L’economia col·laborativa està de moda

0

L’economia col•laborativa està de moda

París acull el fòrum sobre economia col·laborativa OuiShare

Uber i Airbnb van ser els grans pioners. Si no fos per aquestes grans empreses, l’economia col·laborativa continuaria sent una tendència alternativa i marginal. Gràcies ambdós colossos, aquesta forma de fer negocis ha penetrat amb gran força dins les nostres vides, sectors com el transport i el turisme s’han vist sobrepassats pels nous competidors que basen el seu model de negoci en la col•laboració. Ara és l’hora de repensar altres sectors, com les finances, els serveis, l’educació o la sanitat.

Tot està passant considerablement ràpid. Els mitjans de comunicació i els mercats s’estan fent ressò, per això els pioners es pregunten si s’està produint realment un canvi de valors a través de la shared economy.

Aquest dubte ha estat el leiv motiv del OuiShare Fest, la tercera reunió mundial sobre economia col·laborativa que ha aplegat a París a més de mil emprenedors, economistes, stakeholders i pensadors. Durant tres dies, la carpa del Cabaret Sauvage de la capital francesa s’ha convertit en un emocionant mercat d’idees amb un gran ventall de propostes radicals, des del Moviment de Transició a l’Economia de Bé Comú fins a la gift economy.

L’opinió de famosos altermundistes

Charles Eisenstein, autor de Sacroeconomia, va ser l’encarregat d’obrir el certamen, pronosticant l’arribada de “l’era de la gran reunió”, en contraposició amb la separació dogmatitzada per l’economia clàssica. Jeremiah Owyang, fundador de Crowd Companies, va incendiar el debat amb una veritat incòmoda: “l’economia col·laborativa està en mans de l’1% i el retorn social que molts esperaven encara no s’ha produït”.

Lisa Gansky, autora de La malla: el futur dels negocis és compartir, “ja hi ha senyals de canvi”. La més prometedora de totes, la tecnologia blockchain, una mena de llibre de comptabilitat universal digital que permet el funcionament de sistemes descentralitzats i criptomonedes com el Bitcoin.

El fundador de Zip Car, Robin Chase, va alertar sobre “el poder de les plataformes, que funcionen al final com petits governs”. Michael Bauwens, creador de la P2P Foundation, va assenyalar que “la vertadera acció s’està traslladant al moviment de les noves cooperatives”, Bauwens va fer menció especial a Catalunya i a FairCoop.

“Tot està canviant tan ràpid que és molt difícil saber on estarem l’any vinent”, ha indicat Albert Cañigueral, fundador del portal www.consumocolaborativo.com.

Cañigueral considera que “l’autocrítica i la diversitat” són dos elements que sempre han estat molt presents en el creixement del nombre de participants de OuiShare i que hi ha tendències que “convenen mirar amb lupa”. Tot i això, agraeix la feina realitzada per Uber i Airbnb en obrir les portes per als que han aparegut després.

Una petita mostra de negocis col·laboratius

El connector de OuiShare a Espanya, ens convida a participar en algunes iniciatives que han cobrat força l’últim any: per exemple, Yottotel és una xarxa social de hosts que connecta als visitants de les ciutats amb la comunitat P2P local; un altre exemple és Traity, eina bàsica de l’economia de la reputació que consisteix en una plataforma destinada a “generar confiança entre els usuaris de l’economia col·laborativa des del minut un”, tal com relata el seu creador Juan Cartagena.

Una altra de les iniciatives presents a París va ser la Sharing Achademy, la plataforma de classes particulars entre estudiants universitaris, creada per Jordi Llonch Esteve. També va gaudir de molt èxit entre els participants el projecte Timrepublik, el qual es tracta d’un banc de temps que ja està present a deu països, entre ells Espanya.