Les bèsties del desert, tornen al camp de batalla

Els defensors dels tres últims títols en la categoria de camions (Karginov, Nikolaev i Mardeev) són també els grans favorits per l’edició 2016. Ara bé, els aspirants a la corona arriben disposats a plantar cara als Kamaz, començant per Gerard De Rooy, que ha reclutat al seu antic rival, Ales Loprais.

L’escuderia Kamaz no és invencibles, cert, però gairebé. Al segle XXI, els pilots dels camions russos només han deixat escapar tres títols, adjudicant-se un total de 12. Al territori sud-americà, han aconseguit el 75% dels llocs del podi final (i, de pas, 56 victòries d’etapa), inclosos tres triplets, com va ocórrer en la passada edició. El clan ha sabut gestionar l’ocàs del regnat del “Tsar” Vladimir Chagin sense sembrar dubtes sobre la seva fortalesa; l’equip d’avui amb un trio de pilots de primera fila, com Andrey Karginov, Eduard Nikolaev i Ayrat Mardeev, que es van embutxacar els tres últims trofeus i que, amb una mitjana d’edat amb prou feines de 33 anys, tenen un futur brillant per davant.

Ara bé, la superioritat manifesta dels Kamaz no ha minat els ànims dels seus competidors. En la categoria de camions, els rivals dels pilots russos es distingeixen per un sentit de la combativitat especialment desenvolupat. Recordem que Gerard De Rooy va demostrar al 2012 que es podia aconseguir l’impossible sent holandès. Aquest any, arriba amb ganes de reconquerir l’or i, per a això, posarà el seu olfacte estratègic, a més del seu talent, al servei de la causa. En donar la mà al que fos el seu rival, Ales Loprais, De Rooy ha reclutat a un nou aspirant capaç de portar un camió Iveco fins al més alt del podi. Així mateix, el reforç del pilot argentí Federico Villagra (12° en cotxes en 2014) aporta a l’equip un empaquetatge que sens dubte serà indispensable per desafiar als “Xavals del Tartaristán”.

La perseverança és una de les virtuts compartides per gran part dels pilots de camions del Dakar; prova d’això és que una quinzena d’equips ha declarat la seva intenció de lluitar pels llocs d’honor. L’equip Veka Man alinearà al guanyador de 2007 Hans Stacey, trànsfuga de l’equip de De Rooy, a més de Peter Versluis per plantar cara als russos, mentre que el txec Martin Kolomy espera capitalitzar el seu 5° lloc en 2013 i colar el seu Tatra en el trio del capdavant. Aquest és també l’objectiu de Martin Vandonin Brink, qui acostumat a flirtejar amb el Top 10, confia en les millores tècniques introduïdes en la seva Renault Trucks per tocar la glòria. La seva victòria en el recent Ral·li del Marroc l’avala. No obstant això, tots sabem que en el Dakar la realitat sobre el terreny pot oferir moltes sorpreses.