La millor carretera del món

0

Millor carretera del món

Uneix Peso da Régua i Pinhao, a Portugal

Els que ens agrada conduir, que gaudim cada cop que agafem el cotxe, sabreu que sempre busquem algun carretera on poder passar-ho bé, no només amb el cotxe, sinó també de les vistes i el paisatge. De carreteres hi ha moltes, algunes són perfectes perquè són amples, amb carrils, segures, amb àrees de servei, etc. però altres són simplement perfectes perquè sí, perquè ens transmeten una sensació especial que cap altre ho fa.

Òbviament aquest fet és purament subjectiu, a mi em pot agradar la carretera A i, a un altre, la B, és qüestió de gustos. Però la companyia de lloguer de vehicles Avis va reunir un grup d’experts per extreure, de forma científica, la millor carretera del món.

En aquest experiment va participar el físic quàntic Mark Hadley, responsable de dirigir aquesta operació; el llegendari dissenyador de circuits de Fórmula 1, Hermann Tilke, i el reconegut dissenyador de muntanyes russes John Wardley. Segons Hadley, “Durant la conducció existeixen quatre fases principals; les corbes, l’acceleració, la velocitat i la frenada. Una gran carretera és aquella que aconsegueix l’equilibri entre aquestes quatre fases, combinant l’emoció de la velocitat i l’acceleració, la capacitat de conducció amb les corbes i el gaudir de l’escenari durant les rectes. Nosaltres hem calculat el balanç òptim entre aquests components per poder determinar, científicament, la millor carretera del món”.

Avis i aquest grup d’experts han aplicat la fórmula matemàtica a 25 carreteres que han estat considerades, habitualment, com les millors del món per professionals del motor, clubs de conductors i mitjans de comunicació, ja sigui per les seves interessants corbes, el seu caràcter desafiant i cert risc, la qualitat del paisatge o el punt de localització.

Amb totes aquestes premisses, la millor carretera del món és la N-222 que va des de Peso Da Régua a Pinhao, a mig camí entre Oporto i la frontera espanyola, a Portugal. Aquesta més que interessant carretera recorre el riu Duero oferint unes impressionants vistes de les vessants que s’apropen al Ràtio de Conducció d’Avis ideal de 10:1 (10 segons a una recta per cada segon a una corba), amb un ràtio 11:1, oferint, així, la millor experiència de conducció al món segons aquests experts.

“El temps dedicat a recórrer una recta és el moment adequat per apreciar els voltants de la carretera abans d’arribar a la pròxima corba, que atorga al conductor l’emoció i excitació que s’obté en una carretera desafiant” deia Hadley.

Per informar i desenvolupar aquest ràtio, Hadley ha utilitzat la geometria de la carretera i l’estil de conducció, juntament amb altres paràmetres. Els components fonamentals han estat els següents: acceleració, desacceleració de la frenada, que permet reduir la velocitat durant la corba, acceleració lateral, que sosté el cotxe al terra durant la corba, acceleració en línia recta, que permet tornar a la velocitat de creuer, radi de les corbes, longitud de les rectes i velocitat (de creuer).

“La nostra carretera guanyadora atorga als conductors el correcte equilibri entre les corbes tancades i els llargs trams rectes de la carretera. Això crea una experiència de conducció emocionant i variada que posa a prova les habilitats de conducció i proporciona l’oportunitat d’experimentar el rendiment del vehicle, al mateix temps que ofereix als conductors temps per gaudir de les impressionants vistes panoràmiques”, deia Ramón Biamés, que va ser la persona que va encarregar aquesta investigació.

La carretera guanyadora voreja el riu Duero amb unes espectaculars vistes de les vinyes per acabar morint a la pintoresca ciutat de Pinhao. El tram consta de 27 quilòmetres que inclou 93 corbes, el que suposa una autèntica diversió ja que els conductors han d’estar sempre alerta i preparats. Permet jugar molt amb el cotxe enllaçant cada un dels giravolts, mentre que també pots donar gas a les rectes i gaudir del bonic paisatge on té el seu origen el vi d’Oporto, una regió que va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO al 2001.

La resta de carreteres finalistes

En segona posició quedava el Big Sur a California, mentre que a la tercera plaça hi ha l’A-535 que travessa el riu Dane al Regne Unit, amb ràtios de 8,5:1 i 8,4:1 respectivament. Però si realment voleu emocions fortes només haureu de desplaçar-vos fins a Japó a la Carretera Nihon Romantic que té un ràtio de 2:1, és a dir, només fa que enllaçar una corba darrere una altra, sense descans. A Europa encara podem anar més enllà i viatjar fins la carretera de la Costa Amalfitana, prop de Nàpols (Itàlia), amb un ràtio de 1:1. Allà sí que no pararem de moure el volant d’un costat a l’altre gaudint de les precioses vistes. L’altre cara de la moneda és la carretera Overseas Highway amb un ràtio de 1240:1, el que suposa una infinitat de rectes que no s’acaben mai.

Però, sincerament, crec que tampoc cal anar tan lluny. A casa nostra tenim autèntiques meravelles de carreteres amb tots els paisatges possibles. Això em fa pensar en preguntar-vos, quina és la vostra carretera favorita?