Estiu platja
Foto: Pixabay

Aquest cap de setmana les conselleries de Salut i Territori i Sostenibilitat han activat el pla d’actuació contra els efectes de la calor. Un pla dirigit especialment als col·lectius de risc, com els més grans de 75 anys, els malalts crònics i els nadons, que són els més sensibles a les altes temperatures.

El pla per combatre la calor es va posar en marxa el 2004 i permet reduir el nombre de defuncions en un 7,7%. Així es desprèn d’un estudi que compara els períodes 2004-2006 i el 2001-2003.

El programa difon consells i recomanacions per contrarestar els efectes negatius dels dies de calor extrema. El Centre d’Investigació en Epidemiologia Ambiental estima que en un dia de calor extrema la mortalitat s’incrementa un 4%. Aquest percentatge pot augmentar els dies següents entre un 8 i un 10%.

Símptomes d’alarma

 Hi ha alguns símptomes que ens poden alertar que alguna cosa no va bé: temperatura molt alta, mal de cap, nàusees, set intensa, convulsions i somnolència o pèrdua del coneixement. Davant qualsevol d’aquests símptomes cal traslladar la persona a un lloc més fresc, donar-li aigua, mullar-la, ventar-la i avisar al servei d’emergència (112).

Precaucions

 A casa, controleu la temperatura:

  • Durant les hores de sol, tanqueu les persianes de les finestres on toca.
  • Obriu les finestres de casa durant la nit per refrescar-la.
  • Estigueu-vos a les estances més fresques.
  • Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l’ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, etc.). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etc.).
  • Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles amarades d’aigua, etc.

Al carrer, eviteu el sol directe:

  • Porteu una gorra o un barret.
  • Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
  • Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
  • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
  • Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
  • Vigileu en els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i no hi deixeu els infants amb les finestres tancades.

Limiteu l’activitat física a les hores de més calor:

  • Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor
  • Reduïu les activitats intenses.

Beveu força i vigileu l’alimentació:

  • Beveu aigua i sucs de fruita tant com pugueu, fins i tot, sense tenir set.
  • No preneu begudes alcohòliques.
  • Eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

Ajudeu els altres:

Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola:

  • Mireu de visitar-los un cop el dia.
  • Ajudeu-los a seguir aquests consells.
  • Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.