Com i quan es produeixen els accidents de trànsit a Barcelona?

0
Guardia Urbana accidents transit barcelona diari catala
Membres de la Guàrdia Urbana i l'Ajuntament, aquest dijous | Foto: Europa Press

La regidoria de Mobilitat de Barcelona presenta les dades dels accidents al 2015. Es detallen les principals causes, el barris més afectats i fins i tot quins dies són els més accidentats

 

La regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, ha destacat que els accidents amb víctimes -tant morts com ferits de qualsevol tipus- a la capital catalana van augmentar un 3,78% el 2015 respecte a l’any anterior, amb 9.095 intervencions de la Guàrdia Urbana, però ha ressaltat que l’accidentalitat que inclou morts i ferits de gravetat va baixar un 20%.

Ha detallat aquest dijous en roda de premsa que 27 persones van morir l’any passat en accidents a la ciutat, quatre menys que el 2014, xifra que el comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, ha destacat que és “la segona més baixa des del 1990”.

Acompanyada pel director de Mobilitat, Adrià Gomila, i l’intendent més de la Guàrdia Urbana, Evelio Vázquez, Vidal ha assenyalat que les xifres demostren una tendència positiva, cosa que ha compartit Recasens, i la regidora ha assegurat que treballaran per garantir la seguretat en la mobilitat, i ha afegit: “Hem de tenir més ambició, perquè hem d’estendre cap a un horitzó d’accidentalitat zero”.

Els dos col·lectius amb més índex de mortalitat són els conductors de motocicletes, que representen un 63% del total -amb 17 dels 27 morts- i els vianants, que representen el 22,2% -amb sis, quatre menys que el 2014-, seguits pels passatgers, que són el 7,4%.

Un total de 199 persones van quedar ferides greus l’any passat -xifra que representa un 20,72% menys que l’any anterior-, dels quals el 57,8% eren conductors de vehicles, mentre que els usuaris de motos representen el 82,6% del grup de conductors ferits de gravetat.

Recasens ha assenyalat que la probabilitat de morir en un accident conduint un vehicle de dues rodes a motor és 12,5 vegades més alta que conduint un turisme, mentre que la de patir ferides greus és 20 vegades més elevada.

Tot i que els usuaris de vehicles de dues rodes a motor són el col·lectiu amb més ferits de gravetat, aquests van baixar un 37,8% respecte al 2014, mentre que es van duplicar els ciclistes ferits de gravetat, passant de sis persones el 2014 a 12 l’any passat.

Pel que fa als vianants accidentats, el 30,7% van ser atropellats per vehicles de dues rodes a motor i el 38,4% per turismes, mentre que van augmentar els atropellaments amb furgonetes -van passar d’un greu a set- i van baixar un 83% els relacionats amb taxis.

Els districtes que acumulen més accidents amb víctimes són l’Eixample -amb el 33% del total-, Sant Martí (10,8%), Sarrià-Sant Gervasi (10,15%) i Sants-Montjuïc (10,08%), mentre que els dies que més es produeixen són divendres i dimecres, amb el 17,3% i el 16,8%, respectivament.

Pel que fa a les franges horàries, entre les 14.00 i les 22.00 hores es produeixen el 52,51% dels accidents, mentre que a la nit tenen lloc el 7,33%, xifra que va augmentar un 17,22% respecte a l’any anterior.

Vehicles implicats

Un total de 17.535 vehicles es van veure implicats en accidents amb víctimes el 2015, d’entre els quals destaquen els turismes, amb un 7.126 -un 4% més que el 2014-, seguits per les motocicletes -amb 5.762-, els ciclomotors -1.1049, un 11,4% menys- i les furgonetes, amb 1.058.

El 24% dels accidents amb víctimes es produeixen per la col·lisió per toc -la segueixen el xoc lateral, amb el 23%, i la frontal-lateral, amb el 19,2%-, cosa que Recasens ha vinculat a la falta d’atenció en la conducció, a no respectar les distàncies de seguretat i a superar la velocitat establerta.

Els accidents associats al consum d’alcohol van augmentar un 10,5% -van passar de 171 a 189- i els vinculats a l’excés de velocitat es van incrementat un 25,4% -passant de 55 a 69-, mentre que els relacionats amb drogues i medicaments han baixat un 40%, passant de deu a sis.

Els vinculats al mal estat de la calçada -derivat, per exemple, de taques d’oli i la presència de sorra- han passat de 86 a 74, i els relacionats amb l’estat de la senyalització han caigut a la meitat, passant de sis a tres.

Concentració d’accidents

La Guàrdia Urbana treballarà el 2016 sobre 67 zones de concentració d’accidents amb víctimes -en els quals es produeixen deu o més-, entre les quals sumen 931 successos, mentre que el 2014 es van identificar 49 zones de concentració, amb 711 accidents.

Recasens ha ressaltat que aquests llocs de concentració d’accidents amb víctimes “no són punts negres, perquè en ells es concentra menys del 10% de l’accidentalitat”, i ha assenyalat després de preguntar-li pels periodistes que tres dels punts més significatius són l’encreuament entre el carrer Aragó i el passeig de Gràcia, entre Aragó i el passeig Sant Joan, i a l’avinguda Diagonal amb la plaça Mossèn Jacint Verdaguer.

Vidal ha insistit que la intenció del Govern d’Ada Colau és avançar cap a una ciutat segura i sense accidents, i ha ressaltat que, per aconseguir-ho, incrementaran les zones limitades a 30 quilòmetres per hora, les pacificacions, la seguretat per als ciclistes i el transport públic davant del privat, per aconseguir una “mobilitat amable, tranquil·la i humana i, sobretot, menys velocitat”.