Ferran Barenblit, nou director del Macba

0
En una entrevista a Europa Press, el director ha defensat:
Foto: EUROPA PRESS

Macba: “Autonomia, tota; censura, cap”

En una entrevista a Europa Press, el director ha defensat: "Si la paraula és autonomia
Foto: EUROPA PRESS

El nou director del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba), l’historiador i museòleg Ferran Barenblit, ha assumit el seu nou càrrec aquesta setmana, un repte que assumeix amb autonomia i amb el compromís de “censura, cap”.

En una entrevista a Europa Press, el director ha defensat: “Si la paraula és autonomia, tota; però negociació, també; censura, cap”, i ha assegurat no haver patit mai aquest extrem. “No m’ha fet falta demanar cap autonomia, que és imprescindible i ve en el càrrec”, ha assegurat el director, tot i que rebutja que el director sigui un cabdill o una persona que arriba per fer el que vol, perquè en realitat la seva missió és la de complir un servei públic. Sobre com es va produir la sortida de Bartomeu Marí, Barenblit (Buenos Aires, 1968) hi ha reflexionat molt, però ha avisat que és fàcil opinar quan ja ha passat i que Marí va fer el que va considerar millor: “Les institucions estan sotmeses a pressions, i cal demanar sempre serenitat”. “També les institucions aprenen d’aquestes coses, i és una lliçó que queda apresa”, ha sostingut el director, que advoca perquè la institució miri cap al futur. “Crec que tots els responsables de la institució saben el camp en el qual es mouen, i tots els interlocutors, també; això és política”, ha sintetitzat sobre el conflicte, i a més ha remarcat que al llarg del camí han canviat o poden canviar tots els actors polítics –Ajuntament, Generalitat i Ministeri–.

PROJECTE CONTINUISTA

“No vinc a trencar amb res”, ha explicat el director, que vol projectar la pròpia història del museu cap al futur i no fer una ruptura, sinó una transformació basada en els actius aconseguits durant 20 anys de camí de la institució. “Tot el que s’ha fet aquest temps no cal rebutjar-ho, és una herència extraordinària”, ha dit Barenblit, que vol incloure l’experiència del museu durant la seva etapa al museu. L’historiador i museòleg arriba amb l’afany de continuar despertant l’esperit crític dels visitants, i d’aconseguir una acollida més afectiva i emocional dels espectadors que acudeixen al museu, que descarta convertir “en un espai de producció ‘fordista’ d’exposicions” en sèrie.

MÉS VEU A L'”UNDERGROUND”

Una de les propostes que deixaran el segell de Barenblit al Macba passa per donar més pes a l’àmbit de la ‘performance’, que a Barcelona ha estat molt important, i donar veu a les cultures populars contemporànies barcelonines, tenint en compte que la capital catalana té “underground potent”. Ha recalcat la seva experiència en aquest àmbit amb exposicions com la de ‘Punk’, que va acollir el Centre d’Art 2 de Maig a Móstoles (Madrid) –fins ara dirigit per Barenblit– sobre els rastres del moviment a l’art contemporani.

NOVES MIRADES

Un dels seus afanys passa per aconseguir un treball en equip de tots els treballadors de la institució, i sumar noves mirades sobre el trànsit de la modernitat a la contemporaneïtat per passar d’una visió “derrotista alarmista”, que s’han trencat els somnis, a una altra perspectiva crítica però més somiadora i estimulant.

El nou director, que es defineix més com un urbanista que un arquitecte perquè vol construir una trama sòlida de projectes autònoms al museu, vol jugar amb el “factor inesperat” per sorprendre el visitant.

L’augment dels públics, sobretot locals i comunitaris, i la internacionalització de la institució no conformen les principals obsessions de Barenblit, que prefereix pensar que aquests èxits són més aviat una conseqüència d’un projecte sòlid.