Les conseqüències de ‘l’escàndol Volkswagen’

0
Volkswagen Golf VI
Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Intranquil·litat per una crisi multisectorial d’efectes encara incerts

Conseqüències polítiques

Volkswagen com a marca va intrínsecament lligada a Alemanya. L’esclat de l’engany en les emissions provoca sens dubte una pèrdua de prestigi de la ‘marca Alemanya’, tradicionalment lligada a confiança i productes de qualitat, i aquesta davallada de la confiança també té conseqüències polítiques, ja que la credibilitat d’Angela Merkel i el seu govern ve en part relacionada amb el valor d’aquesta ‘marca Alemanya’: si 11 milions de cotxes d’una gran empresa Alemanya (quasi un símbol) comet un frau a escala internacional, és inevitable que el govern alemany en surti poc o molt malparat.

Conscient d’això, Merkel va demanar ràpidament una explicació “ràpida i completa” a la direcció de la companyia, resposta que la presidenta creu que ja s’ha donat en boca de Matthias Müller, el nou president del grup VW. “Un exercici de claredat i transparència”, ha afegit Merkel al Parlament Europeu (la UE podria encetar properament una investigació). És imprescindible recuperar el prestigi associat al país germànic.

Conseqüències econòmiques

La pèrdua de credibilitat arran de l’afer Volkswagen pot tenir repercussions econòmiques en dos sentits: per una banda, pot afectar a l’economia alemanya en el seu conjunt, i per l’altra, pot tenir un impacte en el sector de l’automòbil a escala global, especialment per empreses del sector que treballin pel grup VW (el frau també afecta a vehicles d’Audi, Seat i Skoda), que és el principal productor de vehicles d’Europa i un dels més potents del món. La caiguda del grup a la borsa és ja d’un 30%.

En relació a això, un element de preocupació afegit són les inversions que el grup tenia previst realitzar, algunes de les quals estan destinades a Catalunya (a la planta de Seat a Martorell). El propi ministre d’Indústria, José Manuel Soria, s’ha mostrat preocupat per l’efecte que ‘l’afer VW’ pugui tenir en l’economia espanyola.

Matthias Müller ha afirmat que “això serà dolorós” i que es veuran obligats a reajustar els seus plans d’eficiència, alhora però que ha assegurat que segueixen mantenint com a objectiu una política de llocs de treball segurs i de qualitat. Amb tot, l’escàndol de l’emissió de gasos ha generat intranquil·litat als treballadors de la planta de Martorell i a tota l’activitat econòmica que en depèn. Caldrà esperar a veure concretament com VW reaccionarà per sortir d’aquest afer per començar a tenir respostes específiques.