Iglesias i Domènech, a la defensa del Corredor Mediterrani

0
Pablo Iglesias i Xavier Domènech
Pablo Iglesias, Íñigo Errejón i Xavier Domènech al Congrés dels Diputats | Foto: Euroa Press

Des d’Unidos Podemos i En Comú Podem reivindiquen la necessitat de la infraestructura per “poder competir amb altres ports i reduir el transport de mercaderies”

“És l’hora del Mediterrani”. Així de taxatius han titulat Xavier Domènech i Pablo Iglesias la seva carta a La Vanguardia on reivindiquen la necessitat del Corredor Mediterrani. En la carta, destaquen el 26 de juny, dia de les eleccions, per acabar amb el bipartidisme i “el model centralista” que provoca “l’aposta per la construcció de determinades infraestructures allunyades de l’interès comú i econòmic”. Els membres d’ Unidos Podemos fan referència a “aeroports sense avions, falta d’inversió en el tren de les majories, rescat d’autopistes sense cotxes”, etc.

Per Iglesias i Domènech, “el corredor ferroviari és l’exemple més flagrant” de la lamentable visió de model d’Estat del PP i del PSOE. També, asseguren que la lentitud de la infraestructura és a causa de “les elits extractives, el finançament privat dels grans partits i les portes giratòries constants entre política i sectors econòmics”. L’executiu espanyol és qui decideix les inversions que s’han de destinar en aquesta infraestructura, encara que sigui “primordial” per la UE.

Unidos Podemos i En Comú Podem reivindiquen  la importància de la infraestructura i la senyalen com a “clau” per el seu projecte. “Una línia ferroviària que ha de connectar el sud de la Península, des de Cadis, passant per Murcia, Valencia i Barcelona fins al cor d’Europa. Tres mil quilòmetres que poden vertebrar el Mediterrani, les seves ciutats i Europa”, senyalen a la carta d’opinió que han emès.

Domènech i Iglesias defensen la rapidesa de construcció de la infraestructura perquè així “els nostres ports podran competir amb els ports atlàntics a la vegada que es reduirà el transport de mercaderies per carretera, en una aposta per la lluita contra el canvi climàtic”. No obstant això, i les bones intencions d’Unidos Podemos, el Corredor Mediterrani és una infraestructura que avança a pas lent. Encara que és cert que la destinació de les inversions depèn del Govern, la UE s’ha marcat com a data límit el 2030 per tenir-lo acabat. Una data molt llunyana. La UE, mentrestant, es fixa objectius a mitjà termini.

Unidos Podemos no són els únics que han aprofitat la polèmica del Corredor Mediterrani per ficar-ho en els seus programes electorals. Fins i tot, els partits catalans s’han unit en un front comú per defensar-lo. El President de la Generalitat, Carles Puigdemont, va instar al Govern a assumir la reclamació de Catalunya i d’Espanya i va reclamar que s’atengués el projecte sense “retard”.

Per Domènech i Iglesias, però, l’única solució a un nou model d’infraestructura i a l’activació del Corredor Mediterrani és “des de Unidos Podemos i En Comú Podem”, ja que és “reafirmen en un govern de canvi”. A més, assenyalen que la prova que el seu compromís amb la infraestructura és ferm “tal com han demostrat amb el referèndum que la societat catalana demanda i necessita”.