“És un combat a quatre molt fascinant; és poètica escènica”

0
César&Cleopatra | Diari Catala
Foto: Europa Press

‘César&Cleopatra’ amb Ángela Molina i Emilio Gutiérrez Caba 

Els actors Ángela Molina i Emilio Gutiérrez Caba reflexionen sobre el poder polític i l’esdevenir de la història en la proposta teatral ‘César&Cleopatra‘, dirigida per Magüi Mira amb text d’Emilio Hernández al teatre Romea de Barcelona, al costat dels joves Ernesto Arias i Carolina Yuste: “És un combat a quatre molt fascinant; és poètica escènica”, ha dit la directora.

A l’espectacle, situat al llimbs el 2016, Cleopatra i Juli Cèsar no s’havien vist en dos mil·lennis, però el pas del temps no n’ha alterat la intel·ligència, capacitat de seducció, dots amorosos i acidesa verbal, de manera que recordaran junts el que van viure i el que ha succeït des d’aleshores.

En roda de premsa aquest dimecres, Mira ha explicat que el text indaga sobre una preocupació global: el poder, de la mà de Juli Cèsar i Cleopatra, amb una mirada enfocada des “del llimbs de l’eternitat”, on repensen el que hauria d’haver-se fet i el que no.

“Propiciem un joc de debat de veure el que es va poder fer i el que no es va haver de fer mai”, ha dit Mira, que ha remarcat les dosis d’humor, tragèdia i emoció del text, i ha explicat que la presència dels dos mandataris sobre la taules s’intercala amb els alter ego més joves.

“la conclusió és que després de 2.000 anys d’història cristiana no ha passat res sota el sol i tot continua una mica pitjor”

Per a Gutiérrez Caba, “la conclusió és que després de 2.000 anys d’història cristiana no ha passat res sota el sol i tot continua una mica pitjor”, amb una idea inconclusa de la idea de projectar un Mare Nostrum de civilització.

Bateig d’Ángela Molina

És la primera vegada que Ángela Molina farà teatre a Barcelona: “No ha sorgit Barcelona abans i bé que m’ha estranyat. Aquesta ocasió és el meu bateig”, ha dit l’actriu, que, al fil de l’argument de l’obra, ha celebrat que no s’han produït canvis en el fonamental, com el sentit de l’etern i l’amor.

“El que més m’interessa és com seria si un tingués la possibilitat de tornar a viure la vida i fer-la millor”, ja que l’obra posa sobre la taula i qüestiona el pes dels errors i la possibilitat d’esmenar-los, a més de bolcar-se en la història d’amor entre tots dos, que fa començar la història amb els retrets pels amants consumats.

A més, Molina ha recordat que s’evidencia com Cleopatra estimava el seu poble i que era el cap pensant i gran governant de l’imperi: “Era ben valenta i tenia una relació gairebé mística amb el poder“.

L’actriu ha considerat que les dones exerceixen el poder d’una manera diferent dels homes, amb els quals es complementen, mentre que Gutiérrez Caba ha lamentat que la història ha estat molt injusta amb les dones amb un silenci gravíssim cap a elles: “Aquesta obra exalça la figura de Cleopatra perquè va ser una gran estadista“.

Per a ell, segurament han quedat moltes grans dones per descobrir abans i després de Cleopatra, una “gran injustícia”, la qual cosa Mira ha definit com una intifada silenciosa.

Yuste ha recordat la jove Cleopatra com una dona molt valenta als seus 23 anys, molt vinculada al poble, mentre que Arias ha remarcat que l’eternitat dels personatges permet preveure els errors comesos durant la història: “Penso en el que podria haver estat si Cèsar i Cleopatra haguessin perdurat en el poder, on estaríem ara”.