KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

0
KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

La KTM 690 Duke és la moto de la felicitat

KTM no és només la marca europea més gran per unitats produïdes, sinó també la que més èxits té en competició. Aquestes victòries es fonamenten en motors mono-cilíndrics i la millor versió de carrer és la que equipa la nova KTM 690 Duke 2016 que arribarà a les botigues a finals d’aquest any.

KTM té més de 250 campionats del món a les seves vitrines en tot tipus d’especialitats, bàsicament amb motors d’un cilindre. Aquests èxits s’han obtingut mitjançant el desenvolupament de motors d’un cilindre, així que si algú té criteri per a reinventar el concepte de mono-cilíndric de carrer, aquest és KTM. Les seves versions Duke han estat una referència durant les passades dues dècades, demostrant que la diversió no és exclusiva d’altes cilindrades i potències estratosfèriques.

Ja sigui en versions naked “streetifhgter” o tipus Supermoto, més de 75.000 unitats KTM Duke han mantingut aquest estàndard austríac. I ara li arriba el torn del relleu generacional, una versió KTM 690 Duke 2016 que veurem en públic en el Saló de Milá EICMA 2015, però que ja ha estat provada la pre-serie en les carreteres a prop de la fàbrica de Mattighofen, al costat de Salzburg.

Com ès la KTM 690 Duke 2016?

Per a propulsar aquesta Duke 690 EVO, KTM ha creat un nou motor de carrera curta del seu LC4 de quatre vàlvules refrigerat per aigua. Manté el sistema d’únic arbre de lleves en cap SOHC accionada mitjançant cadena de l’última renovació presentada en 2012, llavors la quarta edició de la saga Duke “mono”. D’aquesta versió precedent també conserva l’accelerador electrònic, tres modes de resposta de motor i doble mapa d’encès, un particular per a cada bugia. Junt amb una culata amb conductes revisats, aquella anterior Duke va suposar el motor mono-cilíndric més potent mai produït per qualsevol fabricant i una nova forma d’apreciar aquesta configuració per part dels amants de les sensacions esportives.

Per al 2016, els enginyers de KTM han acceptat el repte de fer un pas més lluny. En paraules de Sebastian Sekira, Vicepresident de desenvolupament de models de serie de KTM

“Sabem que les vibracions és una crítica constant en aquests models, però als amants de les mono cilíndriques no els importen. En realitat els encanten. Hem volgut arribar a un compromís, reduint la seva presència. Per altre costat, perd en mitjos davant d’altres configuracions, com les V-Twin. Aquí també hem millorat molt”.

KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

La base del nou desenvolupament de la KTM 690 Duke 2016 és un nou LC4 de 693 cc amb diàmetre de 105 mm en lloc de 102 mm i una carrera de 80 mm en lloc dels 84,5 mm anteriors. El pistó de majors dimensions disposa de tres aros i permet vàlvules d’admissió 2 mm més grans (42 mm), mantenint les d’escapament en 34 mm. Unit a la menor carrera, la cambra de combustió és totalment nova, amb conductes redissenyats per a millorar la seva respiració mitjançant el mateix cos d’injecció Keihin de 46 mm i un únic injector. El resultat és un increment en el règim màxim de gir de 500 rpm, sent capaç de pujar fins a les 9.000 rpm i arribar a un 7% més de potència fins als 73 CV a 8.600 rpm. Una versió KTM Duke 690 R equipada amb escapament Akrapovic afegeix encara 2 CV més i suma suspensions totalment regulables WP, pinces monobloc Brembo, manillar més esportiu i estrips d’alumini forjat més endarrerides i elevades.

 

Però no queda aquí el treball d’evolució. En la KTM 690 Duke 2016 s’ha reprogramat l’ECU Keihin i s’ha modificat el mapa d’encès per a cada bugia de manera que el rang útil de rpm augmenta 1.000 rpm respecte al model precedent. És apreciable un 6% d’increment en la xifra de parell màxim, a més d’una resposta més suau i inclús més contundent des de molt baix règim. S’ha aconseguit superar la normativa Euro 4, el primer model KTM a aconseguir-lo.

Les anteriors versions de motor LC4 en les KTM Duke 690 ja disposaven d’eix d’equilibrat per a reduir les vibracions, i ara s’ha afegit un segon eix a la culata accionat per la cadena de l’arbre de lleves. Per a deixar espai a aquest nou element, s’ha dissenyat una culata similar a un doble arbre DOHC, de forma que la cadena primer mou el simple arbre de lleves en cap i després l’eix d’equilibratge que es troba al seu costat. Altra solució ha estat l’accionament directe de les vàlvules d’admissió mitjançant espitjadors amb braços més llargs i tota la superfície rep tractament DLC i un flux directe d’oli per a reduir el desgast.

El xassís de la KTM 690 Duke 2016 és pràcticament el mateix de la versió precedent, excepte en les seves geometries. Es mantenen els 26,5° de llançament de la seva forquilla invertida WP de 43 mm, així com el recorregut de 135 mm, però es varia l’avanç amb una xifra de 122,7 m en lloc dels 118,7 mm anteriors. Per aconseguir-lo, s’ha recorregut a una tija triple amb un decalatge de 28 mm, 4 mm menys que abans. Està pintat en negre i no en taronja.

KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

Com va la KTM 690 Duke 2016?

Molt bé, només seure ja aprecies que la posició de conducció és més amplia, mantenint el cos recte com en la KTM Duke 690 prèvia. El nou seient és el culpable, amb un mulli’t molt apte inclús per al passatger. Resulta més pla que abans, així que sembla que vas més alt i amb més lloc per a moure cap endavant i cap enrere. Aquest moviment et vindrà fenomenal per a dominar l’estil de conducció que et demanin les corbes tancades, carregant el pes davant en l’entrada de les corbes perquè el pneumàtic s’agafi bé a l’asfalt. La palanca que ofereix el seu manillar és excel·lent per a portar-la d’un costat a l’altre. I com el seient és més estret en la part frontal, els pilots més petits la mouran millor.
Quan estrenys el motor d’arrancada, l’escapament deixa escapar un fort so a mesura que el ralentí s’estaciona a les 1.400 rpm. Acceleres en buit i no aprecies les vibracions en el manillar, seient o estrips. Et poses en marxa i tampoc en els retrovisors.

És una moto amb molt de caràcter

La KTM 690 Duke 2016 és una mono-cilíndrica però quan deixes anar l’embragatge per arrancar ho fa sense cap esforç però amb l’empenta d’una autèntica bicilíndrica en V. Si obres gas amb ganes a partir de 4.000 rpm, no pots creure que portis només un cilindre a sota. D’aquests modes, les prestacions són extraordinàries per a un pes de només 149 kg sense benzina però amb aigua i oli. El motor pesa solament 40 kg.

L’entrega de potència és molt lineal i al final acabes utilitzant el canvi per a mantenir-lo el temps més gran possible entre 4.500 i 8.500 rpm. El seu accionament és molt correcte i les relaciones estan ben escollides. I pots usar un dit per a la palanca d’embragatge. ¿És de veritat una moto mono-cilíndrica?

Aquest nou propulsor puja de voltes definitivament més ràpid que en l’anterior KTM Duke 690. Obrin des de 4.000 rpm t’obsequia amb zero queixes de transmissió. El seu mig règim és més útil tot i tractar-se d’un motor de carrera més curta amb el que sempre esperes una resposta més punxeguda. També és capaç de sortir des de només 2.000 rpm i obsequiar-te fins al màxim a 9.000 rpm. Si vols “xixa” de la bona, puja-la de voltes. No has de veure més que la potència màxima l’obtens a 8.600 rpm, només a 400 rpm del tall. És tan lineal en tota la corba de voltes que t’invita a arribar fins aquí si tens pressa…

KTM 690 DUKE 2016, la diversió està assegurada

Menys es més

Amb el mode de motor Sport seleccionat, les acceleracions amb la KTM 690 Duke 2016 són més vives. Pots escollir amb facilitat en marxa amb els teus guants posats des d’un polsador situat en la pinya esquerra. El mode Street és més aconsellable per a ús urbà. Les pujades de règim no són tan agressives i és més manejable a baixes voltes. Encara s’està experimenta’n amb un control de tracció amb diferents respostes. Solament el mode de motor Rain redueix la potència màxima.

La grip que ofereixen els seus pneumàtics Metzeler M7 RR de 17″ en absència del citat control de tracció. La seva maniobrabilitat és tan bona com en les versions anteriors. T’ofereix molta confiança en corbes ràpides, mentre que la resposta de les seves suspensions, molt ben posades a punt, no provoquen cap problema en asfalts trencats. El mono-amortidor disposa de progressivitat i és regulable en precàrrega i extensió.

El xassís de la KTM 690 Duke 2016 fa que es manegi d’una forma molt predicible. El seu reduït pes i gran agilitat fa que no tingui rival en zones molt revirades, tot i de la seva relativament gran distància entre eixos de 1.470 mm. Sí que es pot assegurar que es mostra totalment estable i àgil al mateix temps, i perfectament plantada en corbes i amb una direcció molt neutra que va per on tu vulguis.

L’únic disc frontal de 320 mm mossegat per pinces radials Brembo de quatre pistons respon a la perfecció. El 240 mm de darrere no estan a l’altura, sent més fràgils. La KTM 690 Duke 2016 és tan lleugera que les frenades són extraordinàries, mantenint-se sempre molt estable. L’embragatge antibloqueig APTC, fabricat per la italiana Adler, ve de sèrie. Permet utilitzar molles un mica més toves que en altres sistemes. I l’ajuda en fortes retencions és decisiva per a aconseguir frenades impossibles.

La instrumentació TFT facilita molt la lectura fins i tot sota el Sol més radiant i, de nit, funciona perfectament. Aquest sistema s’estendrà pròximament a tots els models de la marca i puc afirmar que és una referència davant de la seva competència.

FOTOS: H. MANDL

Fabricant: KTM Sportmotorcycle AG, Mattighofen, Àustria www.ktm.com