Guia per sobreviure a la campanya electoral

0
Campanya electoral 26J
Els quatre caps de llista de les principals formacions | Foto: Europa Press.

A les 12 de la nit del dia 10 de juny començava oficialment la campanya electoral, tot i que fa setmanes que els partits sembla que hi estan

Tot i que es parla d’una nova era en la comunicació política, la nit passada totes les formacions que es presenten a les eleccions del 26-J van sortir a fer la tradicional enganxada de cartells. Es dóna així el tret de sortida a la segona campanya electoral en menys de set mesos a l’Estat espanyol.

Analistes i gurús dels números apunten a que aquesta campanya serà molt diferent perquè la població ja està cansada d’eleccions i de polítics explicant propostes. I és cert. Més o menys. La campanya serà diferent perquè la ciutadania ja coneix als candidats i a les seves propostes, però encara que semblava que la gent es mostraria apàtica davant uns nous comicis, el cert és que tot apunta a que aquesta tendència ha canviat.

La campanya electoral per a les generals del 26-J tindrà un to més realista: no es farà tant incís en les propostes que es van presentar pel 20-D si no en la manera de presentar-les i en els problemes del dia a dia “que afecten a tothom”. Ara bé, amb canvi inclòs, d’ara a quinze dies els mitjans de comunicació i les xarxes socials aniran plenes de declaracions i enquestes. Aquesta és una guia per no perdre’ns entre números i piulades.

‘Sorpasso’ is the new black

La paraula més repetida durant aquestes eleccions serà sorpasso. Que no és més que adelantar en italià, però que sona molt millor i molt més tècnic. A l’Estat espanyol el va començar a utilitzar l’històric d’Izquierda Unida Julio Anguita, fent referència a la terminologia utilitzada pel Partit Comunista Italià i per parlar de com el seu partit adelantaria al PSOE. Fet que no es va donar mai.

La semiòtica dels discursos mesclada amb la nova política és un còctel explosiu que cal agafar amb precaució

Ara, aquesta oportunitat de que l’esquerra sobrepassi al PSOE hi és, segons les últimes enquestes publicades. Unidos Podemos té aquesta oportunitat i no desaprofitarà utilitzar-la en tots els discursos que li sigui possible. El PSOE no s’ho acaba de creure i també farà ús del sorpasso, però per desmentir-ho. Ciutadans i PP l’utilitzaran com a prova fàctica de que el comunisme i la destrucció estan a punt d’arribar a l’Estat espanyol.

La semiòtica dels discursos mesclada amb la nova política és un còctel explosiu que cal agafar amb precaució. Des de la irrupció de Podemos i la seva terminologia, els mitjans van bojos intentant buscar qualsevol mínima referència interpretable. En aquesta campanya, els símbols també seran Adolfo Suárez i la socialdemocràcia, aquella gran desconeguda.

 

Un únic debat “a quatre”

Hi ha hagut fins a vint propostes de debats electorals presentades per totes les cadenes de televisió a nivell estatal. L’èxit del format del debat definitiu de La Sexta el passat desembre s’ha volgut copiar en tots els canals. Ara bé, el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, ja va dir que si el candidat del PP, Mariano Rajoy, no anava als debats, ell tampoc.

El líder de Ciutadans, Albert Rivera, va dir el mateix. I des de Podemos van dir que l’important era debatre. Sols, però, es una mica complicat. Així, l’encara president del Govern -en funcions – va dir que només aniria a un debat a quatre. Aquest serà el dia 13 de juny a TVE i amb els caps de llista corresponents.

Dia 13 és el dia que Espanya debuta a l’Eurocopa, i això al candidat d’Izquierda Unida, Alberto Garzón li va semblas “sospitós”, tenint en compte l’afició de Mariano Rajoy al futbol. Tot i així, les cadenes privades han intentat muntar els seus encara que no sigui amb els caps de llista de les formacions.

Per tant, els debats seguiran estant presents, tot i que d’una altra manera. Ahir, de fet, Atresmedia va organitzar un debat “de dones”, en què quatre representants anaven allà pel simple fet de ser dones: dues eren números 2 i dues diputades al Parlament.

A Garzón li sembla “sospitós” que el debat a quatre coincideixi amb Espanya a l’Eurocopa

Atresmedia, La Sexta concretament, té pensat fer un “debat a quatre econòmic” amb els representants d’aquesta àrea. A la Cadena Ser l’han muntat via Twitter i segurament aniran sortint més formats. La cara dels caps de llista no importa tant com els espais que cobreixen aquests debats.

Les enquestes només són números

Un altre dels clàssics de tota campanya són les enquestes. En el cas d’aquestes eleccions, porten fent-se des que va començar la carrera cap al 20-D, però durant aquests dies s’intensificaran de manera exponencial.

L’enquesta preelectoral oficial, la del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) va sortir just abans d’arrencar la campanya, per la qual cosa podria semblar que la població se salvaria de més números durant una temporada. No serà així: el diari El País ha decidit fer enquestes diàries, mentre que la resta de mitjans – tant diaris com televisions – probablement en treguin una cada setmana. I així fins dia 20.

Els resultats només són xifres que marquen les opinions d’un número determinat de persones en un moment concret i que, depenent del diari i la cuina de cada enquesta donaran una tendència més accentuada en uns casos o en altres. Però, essencialment serveixen per això, per marcar una tendència en un moment determinat del temps. No cal obsessionar-s’hi.