eixos solament de 1.409 mm. Un disseny que benefícia la centralització de pesos mitjançant un propulsor V-Twin a 72º

La forquilla Showa suporta bé els esforços del disc perimetral GSK de 386 mm mossegat per una pinça Nissin de vuit pistons

L’EBR 1190RX està en l’extrem oposat, quant a caràcter, respecte a una moto nova com la Ducati Panigale, encara que ambdues comparteixen estructura bàsica de xassís. El xassís mono biga és comú, encara que la italiana no incorpora el dipòsit de benzina dins de les seves bigues. El V-Twin nord-americà, es diferència de l’europeu en què manté la resposta clàssica d’un motor d’aquestes característiques a baix i mig règim, al contrari que la Panigale de carrera curta, com solució per a fer front a la potència més gran dels “tetra” en línia de la competència. Per aquesta raó, la Panigale no és una moto “rodona” per a rodar fora dels circuits, mentre que l’EBR pot arribar a ser-ho. La centraleta Synerjet elimina qualsevol brusquedat en la resposta del puny i l’escapament amb un nou sistema de ressonància, també incideix en aquesta personalitat.

Igual que la nova Honda CBR 1000 RR SP, l’EBR 1190RX hauria d’incloure de sèrie un canvi semiautomàtic. També necessita un sistema per avisar del moment idoni per a canviar de marxa, a l’estil de la Ducati Panigale, amb la que comparteix solució d’instrumentació de TFT.

L’EBR 1190RX és un esforç de I+D molt ben realitzat. Les seves solucions són molt intel·ligents i mantenen al dia el concepte V-Twin, en un moment en el qual la tecnòloga no para d’avançar en la competència.

Dinàmica

EBR 1190RX - diari català
EBR 1190RX

En les corbes més tancades, la dolçor del motor en les obertures a mig gas o a baixes voltes fan que no tinguis temor d’obrir l’acceledor. Les cotes agressives de la seva direcció fan estar constantment caient cap a l’interior de la corba el que facilita que es manegi com el que és, una superbike bicilíndrica de 185 CV i 1.200 cc. La direcció és brillant i ofereix molta confiança. Els reglatges de suspensió estan molt aconseguits.

L’aportació a la facilitat en la conducció és espectacular. Pots escollir entre diferents traçades quan amb altres motos d’aquest estil hauries d’anar pel “carril”.

En l’EBR 1190 RX, l’estrella absoluta és el propulsor. Sona més que un motor V-Twin a 90º com el de Ducati. Incorpora tres eixos d’equilibrat per controlar les vibracions, i puja de voltes molt ràpid i suau. Espitja amb força des de les 2.500 rpm.

A partir de 7.000 rpm arriba la potència bona. Espitja com un dimoni fins a les 11.500 rpm (on es situa el tall d’encès), gràcies a una relació de comprensió de 13,4:1 i el seu sistema d’admissió en el que es gestionen les turbulències en la cambra de combustió, denominat CSTI (Controlled Swirl Induction System). Encara sort que els seus CV no es desboquen per la intervenció del seu control de tracció…

En definitiva, és una bona eina que per les nostres carreteres no veurem gaires, encara que realment no és molt cara, ja que a EEUU, l’EBR 1190RX té un preu de 16.141 €

Hàbitat natural de la moto

EBR 1190RX - diari català
EBR 1190RX

Aquesta moto és una Superbike, una esportiva radical, pensada inicialment pels circuits, encara que com he comentat està a disposició del públic, la seva configuració no és tan radical com la Ducati, però està molt a prop, pel que sempre estarà molt més còmode en un circuit que en la carretera. Si més no, segur que és un míssil a la carretera i amb ella cremes l’adrenalina d’un mes.

Estil de conducció d’aquesta moto

EBR 1190RX - diari català
EBR 1190RX

Aquí no hi ha cap discussió, necessita un estil de conducció esportiu, despenjant-se i treien genolls i una agressivitat en el seu pilotatge important, si apliquem aquesta tècnica (sempre en circuit) gaudirem totes les hores que rodem amb ella i no voldrem sortir de la pista, si el cos aguanta. Per carretera es pot aplicar l’estil esportiu, però sense agressivitat, això farà que la satisfacció sigui suprema.

Resum

EBR-TEAM-WSBK - Diari català
EBR TEAM WSBK

L’EBR 1190RX és una moto creada per un veritable innovador, sempre amb solucions avantguardistes i majoritàriament efectives, és una moto amb una imatge impactant i unes línies generals encisadores.

La participació de l’equip en el mundial de Superbikes SBK, ara per ara, està en evolució, la moto no està al nivell de la competència, però evoluciona pas a pas.