Els SUV s’han convertit en un èxit comercial gràcies a mites que sovint no són veritat

No. Així de clar i radical vull començar aquest article sobre la suposada més seguretat dels SUV. Òbviament us haig de donar una explicació i durant aquestes línies la tindreu.

Abans de tot vull deixar clar el que és un SUV. Fa 15 anys no era més que un tot terreny, un cotxe preparat per superar obstacles en els terrenys més irregulars, però fa 10 anys va passar a ser un vehicle derivat d’un tot terreny que, encara, mantenia bastantes similituds estructurals i dinàmiques amb ells, tot i que ja començava a dibuixar un camí quelcom diferent i enfocat cap a altres situacions o circumstàncies. Aquest camí va començar a agafar forma fins avui, on ens trobem amb uns vehicles amb aspecte muntanyenc però que el 99,99% dels seus compradors l’utilitzen per pujar una vorera mentre esperen per recollir als seus fills al col·legi.

Fins a aquí tot bé, però, per què la gent compra SUV? Si li feu aquesta pregunta a un comprador el més probable és que us contesti sobre el tema de la seguretat, defensant-se, sobretot, per l’altura del seu vehicle, encara que també us pugui sortir amb el tema de l’espai. D’aquest últim ja en parlarem un altre dia ja que també és una il·lusió òptica amb argument fàcil amb el qual les marques juguen les seves cartes.

És realment més segur un SUV? | Diari Català
Seat Ateca

Però bé, anem a la seguretat. És un SUV més segur que una berlina, compacte, familiar, etc.? No. Només hi ha una situació en la qual sí que es podria considerar més segur i és en un impacte frontal. Els cotxes normals estan preparats per rebre cops d’un altre cotxe d’igual o similar altura, però els SUV els sorprenen ja que sent més alts poden fins a muntar-se al capó del turisme i això suposa un risc major per als ocupants. Tot i així, això ho agafaria amb pinces ja que aquesta definició era totalment vàlida fa uns anys però ara els SUV petits i mitjans no difereixen molt en altura d’una berlina, per exemple.

Però fins a aquí l’única “virtut” en seguretat, s’han acabat les lloances. Un SUV no és més segur i ara us explico el perquè. Primer de tot per la seva massa i la seva altura; abans hem parlat bé de la seva altura, però ara parlarem malament. Com sabeu, els SUV són més pesats (a més de més elevats) que un cotxe i això és una clara interferència per al seu comportament dinàmic. El seu centre de gravetat és més alt, la qual cosa suposa un perill major de bolcada. A més, el seu pes tampoc ajuda ja que minva la seva agilitat i reacció davant d’un perill. Si pel que sigui donem un  cop de volant amb un SUV, notarem que és més lent de reacció que un cotxe normal i que, a més, produeix un balanceig excessiu que bé podria acabar amb les potes enlaire, encara que avui dia amb els controls de tracció i estabilitat resulti més complicat acabar d’aquesta forma. Així mateix, el major pes també es converteix en un enemic per a les frenades ja que si hem de realitzar una de brusca, haurem de trepitjar el fre abans que un cotxe normal ja que el nostre SUV utilitzarà més temps per a parar-se.

És realment més segur un SUV? | Diari Català
Gamma SUV de Jeep

Però el punt més interessant és l’actitud del conductor. Generalitzant, el SUV disposa d’un major camp de visió, donada la seva altura però, vigileu, això juga en contra nostre. En aquesta situació ens creiem més amos de la carretera i superiors a la resta de vehicles (fins que ens avança un camió) i això condiciona la nostra conducció. Generalment hem vist molt poca atenció al que succeeix al voltant del conductor del SUV i, conseqüentment, això s’ha traduït en situacions de cert risc i crec que això és producte d’aquesta percepció de major altura més segur hi vaig.

Amb tot això no vull dir que els SUV siguin insegurs, però vull deixar clar que quan us diguin allò de “compri un SUV perquè és més segur” o “m’he comprat un SUV perquè és més segur” pugueu contestar dient que no és veritat i que no us enganyin, tot i que per desgràcia avui dia la gent només segueix la tendència per aparentar igual o més que el del costat, i d’aquí l’indiscutible èxit dels SUV.