IOS 9 i la resta de novetats dels seus sistemes operatius

    0
    IOS 9 i la resta de novetats dels seus sistemes operatius

    IOS 9 i la resta de novetats dels seus sistemes operatius

    El ‘nou’ d’Apple es diu Apple Music, el seu propi Spotify

    Fica en una caixa el que ha fet Google, la qual cosa ha fet Spotify, la qual cosa poden fer Trello o HTC, i dóna-li un bon disseny i un funcionament integrat. Apple ha deixat de ser experta en innovació per passar a ser un gran innovador… del que ja fa la seva competència.

    A Apple se li va donar fenomenal ser el rei de la innovació fa uns anys: es va treure de la màniga un nou concepte de telèfon mòbil, va crear la idea de la tenda d’aplicacions, va revolucionar la indústria i, des de llavors, s’ha dedicat a innovar, millorar els seus productes i fer màrqueting, del bo a més.

    La keynote del seu esdeveniment per a desenvolupadors no ha estat una novetat: el de revolucionar el mercat ja ho va fer fa temps, ara toca treure petites millores que, per l’exigència generada, saben a poc als detractors i emocionen a una (minvant) comunitat d’aficionats. Ja se sap: Tim Cook no és Steve Jobs, i Apple ja no és Apple encara que segueixi sent Apple. Crec que ens entenem.

    Què ha presentat Apple aquesta vegada? Quatre coses: les noves versions d’OS X, iOS i WatchOS (que ha anomenat OS X El Capità, iOS 9 i WatchOS 2, i arribaran a la tardor) i Apple Music. Tres millores, una innovació, i, en realitat, d’innovació hi ha més aviat poca: gairebé res vist és original.

    Google o Spotify ja ho han fet abans

    Recordes quan fa uns anys no es podia copiar i enganxar a iOS i els rivals es burlaven? Quan tots usaven NFC menys Apple? Quan les pantalles grans no anaven amb els de Cupertino? Quan els ginys no agradaven? Doncs això és alguna cosa de l’estil: els altres el van fer abans, però Apple porta anys dedicant-se a fer les coses potser millor. Més boniques, més integrades, més funcionals. La pregunta és si això justifica el fet de vendre dispositius de més de 500 euros, i la resposta és que les seves xifres segueixen dient que sí.

    Apple Music: un Spotify fet amb iTunes

    El més innovador de la llarguíssima keynote, ha estat el llançament d’Apple Music. Serà un sistema de música en streaming sota demanda usant el catàleg d’iTunes, que a més tindrà recomanacions personalitzades no basades en algorismes (prometen ‘toc humà’), i un espai per connectar a artistes i fans (sembla que agregant els continguts de xarxes socials i webs oficials)

    És, per dir-ho aviat, un Spotify fet per Apple: bonic, ben resolt, amb coses interessants (com el de canviar l’ordre d’una llista de reproducció arrossegant pistes amb el dit) i amb una picada d’ullet al social. Però poc més. La reacció del CEO de Spotify en Twitter en veure la presentació resultava bastant eloqüent: Oh, ok, tuitejava, per després esborrar-ho.

    El preu serà de 9,99 dòlars al mes (estil Spotify), o 14,99 dòlars en un pla familiar (per compartir amb fins a sis usuaris de casa), amb tres mesos gratuïts de prova. Arribarà el 30 de juny a iOS 8.4, Mac... i, (això és nou) també a Windows i Android, en aquest últim cas a la tardor. Serà, per tant, la primera app d’Apple en Android

    OS X El Capità: cerques i multitasca

    Amb un nom llatí han batejat a la nova versió del sistema operatiu per Mac, que té com a principals novetats una millorada versió del ‘mission control’ que permet una visió ràpida en mosaic de totes les finestres obertes i la combinació de finestres diferents en pressionar el botó verd de la finestra.

    L’ús de la multitasca també és interessant, no tant per com funciona sinó pel seu acabat de disseny. Permetrà enviar apps a diferents escriptoris per organitzar la informació, i combinar-les en finestres parades.

    Spotlight, el cercador, també creix i millora. Buscarà informació en temps real i s’integrarà amb una espècie de ginys que mostraran, per exemple, resultats esportius. De nou, un Google Now ben dissenyat i integrat. Però un Google Now

    iOS 9: millor Siri, noves apps i multitasca

    El nou iOS 9 també tindrà una mica d’això com a novetat, encara que només per a alguns dispositius (els iPad Air i Mini més recents): la multitasca arriba a Apple (en 2015, sí). Això sí, ho fan ‘a l’Apple’: bonic i funcional. Les apps funcionen de forma independent i fluida, i interactuen entre elles. Val que els iPad segueixen lluny de ser eines de treball, però això ajuda bastant.

    El que estarà disponible per tots aquells que tinguin iOS 8 serà tot la resta de iOS 9. El més interessant és el desenvolupament d’Apple Pay, el sistema de pagament sense fil d’Apple, que s’integra amb Passbook per crear una nova app cridada Wallet, on a més de targetes de crèdit i dèbit aniran bitllets, targetes de fidelització i descomptes.

    Una altra app nova serà News, que és un Flipboard però (una vegada més) fet per Apple: tu tries les fonts i els teus temes d’interès entre un ampli catàleg de tags i es crea una revista amb un disseny cuidat (que és un dels problemes d’aquest tipus de apps). Tipografia gran i llegible, animacions, vídeos i foto galeries integrats. El disseny segueix sent un fort dels de Cupertino, i ara s’entén el sobtat interès de tots per la vella app.

    El nou sistema operatiu mòbil portarà novetats també per Siri: serà més intel·ligent i ràpid, a més de proactiu (ensenyant el que necessites quan ho necessites) encara que es cuiden molt de ressaltar la importància de la privadesa per a ells (en clara referència a Google). De fet, es fixen tant en Google que la forma en què Siri ofereix informació recorda molt (molt) a Google Now. Amb algunes millores, clar, tant en disseny (molt Apple, novament) com en el fet d’oferir ‘enllaços profunds’, directament obrint les apps per oferir resultats de cerca.

    iOS 9 tindrà altres ‘novetats’ com una manera de bateria baixa per allargar la vida del mòbil fins a tres hores (cosa que Android o HTC ja fan), inclouen millores en Notis (ficant enllaços, mapes, dibuixos i coses així (a l’estil de Trello) o un nou Maps més centrat en el transport públic i les rutes a peu que en la navegació amb cotxe. Semblen assumir que Maps és un fiasco comparat amb Google Maps i intenten reenfocarlo, de forma intel·ligent, encara que sense oferir alguna cosa que la seva competència no pugui fer.

    Watch US 2: renovat en sis setmanes

    Amb prou feines sis setmanes després de llançar el rellotge d’Apple, i abans que arribi si més no a països com Espanya, ja llancen la nova versió del seu sistema operatiu. Aquest es farà ressò de les millores de iOS (Google Pay, Siri i altres), però amb altres millores pròpies: cridades de veu de Facetime des del rellotge, possibilitat de veure vídeos, incloure qualsevol foto com a fons de pantalla, gravadora d’àudio (per enviar notes de veu a serveis de missatgeria) o ús de connexió WiFi per ampliar el rang d’acció del rellotge (com va fer recentment Android Wear)

    Hi ha una novetat interessant que és el fet d’incloure dades d’agenda i reserves directament en la pantalla al costat de l’hora, i la forma en què aquestes avancen ‘viatjant en el temps’ en girar la roda del rellotge: així, es pot estimar el nivell de càrrega d’un dispositiu, veure com varien les hores de reserva d’un vol o els càlculs de ruta, així com els compromisos de l’agenda.

    Amb tot, dues hores i mitjana de màrqueting, amb algunes millores i pocs anuncis revolucionaris. Va haver-hi dos moments: quan Tim Cook va usar el llegendari one habiti thing de Steve Jobs per presentar Apple Music i el moment més aplaudit de l’esdeveniment, quan van anunciar que Swift, el reeixit llenguatge de programació d’Apple, serà de codi obert. Sí, de nou com Android. Cal no oblidar que era un esdeveniment per a desenvolupadors, i cadascú aplaudeix el que vulgues, encara que no sigui revolucionari.