Juan Diego Flórez a ‘Lucia di Lammermoor’

0
Juan Diego Floréz | Diari Català
Foto: Juan Diego Floréz - Europa press

Debut del tenor Juan Diego Flórez a l’òpera ‘Lucia di Lammermoor’ al Liceu

El tenor Juan Diego Flórez debutarà en el paper d’Edgardo de l’òpera belcantista ‘Lucia di Lammermoor’, de Gaetano Donizetti, al Gran Teatre del Liceu a partir d’aquest divendres i fins al 27 de desembre, un espectacle amb un repartiment doble que no es representava a la sala des de 2006.

Segons ha explicat en roda de premsa Flórez, ha preparat aquest paper confiant, sobretot, en la seva memòria: “Em fio de la meva memòria, que encara està amb mi”, ha dit l’artista, que ha apuntat que la difícil ‘Matilde di Shabran’ la va aprendre en dues setmanes, i que per al debut al Covent Garden la partitura li va arribar només cinc setmanes abans.

“El duo ho vinc cantant en concerts i l’ària també, així ho vaig preparant; la resta, no és tan complicat i ho veig in situ”, ha explicat Flórez, que ha fet broma que encara en els assajos hi ha alguns fragments no se sap.

UN PAPER, ESPECIAL

Flórez ha assegurat que es tracta d’un paper molt especial perquè, a més de ser una de les més populars i emblemàtiques de Donizetti, és un repte per a qualsevol tenor per la seva dificultat musical i dramàtica: “Entres en una tradició de tenors i sopranos que han fet abans aquests papers”.

Tot i això, es tracta d’un paper especial per a Flórez, ja que ha estat la primera òpera que va veure fora del seu país –i una de les primeres de la seva vida– quan no tenia ni deu dòlars per pagar l’entrada al Metropolitan Opera House de Nova York (Estats Units) i un guàrdia de l’entrada li va regalar una invitació que guardava per a algú que no es va presentar: “Vaig veure el meu ídol Alfredo Kraus i em va impactar moltíssim”.

Per a la seva interpretació, aquest paper requereix una vocalitat desenvolupada: “Ara em sento preparat per això”, ha explicat Flórez, per al que sempre quedarà en el seu record com la seva primera ‘Lucia’.

Pel que fa a la seva posada en escena, ha assegurat que “no intenta fer massa coses”, sinó que privilegia el cant i la història, cosa que ha agraït perquè al belcanto cal estar molt còmode, ha dit.

EN TRES ACTES

Aquesta òpera en tres actes, amb llibret de Salvatore Cammarano –basat en la novel·la ‘The bride of Lammermoor’, de Walter Scott–, té al seu repartiment amb Elena Mosuc i María José Moreno en els papers de Lucia; Flórez i Ismael Jordi com Edgar; Mario Caria i Giorgio Caoduro, com Enrico.

A l’escenari, una torre inclinada d’uns nou metres polaritza totalment l’espectacle i posa de manifest “el món tort de la societat i la psicologia dels personatges”, ha explicat la soprano Mosuc, que va debutar en el paper fa 23 anys –cantant en aquest temps amb grans com Alfredo Kraus–.

La cantant ha defensat, parafrasejant Maria Callas, que el belcanto requereix una tècnica vocal perfecta sense la qual no es pot portar a terme, mentre que l’altra Lucia, María José Moreno, ha revelat que aquesta òpera ha estat la primera que va veure a Madrid, que va fer al teatre Real i amb la qual va debutar al Liceu.

“La meva interpretació ha anat creixent amb els anys, ara ho interpreto molt millor vocal i dramàticament”, ha dit la soprano, per a qui la maduresa li ha permès arribar als personatges.

L‘espectacle és una producció d’Opernhaus Zürich (Suïssa) i té la direcció musical de Marc Armiliato, que ha avisat que és una producció “verdaderament fort”, i la direcció escènica de Damiano Michieletto, els qui narren la història de Lucia, una dona aïllada i víctima del poder, que embogirà després de ser sotmesa a Edgardo.

La directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, ha assegurat que la venda d’entrades va a un bon ritme –“ja que els fans de Juan Diego Flórez han respost molt bé”– amb una ocupació mitjana del 75%, i alguna a punt d’esgotar-se amb el 90% de les localitats venudes.