Primer cop que la FIM organitza unes conferències amb aquests dos temes sobre la taula

El passat cap de setmana vaig tenir l’honor de poder assistir a les primeres conferències sobre la dona i el medi ambient organitzades per la Federació Internacional de Motociclisme (FIM) a la ciutat de Jerez de la Frontera (Women+Sustainability in Motorcycling).

I molts us preguntareu, dona i sostenibilitat? Quina relació tenen? Els dos temes son dos assumptes de consciència. En un món tatxat d’homes, és fàcil ser dona? Si els hi dones avantatge sobre els homes, ho fas malament; però si no fas res perquè s’introdueixin també, per tant, és una qüestió molt complexa.

En relació a la sostenibilitat, és realment un tema d’urgència, s’han de fer activitats amb sentit comú i mirar pel bé del planeta, perquè aquest no té un Pla B, tal i com va comentar Vito Ipolito, president de la FIM, i quan digui prou, ho farà.

La FIM és la primera federació esportista internacional amb un codi de medi ambient. Saben que les motocicletes i que la seva activitat causa impactes negatius, però també n’hi ha de positius i treballen des de la consciència dels dos.

En la inauguració d’aquestes conferències, Ignacio Verneda, director general de la FIM, va destacar que “no volem dones al motociclisme pel simple fet de que siguin dones, volem persones amb capacitat per pilotar, fer ser mecàniques, periodistes, organitzadores, voluntàries…”  i no només dins del món de la competició en si, sinó que calen més dones utilitzant la motocicleta com a mitjà de transport com a tal.

FIM Gala Ceremony 2015 Jerez
Conference FIM 2015 Jerez

De la inspiració a l’apoderament: Fomentar la diversitat i la gestió mediambiental en el motociclisme

La primera sessió planaria de les conferències va ser realment un èxit, i es que les panelistes ho valien.

Ana Muñoz, ex Directora del Consejo Superior de Deportes i consellera en assumptes d’antidopatge i fairplay, va explicar que hi havia una clara disfunció entre la pràctica de l’esport i la direcció i/o gestió esportiva per part de les dones.

Si que és cert que a nivell esportiu veiem que hi ha bastantes dones, ja no només del motociclisme sinó en general. Ara bé, quan entrem en una sala de reunions on es gestionen les federacions, competicions, equips, etc… aquí és on hi ha una gran mancança de dones.

Aquesta mancança va arribar a tal punt, que es va exigir a les federacions esportives que si no hi havia un % de dones a les juntes no tindrien dret a cap subvenció. Podríem parlar de política de la por? El fet d’obligar a una institució a que tinguin dones pel fet de ser dones, ajuda realment a la introducció d’aquestes? Doncs no, tal i com va argumentar Muñoz, aquesta inserció de dones va suposar que aquestes estiguessin allà com a “dones florer”, sense fer res, només pel fet de ser dones.

Cal trencar aquest primer obstacle, les dones podem estar al capdavant de la direcció i la gestió esportiva perquè som capaces. Les dones aportem unes visions, unes maneres de pensar i de treballar diferents i cal que se’ns donin aquestes oportunitats per les nostres capacitats i valors. Que se’ns doni un lloc dins d’aquest món, el lloc que nosaltres vulguem ocupar i no el que tenim que ocupar per tal de que la institució tingui unes polítiques fiscals millors gràcies a la nostra inserció.

FIM Gala Ceremony 2015 Jerez
FIM Gala Ceremony 2015 Jerez

La directora de la Comisió Femenina de la Real Federación Española, Inés Fonseca, va ressaltar que cal que les noies que practiquen l’esport del motor siguin més autònomes, que es moguin  i pensin per si mateixes. Fonseca treballa no només per les esportistes que competeixen, sinó també per la part aficionada al món de la moto, la part amateur. Ja que segons ella les dues parts són molt importants per tal de facilitar l’accés de les dones al motociclisme.

Només a nivell nacional, hem passat de 77 dones federades al 2013 a 288, i això sense contar a nivell regional i/o autonòmic.

Inés Fonseca juntament amb pilots de trial
Inés Fonseca juntament amb pilots de trial

Com he comentat abans, la dona dins de l’esport i dins del motociclisme és un tema molt complex, hi ha moltes visions diferents. La mentalitat de la societat, tot i que ens pensem que estem molt evolucionats, de vegades no és el suficientment oberta.

El fet de donar veu i fer el seguiment de totes aquestes noies que practiquen l’esport del motor, és un altre dels obstacles esmentats en aquesta primera conferència. Cal que escrivim la història de totes elles, cal que els hi donem veu per tal de que tothom sàpiga el que estan fent.

I els mitjans de comunicació tenen un paper molt important. Tal i com va comentar Ana Muñoz, aquests són indústries de conveniència social i per tant se’ls hi ha de donar el que volen. No només volen els èxits o els resultats esportius, volen històries que captin tan al públic com a les marques que vulguin anunciar-se als mitjans.

Amb tot això, cal sumar-li als patrocinis. Inés Fonseca va comentar que cal que les empreses apostin i tinguin més confiança en les pilots de manera estable i no puntual.

Cal explotar que són esportistes i no que són dones que fan esport.

Segons apuntava Kattia Juárez, directora de la Comisió internacional del Medi Ambient de la FIM, “hem d’aconseguir posicionar les dones en el mercat esportiu”.  Necessitem més pilots joves, més nenes petites que corrin per poder anar pujant de nivell i tenir projecció de futur. Hi ha molta feina per fer, necessitem realitzar molta formació per tal que pugi un planter fort de dones.

Janet Macharia, cap de la Unitat de protecció de gènere i social del programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient (UNEP), va comentar que cal afrontar aquests temes de gènere, cal fer més activitats culturals, donar més ajudes econòmiques per tal d’inspirar interès i que les dones trenquin la barrera i corrin, participin o treballin dins d’aquest món.

Com a dona, periodista, voluntària, comissaria, aficionada a l’esport, al motor, … sento que si, que cada cop som més, però que encara quedar molt per fer. De vegades pel simple fet de ser dones hem de fer més esforços, demostrar o justificar que si estem en algun lloc és per alguna cosa.

Cal que tallem tots els estereotips i si ets dona i vols pilotar una moto, ser mecànica, mànager, periodista o directora d’un equip, agafa totes les teves capacitats que tens com a persona i ves a aconseguir-ho. 

Segon article sobre les conferències aquí.