Fiat Tipo, un innovador dins del grup

0
Fiat Tipo, un innovador dins el grup
Fiat Tipo 16V
Fiat Tipo, un innovador dins el grup
Fiat Tipo 16V

El Fiat Tipo va aportar una nova plataforma base per als següents models

Abans us hem explicat el nou Fiat TIPO 2016, un nom que repesca del model compacte que va aparèixer a finals dels anys 80 i va morir a mitjans dels 90. Ara, no està de més que repassem la història del Fiat Tipo, aquell compacte que va conquistar Europa gràcies a les seves grans i poc considerades innovacions.

El Fiat Tipo va començar la seva producció l’any 1988 com un model de segment C que volia fer la competència a noms tant il·lustres com el Volkswagen Golf, el Citroën ZX, el Ford Escort, l’Opel Kadett, Renault 19, etc i la seva producció es va perllongar fins al 1995. La carrosseria estàndard, per així dir-ho, era la de cinc portes, ja que fins al 1993 no va aparèixer la versió de tres portes. Així mateix, també disposava d’una versió berlina de quatre portes que es deia Tempra, amb la versió familiar anomenada Tempra Weekend. Un cop es va acabar la seva producció al 1995, va ser substituït per la parella formada pel Fiat Bravo/Brava, i pel Fiat Marea.

Estèticament el Fiat Tipo era un cotxe molt quadrat amb un frontal que recordava molt al restyling de la primera generació del Seat Ibiza. Però si per una cosa se’l recorda, tot i que per molts aquest fet ha passat totalment desapercebut, és en ser pioner en la utilització d’una nova plataforma.

Fiat Tipo, un innovador dins el grup
Fiat Tipo 5 portes

Aquesta plataforma rebia el nom de Tipo Due i, a partir d’ell, va ser empleada en altres models del grup Fiat. No només era una nova plataforma, sinó que per primer cop va servir de base per a altres models. Com sempre, el grup Fiat tenia una gran obsessió en innovar i avançar-se en el temps. Així doncs, models com l’Alfa Romeo 155, 145/146, la segona generació del Lancia Delta i el Lancia Dedra, són alguns dels models que també van aplicar la plataforma Tipo Due.

A més a més, la fabricació de les parts més exposades de la seva carrosseria es fabricaven en material sintètic o amb xapa galvanitzada. La utilització d’aquest últim va ser totalment innovador i el Fiat Tipo va ser el primer en utilitzar-ho. Aquest material li assegurava una gran resistència a l’òxid i a les agressions externes de la carrosseria, cosa que fins llavors eren molt vulnerables tots els models del grup que, sovint, acusaven problemes d’oxidació. El Fiat Tipo va canviar el transcurs de la història.

Pel que fa als motors, el Fiat Tipo equipava propulsors de benzina i dièsel, però per sobre tots destacava un 2 litres Turbo 16 vàlvules amb 165 CV de potència, una autèntica màquina que, fins i tot, equipava seients firmats per Recaro.

L’èxit del Tipo va ser rotund i gairebé va arribar a la xifra de dos milions d’unitats venudes. Amb tot, l’any 1989 va ser guardonat com a Millor Cotxe de l’Any a Europa. Si per casualitat algun dia veieu una de les molt poques unitats que queden, contempleu-lo, ja que és un cotxe cabdal dins la història del grup Fiat.