El Port de Tarragona és el quart de l’Estat

0

El Port de Barcelona tanca el 2015 ocupant de nou la primera posició

Un dels indicadors del benestar econòmic de les àrees marítimes és la rellevància de la seva zona portuària i la seva activitat. En aquest sentit, el Port de Barcelona i el de Tarragona van aconseguir durant el 2015 situar-se entre les quatre primeres posicions. Més concretament, Tarragona esdevé de nou la ciutat amb el quart port més important de tot l’estat. Una posició que havia cedit durant el 2014. Així doncs, la primera posició la va tornar a guanyar Barcelona, seguida d’Algeciras i València. Amb tot, el Port de Tarragona va operar 33.2 milions de tones, el que es tradueix en un increment percentual del 4% respecte l’any anterior. Unes dades que s’expliquen principalment pels bons resultats obtinguts pels seus tràfics tradicionals.

En efecte, els productes petroquímics, els energètics i els agroalimentaris han marcat un bon comportament durant el 2015. També, l’increment de les exportacions, amb un creixement de gairebé un 18%, han contribuït que el Port de Tarragona obtingués uns bons resultats. Com a principals destinacions trobem els Estats Units, els països de la Unió Europea i la zona del nord d’Àfrica. Conseqüentment, els beneficis obtinguts han estat de 6.2 milions d’euros. Una xifra que equival a un augment dels guanys d’un 17% respecte el 2014. I per tant, consolida per segon any consecutiu la seva tendència al creixement després que al 2013 reduís la seva facturació, a causa de la davallada dels seus tràfics tradicionals.

Bona perspectiva pel 2016

Tanmateix, l’Autoritat Portuària estima que enguany la dinàmica de resultats serà positiva i situa el creixement en un 4%. Això permetria que en tot cas el Port de Tarragona arribés als 34.5 milions de tones operades. De ser així, estaríem parlant de la seva segona millor marca d’ençà que és registra la seva activitat. Com a assignatura pendent, l’Autoritat preveu potenciar el tràfic de contenidors que va retrocedir lleugerament durant el 2015. En l’apartat d’inversions està previst que es destinin 36 milions d’euros durant aquest 2016. Unes partides que anirien destinades, entre d’altres, a iniciar les obres de la futura Zona d’Activitats Logístiques, la construcció d’un nou contradic o el desenvolupament del Moll de la Química.

El Port de Barcelona, primer a tot l’Estat

Per altre banda, el Port de Barcelona ha tornat a situar-se com el primer port en volum de mercaderies de tot l’estat espanyol. La seva activitat va registrar una tendència de creixement del tràfic de contenidors l’any passat. Així doncs, el volum total transportat va ser de 20 milions de TEU (cada TEU equival a un contenidor de 20 peus); el que suposa un ascens del 4% respecte l’any anterior. Més concretament, l’exportació va incrementar-se un 6.5%, mentre que la importació ho va fer en un 9%. Finalment, recalcar el canvi de tendència que s’ha produït respecte el període precrisi. I doncs, abans del 2008 les importacions superaven les exportacions. Ara en canvi, aquest comportament s’ha invertit.