Com queda l’aeroport de Brussel·les després de l’atemptat?

0
Aeroport de Brussel·les dies després dels atemptats
L'aeroport de Zaventem, dies després dels atemptats |Reuters

Setmanes després dels atemptats de la capital belga, l’aeròdrom opera al 65% del que seria habitual, malgrat tenir uns accessos complicats

L’aeroport de Zaventem a Brusel·les recupera de mica en mica la normalitat després d’haver patit els atemptats terroristes el passat 22 de març. L’aeroport va tornar a obrir l’1 d’abril, deu dies després de l’atacat yihadista que va causar la mort de trenta-dues persones, de les quals catorze ho van fer a l’espai aeròdrom.

Tres setmanes després dels atemptats que van causar el caos, la situació encara està molt lluny de ser normal. Per una banda, hi ha la sensació de por i d’intimidat al reconèixer el lloc on persones innocents van morir. D’altra banda, les companyies àrees i les autoritats han demanat als viatgers que acudeixin a l’aeroport amb, almenys, tres hores d’antelació per tal de passar de la millor forma possible els controls de seguretat previstos.

A més, les instal·lacions provisionals que substitueixen la terminal de sortides afectada pels atemptats ha arribat al seu màxim d’operativitat. Segons les dades oficials de l’aeroport, es permet volar a 15.000 passatgers i s’han programat 225 vols. Una xifra diferent en un mes d’abril habitual, ja que segons les dades anteriors es destaca que el nombre usual de vols durant el mes d’abril era de 350 vols diaris.

l’ACCÉS A L’AEROPORT de zaventem NOMÉS éS POSSIBLE MITJANÇANT L’AUTOVIA

La primera aerolínia que va tornar a operar va ser la principal del país belga, Brussels Airlines. Després, totes les altres aerolínies han tornat a operar i l’aeroport espera augmentar la capacitat en les pròximes setmanes per incorporar més vols. No obstant això, les autoritats han comentat que les obres de reconstrucció no permetran obrir la terminal de sortides fins a l’estiu.

Accés a l’aeroport

L’accés a l’aeròdrom és difícil. L’estació de tren, que també va patir els atemptats, continua tancada, el que causa que els viatgers accedeixin a l’aeroport en transport privat, autobusos o taxis. Aquest mètode ha provocat llargues cues i un gran bullici. A més, cal esmentar que a Bèlgica són els primers dies després de les vacances escolars de Pasqua, el què ha complicat la situació.

L’autovia és l’ única forma possible d’accedir a l’aeròdrom. Per això, s’han provocat retards, ja que l’autovia que uneix Brussel·les amb l’aeroport ha estat col·lapsada. Molts passatgers han optat per baixar dels automòbils i arribar a l’aeroport caminant amb les maletes. Així mateix, només es pot accedir si es té targeta d’embarcament. Per la seva banda, els vehicles no poden apropar-se a menys de 100 metres.

Reobertura del metro

L’estació de l’aeroport continua tancada, en canvi, aquesta setmana s’han reobert dotze estacions que no estaven disponibles des dels atemptats. La xarxa ja presta servei a 51 de les 69 parades. D’altra banda, s’ha augmentat l’horari respecte a les setmanes anteriors, però continua la vigilància extrema.

L’AEROPORT HA PROGRAMAT 225 VOLS; LLUNY DELS 350 HABITUALS

De fet, el Govern ha avisat que desplegarà patrulles mixtes de Policia i de l’Exèrcit per vigilar la xarxa de metro amb l’objectiu d’assegurar la seguretat i agilitzar la reobertura de les altres estacions. Es calcula que 300 soldats han sigut desplegats per complir aquesta finalitat, el que suposa també 1.8000 efectius militars dedicats al control i a la vigilància en els llocs públics de la capital belga.

Malgrat les complicades situacions en què es troba l’aeroport i el metro, s’espera que l’activitat continuï augmentant. De moment, l’aeròdrom de Zaventem funciona el 65% de la seva capacitat habitual. Una capacitat que s’espera tornar a aconseguir, però que, de moment, encara hi ha evocacions del tràgic 22 de març.