Haier, les seves noves fàbriques intel·ligents

    0
    Haier, les seves noves fàbriques intel·ligents

    Haier, les seves noves fàbriques intel·ligents

    Haier dóna la veu a l’usuari amb les seves noves fàbriques

    La companyia xinesa Haier s’ha convertit en un autèntic tità en el negoci dels electrodomèstics. Amb 30 anys de vida i amb prou feines cinc anys de presència a Europa, és ja el segon major fabricant d’electrodomèstics del món en facturació, després de Whirpool, i el primer en unitats venudes, segons Euromonitor International Limited, que li dóna una quota de mercat del 10,2%. L’empresa asiàtica ha comprat en anys recents la firma de Nova Zelanda Fisher & Paykel i la japonesa Sanyo Electrònics per créixer, però ara ha decidit aparcar les adquisicions per centrar-se en la innovació i la connectivitat com a vies per impulsar el seu negoci.

    La companyia, que ha gairebé doblat la seva facturació en cinc anys (de 18.200 milions de dòlars en 2009 a 32.600 milions en 2014, després de créixer a doble dígit per sisè any consecutiu), vol liderar l’era d’internet i ha decidit apostar per crear fàbriques i dispositius intel·ligents. Haier té ja tres fàbriques totalment automatitzades per produir en massa aparells personalitzats. L’usuari, a través d’una aplicació, demana a la fàbrica com vol el seu electrodomèstic i aquesta li diu quant li costarà. La personalització pot anar des d’un color, al fet que l’equip porti una pantalla de control major, demanar un frigorífic amb una foto impresa o un aire condicionat que filtri el que vol el client.

    Totes les empreses diuen que escolten al client, però Haier ho fa. La filosofia del nostre conseller delegat, Zhang Ruimin, és distància zero amb l’usuari final i per això ha canviat tota l’organització; vol que el client pugui entrar a Haier, dissenyi com vol el seu electrodomèstic i el rebi en 24 hores en qualsevol part de Xina, diu a CincoDías Yannick Fierling, nou conseller delegat de Haier Europa.

    El directiu subratlla que l’obsessió per escoltar al client és màxima. Fa poc vam obrir el disseny d’un equip d’aire condicionat a la gent i vam rebre unes 750.000 opinions. Els nostres productes no surten solament dels nostres centres de R+D [la companyia té cinc, un a Alemanya], també del que ens demanen els usuaris. Així, a principis de 2016 llançaran una rentadora amb doble tambor, per poder rentar simultàniament roba blanca i de color (i amb una pantalla tàctil i una interfície gairebé idèntica a la d’un smartphone) i un frigorífic amb tres compartiments totalment independents, dels quals un d’ells (de 100 litres) podrà configurar-se com a frigorífic o congelador, segons la necessitat. També llançaran una rentadora amb el tambor amb l’obertura més gran (36 centímetres) del mercat, un smartphone Android (Voyage) solament per a Europa (amb altes prestacions i un preu de 349 euros), i dos smartwatch, un per a nens i un altre per a gent gran amb un botó per trucar en cas d’urgència.

    Haier acaba de llançar a Xina la primera vinoteca amb motor sense compressor del món, la qual cosa elimina la vibració, que espatlla els vins, i el soroll. “Serà una cosa tan revolucionaria com el va ser el DVD enfront del vídeo, assegura Fierling, que afegeix que la companyia està treballant per portar aquest avanç a un altre tipus d’aparells frigorífics.

    Haier no ha parat de reinventar-se, des que el 1984 Zhang fos triat responsable d’una de les fàbriques de la companyia que patia seriosos problemes. L’any 1985, el directiu va agafar un martell i, al costat del personal de la factoria, es va posar a destrossar en públic 76 neveres defectuoses. Un símbol de que la companyia anava a bolcar-se en productes de qualitat. La nostra ambició és ser reconeguts com una marca innovadora i amb productes de segment mitjà-alt, però a bon preu. Per això invertim el 4% de la nostra facturació en R+D i tenim més de 8.000 enginyers treballant [en total són 70.000 empleats], continua Fierling.

    Portar més fàbriques a Europa

    Haier està en tres negocis: electrodomèstics, electrònica de consum (televisors, smartphones, tablets i smartwatch) i solucions energètiques. Això ens permet oferir solucions globals, ser competitius i guanyar reconeixement de marca, el nostre principal repte, admet l’executiu, que també defensa aquesta estratègia multiproducte “perquè en el futur tots els dispositius estaran interconnectats”. L’empresa adverteix que tots els productes que llanci a partir de 2016 estaran connectats a internet.

    La companyia ha invertit la seva estructura organitzativa piramidal. Volem que cada empleat sigui el seu propi CEO i impulsar un fort esperit emprenedor. En aquest procés, Haier ha eliminat els directius intermedis a favor de 2.000 equips autònoms, els quals vol convertir en autèntiques startups que funcionin de forma independent. L’empresa té actualment una fàbrica al nord d’Itàlia i obrirà l’any vinent una altra a Rússia. Encara que les nostres plantes a Xina ens permeten fabricar allà i lliurar ràpidament per tota Europa, seguim buscant oportunitats per portar més fàbriques a Europa i no excloem cap país per costos, perquè també busquem knowhow de fabricació.

    Haier, les seves noves fàbriques intel·ligents

    Haier aposta pels productes personalitzats

    El següent pas del gegant asiàtic és la innovació i la connectivitat gràcies a les seves fàbriques intel·ligents. La companyia disposa de tres fàbriques completament automatitzades a Àsia que li permeten fer productes personalitzats segons les preferències del consumidor, qui defineix prèviament a través d’una aplicació en el seu smartphone. Haier aposta per escoltar als seus clients, i el seu projecte és que el consumidor dissenyi el seu producte i el rebi en 24 hores a Xina, amb l’objectiu d’estendre el servei a la resta de continents segons Yannick Fierling, el nou conseller delegat de Haier Europa.