Durant els darrers 10 anys les taxes han augmentat un 80% en els 21 aeroports més grans d’Europa

Setmana intensa en el món econòmic. Per un cantó, el Fòrum Mundial Econòmic es cita a la ciutat de Davos en la seva tradicional trobada anual per tal d’avaluar i consensuar l’economia global. Per altre, les borses xineses continuen la seva tendència als números vermells i arrosseguen, moltes jornades, als parquets europeus i nord-americans. En un altre ordre de coses, aquest passat dimecres, el sector de l’aviació feia un pas endavant i presentava la culminació d’una nova associació nomenada Airlines for Europe (A4E). L’organització agrupa als cinc majors grups europeus de l’empresariat aeri. És a dir, IAG, Air France KLM, Lufthansa, Easyjet i Ryanair. La unió d’acció, que ja és un fet, suposa la conjunció de les empreses del sector tradicional i les low cost. Un esdeveniment inèdit fins ara, i al que esperen s’uneixin altres marques. Doncs bé, durant la trobada, just abans de la cimera de l’aviació de la Unió Europea, les cinc companyies aèries van unir els seus clams per posar sobre la taula la problemàtica de les taxes aeroportuàries. També, pretenen definir una nova estratègia comunitària en el sector. Cal dir que l’acte de presentació de l’A4E va comptar amb la presència de la comissària de Transport, Violeta Bulc, i altres representants de la presidència europea que en aquests moments ostenta Holanda.

AENA obligada a rebaixar taxes

Aeroport de Barcelona, operat per Aena. Taxes | Font: Flickr, Alquilr de Coches
Aeroport de Barcelona, operat per Aena | Font: Flickr, Alquilr de Coches

Hem de poder augmentar la nostra competitivitat i poder oferir “tarifes més baixes i més opcions pels passatgers”, i per a tal efecte hem de cercar “els canvis necessaris”. Així s’expressaven els executius de les companyies aèries, Willie Walsh (IAG), Alexandre de Juniac (Air France KLM), Carsten Spohr (Lufthansa), Carolyn McCall (Easyjet) i Michael O’Leary (Ryanair). Tots ells, coincidien en rebre amb “satisfacció l’estratègia de l’Aviació de la Comissió Europea per a una indústria d’aviació més forta i competitiva. No obstant això, hem d’actuar ara contra els monopolis aeroportuaris a grans escala, les ineficiències, les elevades taxes i impostos que caracteritzen la cadena de subministrament de l’aviació”. En aquest sentit, han instat als Estats Membres de la UE a “recolzar la feina de la Comissió amb l’objectiu de reduir els costos dels proveïdors que ostenten una posició de monopoli”. És el cas per exemple, d’Aena, l’operador aeroportuari més gran del món. Destaca, especialment, el cas d’Aena perquè ha estat l’agent que més ha incrementat les tarifes amb un 255%. Lluny de l’operadora espanyola es col•loca Itàlia amb un augment del 141% i Regne Unit amb un 120%.

És per aquest motiu que la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) ha ordenat la rebaixa de les taxes per aquest 2016, i la congelació dels preus que cobra a les companyies aèries durant els propers cinc anys. De fet, aquesta actuació arriba després que l’empresa pública mantingués un tens estira-i-arronsa amb les aerolínies per haver decidit un any més implantar un augment tarifari. I doncs, l’A4E argumenta que en els darrers deu anys, les taxes s’han apujat un 90% en els deu aeroports més grans d’Europa mentre ells han rebaixat el preu dels bitllets un 20% en el mateix període. És a dir, els passatgers han assumit un cost addicional en concepte de taxes durant els darrers deu anys de 5.400 milions d’euros. Així doncs, l’acció del regular espanyol de la competència propiciarà que les tarifes disminueixin un 1.9% aquest any. Tanmateix, la nova associació del sector de l’aviació urgeix a la Unió Europea a actuar i desenvolupar una legislació que efectivament normativitzi els monopolis aeroportuaris.