El ‘Social dining’, un negoci a explotar

0
Menjar típic nord-americà
Taula típica del dia d'acció de gràcies
Menjar típic nord-americà
Taula típica del dia d’Acció de Gràcies

El nou negoci arriba directament de França, s’estableix a Barcelona i ja compta amb l’oposició del món de la restauració

La crisi econòmica en la que encara viu immersa la majoria de la població continua deixant lloc a l’economia col•laborativa. Una manera, fàcil i repleta d’èxit, d’estalviar diners o de guanyar-ne. I tot això a un cost mínim. Els serveis que avui trobem en el mercat que responen a aquestes característiques són diversos. És el cas de Blablacar.com qui ja ha aconseguit convèncer a dos milions i migs de persones per a que viatgin pel territori a un cost mínim. De fet, el preu per viatjar en cotxe d’un punt a l’altre moltes vegades es redueix a la part proporcional del carburant consumit per a qui condueix. També en aquest sector, Uber ha posat en peu de guerra els taxistes de tot Europa, al ser considerada competència deslleial. En el camp de l’hostaleria Airbnb, la web que et convida a compartir allotjament, ha esdevingut un maldecap per la indústria. Si parlem de compravenda d’entrades per espectacles ens trobarem amb Ticketbus. Cabify, Comunitae, o Rentalia en són d’altres exemples.

Ara, arriba el ‘social dining’. Una manera diferent d’entendre la restauració. Així doncs, es multipliquen ja les pàgines a Internet en les que un particular posa a disposició casa seva per oferir dinars o sopars a altres particulars; normalment turistes. Una idea exportada directament de França. Allà el portal Voulezvousdiner.com i VizEat en són referents. També d’Estats Units ens arriba la web socialdiningnetwok.com. Quin és el funcionament d’aquestes pràctiques? Doncs, els usuaris comparteixen a la xarxa el menú que oferiran i li posen un preu. Aleshores, els convidats poden escollir el tipus de menjar que volen, el cost, i la localitat a on volen viure l’experiència. Al final de la cita ambdues parts són valorades, de manera que els millors amfitrions i els millors hostes poden ser reconeguts per la seva puntuació. De fet, el que es ven és una immersió cultural a través de la gastronomia exclusiva. Una exclusivitat que ve donada de la mà dels particulars locals que poden apropar d’una manera més precisa i autèntica al visitant quina és la cultura del país.

El negoci del ‘social dining’ encara és recent a Catalunya. No obstant això, l’agència EFE apunta que el sector ha experiment un creixement important i constant. Així, amb només un any la plataforma ja acumula prop de tres mil amfitrions i a quaranta mil usuaris registrats repartits en seixanta països diferents. On és el negoci? Tal i com succeeix amb altres webs, el portal es queda amb un percentatge del preu acordat entre particular i client. Ara, el gremi de la restauració han titllat la pràctica de competència deslleial. El motiu, els cuiners improvitzats no compten amb els permisos de sanitat i de qualitat que si han de presentar els restaurants. Caldrà veure doncs, si finalment els restauradors emprenen una guerra similar a la dels taxistes davant d’aquesta nova amenaça.