L’aeroport de Girona i Reus continuen perdent passatgers, alhora que Madrid recupera la primera posició

En l’àmbit econòmic els primers dies de cada any serveixen per fer balanç i tancar el curs anterior. Avui ens centrem en les dades que ha fet públiques Aena sobre el trànsit de passatgers durant tot el 2015. De fet, aquest recull només fa que confirmar, per un cantó la bona salut de l’aeroport de la ciutat comtal, i també de Barajas, i per l’altre la pèrdua de beneficis dels aeroports de Girona i Reus. Doncs bé, segons ha apuntat la gestora, l’aeroport del Prat segueix sense tocar sostre, i ha convertit el 2015 en el millor any de la seva història.

El turisme de la capital catalana, l’acollida de noves companyies aèries, i l’obertura de noves rutes han permès que el creixement del Prat s’hagi comportat de manera constant. Concretament, l’any passat van passar per l’aeroport 39.711.276 passatgers. Una xifra que representa un augment d’un 5.7% més respecte el mateix període de l’any 2014. Si analitzem les dades per mesos podrem observar com el mes d’agost ha estat el millor del conjunt anual, coincidint amb les vacances estivals, amb més de quatre milions de persones. Per destinació, els vols internacionals van créixer un 6.7% més, essent els nacionals d’Amèrica Llatina els que més van augmentar amb un 21.7%.

Seguidament, trobaríem els passatgers provinents d’Orient Mitjà, amb un 19.5%, i els nord-americans amb un 10%. Els vols nacionals, també han sofert un repunt d’un 3.2%. Només han mostrat una tendència negativa els passatgers provinents del mercat rus. Finalment, apuntar que pel que fa al trànsit de càrrega, 2015 ha registrat 117.219 mercaderies transportades. És a dir, un 14.1% més que al 2014.

L’aeroport de Girona perd passatgers

Emperò, no tot són bones noticies per les infraestructures aeroportuàries catalanes. I doncs, l’aeroport de Girona és un dels que més passatgers ha perdut en el darrer any, per darrere del de Burgos (-48%) i el de Badajoz (-43%). Més concretament, Girona ha registrat un 17.6% menys de passatgers que l’any 2014, i ja encadena sis anys de pèrdues. Durant el 2015 hi van passar per la infraestructura de Vilobí d’Onyar 1.7 milions de passatgers. Hem de tenir en compte, que aquesta xifra només supera per dues-centes mil persones les necessàries per a que l’economia de la zona no s’en ressenti. Així ho considera la Generalitat, que ja a mitjans del 2015 va anunciar que l’aeroport tocaria fons, i operaria sota mínims.

Tanmateix, l’aeroport de Reus tampoc gaudeix d’una bona salut. En aquest sentit, ha retrocedit un 17.1% ja que per les seves instal•lacions hi van passar-hi 705.057 mil passatgers. Una situació, ben contraposada a la del aeroport de Madrid. Barajas continua creixent més ràpid que el Prat i assoleix aquest any la primera posició com a aeroport més transitat de tot l’estat espanyol després que el barcelonès li robés la plaça durant els últims dos estius.

Així doncs, Barajas tanca l’any amb 46.8 milions de passatgers. El que es tradueix en un increment del 11.9%, i es converteix en el seu millor exercici des de l’any 2012. Així doncs, 2015 confirma aquesta tendència contínua de creixement del tràfic aeri de passatgers arreu del territori. Un creixement que ja acumula vint-i-sis mesos consecutius.