Índia s’erigeix com el gran drac en la venda de ‘smartphones’

    0

    Índia s'erigeix com el gran drac en la venda de 'smartphones'

    El mercat indi és dels que més ràpid creixerà en els propers anys

    Segons l’últim informe presentat per IDC, el mercat xinès ha registrat el seu primer descens en la venda de smartphones en sis anys. Durant la primera cambra de 2015 es van vendre a Xina 98,8 milions d’aquests dispositius, o el que és el mateix: un 4,3% menys que el mateix període de l’exercici anterior. Després d’haver registrat augments de vendes interanuals del voltant del 20%, la majoria d’analistes estima que el sector de la telefonia mòbil s’estancarà aquest any a nivell global. Hi ha un país, no obstant això, on s’obrirà una mica de llum: Índia.
    Amb més de 1.200 milions d’habitants dels quals només un 10% disposa de telèfon intel·ligent, el mercat indi és un dels que més ràpid creixerà en els propers anys. Índia va ser el país amb major nombre de noves línies mòbils en 2014 (815 milions en total), i s’espera que els indis comprin al voltant de 150 milions de smartphones en 2016.

    Amb aquestes xifres no és d’estranyar que molts fabricants hagin fixat la seva mirada en aquesta regió.
    L’any passat, el CEO de Lenovo, Yang Yuanqing, va augurar que el hiper creixement a Xina havia arribat a la seva fi, al mateix temps que va afegir: “Si vols guanyar has de trobar noves àrees de creixement”. Són moltes les empreses xineses que ja estan centrant totes les seves energies en vendre més al país veí. D’aquesta forma, marques com Coolpad, Xiaomi, OnePlus o Gionee estan anunciant els seus nous dispositius a Índia a més d’estar-se plantejant establir els seus propis centres de recerca.

    Índia s'erigeix com el gran drac en la venda de 'smartphones'

    Xiaomi va anunciar el mes passat un telèfon pensat per al mercat indi. Després de resoldre els seus problemes de patents amb Ericsson al país asiàtic, Hugo Barra va ser l’encarregat de presentar el Mi4i, un telèfon de gamma mitjana amb un disseny similar al dels seus premium però amb unes característiques i sobretot un preu inferiors: al voltant de 200 dòlars. Meizu va fer el propi amb el M1 Note, Lenovo amb el S60 i OnePlus amb el seu model One sense invitació.
    Però les xineses no són les úniques que estan apostant per aquest mercat. Samsung acaba d’anunciar el seu primer smartphone Tizen en aquest país. Es tracta del Z1, un mòbil de gamma mitjana/baixa que costa una mica menys de 100 dòlars. Google per la seva banda, va presentar a Índia el seu terminal de baix cost Android One, que es vendrà únicament a Índia, Indonèsia i Filipines. El preu d’aquest dispositiu ronda els 105 dòlars i l’encarregat de fer la seva presentació va ser el vicepresident de Android, Chrome i Google Apps, Sundar Pichai (precisament d’origen indi).
    Seguint aquesta tendència, la japonesa Sony també té pensat anunciar un nou mòbil en una conferència que tindrà lloc el proper 26 de maig a Nova Delhi. I la llista s’estén amb multitud de marques més.
    ‘L’estratègia d’oferir dispositius amb una gran relació qualitat/preu s’ajusta a les necessitats dels consumidors d’aquests països’
    “Gràcies a la fusió amb Lenovo, Motorola s’ha convertit en el tercer fabricant mundial de telèfons mòbils. En els propers anys volem ascendir a la segona posició i per això necessitem arribar a mercats com el d’Índia”, han explicat a Teknautas des de Motorola. “Aquest és un dels països en els quals estem obtenint millors resultats. Les unitats del Moto G sense anar més lluny, es van esgotar en menys d’una hora el mateix dia que es va posar a la venda. Creiem que la nostra estratègia d’oferir dispositius amb una gran relació qualitat/preu s’ajusta perfectament a les necessitats dels consumidors d’aquests països en ple creixement, on els usuaris estan desitjosos de disposar d’un smartphone d’altes prestacions a un preu assequible”.
    Segons ha afegit Ericsson, “actualment Índia té un espectre de banda ampla mòbil instal·lat molt menor que el d’altres països. L’alliberament d’espectre adicional en les bandes importants farà que els serveis siguin més assequibles, mentre que l’harmonització de l’espectre permetrà que es produeixi un ecosistema de dispositius de menor cost. Això tindrà un paper essencial en el creixement de la banda ampla mòbil al país i serà un factor cada vegada més important per impulsar la capacitat total, qualitat i experiència d’usuari de la xarxa mòbil”.
    L’últim informe Ericsson Mobility Report de la companyia sobre tendències i previsions de consum assenyala que l’ús de dades i serveis mòbils a Índia és cada vegada major, amb una creixent proporció de persones amb baixos ingressos que es descarreguen apps i vídeos en streaming des d’aquest tipus d’aparells. Es preveu a més que la cobertura WCDMA/HSPA arribi al 90% per 2020 a causa de la demanda de serveis de dades i el llançament de telèfons assequibles.

    Una competència local feroç

    De qualsevol forma, no tot són bones notícies per a les companyies que estan començant a apostar per aquest mercat, i és que la competència local està sent feroç.
    A més de Xiaomi, l’any passat OnePlus també va tenir problemes de patents a Índia. En aquest cas la culpable va ser Micromax, una empresa local que li va impedir temporalment vendre els seus dispositius al país en ostentar l’exclusivitat del sistema operatiu CyanogenMod, la mateixa plataforma que utilitzava la marca xinesa. OnePlus va escriure una carta als seus usuaris disculpant-se per les molèsties ocasionades i va prometre resoldre el problema al més aviat possible. Recentment la marca va canviar de sistema operatiu i va estrenar OxygenOS, la seva pròpia ROM de Android.

    Segons Canalys, Micromax va superar el passat 2014 a Samsung com a major fabricant de telèfons intel·ligents a Índia amb un 22% i un 20% respectivament, seguits de les altres companyies índies Karbonn i Lava, que no tenen intenció de posar-los les coses fàcils als de fora. Un 24% dels terminals venuts a Índia durant el quart trimestre de l’any passat van ser dispositius amb un preu inferior al de 100 dòlars, mentre que un 41% estava en un rang d’entre 100 i 200 dòlars. Es preveu que durant aquest 2015 es comprin al voltant de 110 milions de smartphones al país asiàtic. La xinesa Coolpad va reconèixer al diari The New York Times que pretén vendre quatre milions d’unitats del seu model de telèfon Dazen recentment estrenat, i fins a 20 milions en tres anys.
    “Volem convertir-nos en una empresa índia”, va dir per la seva banda el President Executiu de Xiaomi, Lei Jun, després de presentar el Mi4i. Una exageració? No ho creiem. Qualsevol cosa val per fer caixa en el nou “El Dorado” dels fabricants de smartphones.