El sector de l’automòbil aposta per Espanya

0

El sector de l’automòbil aposta per Espanya

L’objectiu a complir: tres milions de vehicles a l’any

La indústria automobilística i el president del Govern central, Mariano Rajoy, han pactat aquest cap de setmana, en el marc del Saló de l’Automòbil de Barcelona, la renovació del pacte a favor de la competivitat del sector. Rajoy va oferir als principals fabricants d’automòbils reunits en la segona cimera del sector a Barcelona “fets” com la confirmació de l’imminent pla PIVE 8, que donarà suport als compradors de cotxes, ajudes a les fàbriques i reformes encaminades a millorar la seva competivitat. Pel que fa a les multinacionals, es comprometen a reforçar la seva aposta industrial a Espanya, com mostra l’anunci de Volkswagen d’invertir 4.200 milions fins al 2019.

El president va agrair a les companyies la seva decisió d’assignar a les fàbriques espanyoles la producció de nous models en els presents moments difícils, i va anunciar que el Consell de Ministres aprovarà el divendres que ve el pla PIVE 8 d’ajuda a la compra de vehicles llargament reclamat per la indústria automobilística. Tal com va remarcar el ministre d’Indústria, José Manuel Soria, es tractarà de l’últim pla de la legislatura i constarà de 225 milions d’euros, tot reduint la quantia de la subvenció de 2.000 euros a 1.500 amb l’objectiu de propiciar un final suau de les ajudes.

Rajoy ha escoltat atentament les reclamacions fetes pel president de l’Associació de Fabricants (Anfac), José Luis López-Schümmer, de continuar amb les reformes destinades a minimitzar els costos energètics, logístics i laborals com a via per “aspirar a més” en l’increment del volum de producció de vehicles a territori nacional. Durant el present any s’arribarà als 2,6 milions de vehicles i està previst arribar fins als tres milions el 2017, tot i que López-Schümmer opina que Espanya té potencial per anar més enllà d’aquesta xifra. “Som ambaixadors davant dels nostres accionistes per atraure inversions”, va assegurar referint-se als més de 50 directius que van poder gaudir del menjar amb Rajoy al palau Albéniz de Montjuïc.

El Saló de l’Automòbil de Barcelona

Durant la seva visita al Saló de l’Automòbil de Barcelona, Rajoy va tenir l’ocasió de comprovar com els 5.000 milions d’euros en inversions previstes pel sector fa dos anys ja han donat els seus fruits, clar exemple són els diversos vehicles fabricats a Espanya, com el Citroën C4 Cactus a Madrid, el Ford Mondeo a València o el Nissan Pulsar i e-NV-200 a Barcelona. Però també va poder veure els projectes d’algunes firmes, com el totcamí gran de Seat 2020, que poden significar noves inversions en els anys vinents.

Segons l’opinió de diversos experts, la 38ª edició del Saló de l’Automòbil de Barcelona promet ser un èxit rotund, els directius de la majoria de les 38 marques de vehicles que hi participen estan plenament satisfets amb la renovació patida per la mostra, després que en l’edició de l’any 2014 es va arribar a considerar seriosament la seva desaparició. Fa dues edicions, el certamen va registrar una afluència de 721.000 visitants, molt allunyada del seu rècord de més d’un milió de persones, aquesta xifra situa a l’esdeveniment de la ciutat comtal com al tercer més visitat de tota Europa, només superat per París (1,2 milions) i Frankfurt (900.000).

Tot i aquestes dades positives, Barcelona es troba molt per darrere dels tres salons de referència a Europa respecte a presentacions de novetats mundials i europees: París, Frankfurt i Ginebra, que a pesar de gaudir d’una afluència menor (682.000) està totalment consolidada gràcies al seu paper de mostra neutral per als fabricants francesos i alemanys.

“A més del problema del retorn econòmic, el Saló de Barcelona té un problema afegit per culpa de la data en què se celebra, es troba fora de les temporades de presentació de novetats”, ha explicat un alt directiu d’una marca automobilística. Els organitzadors del certamen de Catalunya busquen la coincidència amb el Gran Premi de Fórmula 1 de Montmeló, perquè els milers d’espectadors aprofitin la seva entrada al circuit per entrar al saló a la tarda i, de pas, “convertir Barcelona en la capital mundial del motor”. “És l’únic saló del món que coincideix amb la celebració d’un gran premi de Fórmula 1”, afirma Enrique Lacalle, president de la mostra.

La despesa relacionada amb estar present en un saló com el de Barcelona pot oscil·lar des del mig milió fins a més d’un milió d’euros per tenir un estand de 600 a 1.000 metres quadrats. El lloguer de l’espai i el subministrament elèctric cobrat per Fira representen una petita part del cost total. Les despeses més grans són les de muntatge i desmuntatge de l’estand, la logística necessària per a traslladar els vehicles i el personal emprat per atendre al públic.