Inspirar a voluntaris i voluntàries en el motociclisme: el potencial amagat de les dones

Desprès del primer article sobre les Conferències (Women+Sustainability in Motorcycling) que va realitzar la FIM el passat cap de setmana, aquí en teniu la segona part.

Avui en dia, la majoria de clubs, federacions i organitzacions esportives lluiten per desenvolupar un equip potent de voluntaris. El paper dels voluntaris en l’esport és fonamental, una peça clau, són essencials per a gestionar un esdeveniment amb èxit. Sense ells no es hi haurien les competicions, sense ells no hi haurien campions.

Tot i moltes vegades els propis esportistes, que són els que reben aquest servei, no en són del tot conscients de la feina del voluntari, el treball altruista d’aquests.

Com ho hem de fer per atraure voluntaris o voluntàries?

Com tots sabem els voluntaris dins del món de l’esport, gairebé mai se’ls paga però si que és molt important que tinguin alguna compensació, alguna gratificació. Segons Eva Asderaki-Moore, jutge de cadira internacional, s’ha de ser coherent i conscient que alguna cosa se’ls hi ha de donar.

Les dones ho podem tot | Diari Català
FIM Gala Ceremony 2015 Jerez

Tal i com explica Natalia Gallego, de la Federació Motociclista d’Andorra, el fet de sopar tots junts desprès d’una competició esportiva, fa que totes les persones que hagin treballat durant la prova es sentin com en una família. Pel que fa a les dones, el simple gest de fer una talla de samarreta també per a elles, fa que se sentin més a gust.

Una altra forma en que es poden recompensar els voluntaris és el fet de poder conèixer els teus ídols. Es va comentar que a Austràlia es feia un carnet on quant més treballs/ participis com a voluntari més guanyes. I què guanyes? Entrades per anar a MotoGP, per conèixer els teus ídols de primera mà…

No s’ha de caure en la banalitat, ser voluntari no és fàcil, no tothom està capacitat per fer qualsevol feina. És molt important establir categories segons el tipus de persona per saber qui està més capacitat per fer cada cosa. Tal i com va explicar Andrea Coleman, fundadora de Riders for Health, s’ha de descobrir les qualitats de cadascú per a poder potenciar-les.

No tothom esta disposat a passar hores preparant una carrera. Com garantir el voluntariat? Coleman va insistir en el fet de transmetre la passió per l’esport, pel motor.

Segons Natalia, promoure el voluntariat a través de les xarxes és clau, “nosaltres sempre compartim què fem, lo bé que ens ho passem”. Informar i motivar és bàsic per fer que els aficionats d’aquest esport s’introdueixin per fer-lo possible.

S’ha de fer una crida per aconseguir més persones voluntàries, fins i tot la directora general de la Comissió Femenina de la FIM, Nita Korhonen, va argumentar que es podrien fer accions per a que persones a l’atur poguessin treballar, a canvi d’uns certificats els quals els ajudin a l’hora de trobar feina.

Moltes dones volen entrar dins del món del motociclisme però no saben com. Fins ara moltes eren voluntàries per ser les dones, novies o germanes de pilots. Actualment cada cop són més les dones que es volen introduir dins d’aquest món, perquè si, perquè volen, i no només com a pilots. Susanne Hüttinger, presidenta de la Comissió de carrera en pista i membre del Consell de la Federació Nacional Austríaca de Motociclisme OSK, va afirmar que el voluntarisme és perfecte per a totes elles.

En aquesta xerrada a més de parlar del futur del voluntarisme, les panelistes també ens van explicar una mica la seva experiència.

No és fàcil ser dona dins d’aquest món, molts et qüestionen el treball que fas, més d’una comissària tècnica m’ha comentat que molts pilots dubten i posen cares estranyes quan veuen que la verificació tècnica de la seva moto la fa una dona. Que passa que una dona no entén de mecànica?  Malauradament, ens hem de guanyar el respecte més que els homes.

Trencar els estereotips: dones líders i com ho van aconseguir

Ser una dona pilot envoltada d’homes és fàcil? Ana Carrasco, pilot de Moto3, va ser la primera pilot en aconseguir punts en aquesta categoria, i tal i com va comentar a la conferència, “ara tots em veuen com un pilot més”. Ara bé, falta que la gent cregui que una dona pot ser campiona del món de velocitat, falta que les empreses i els sponsors li donin suport per tal d’aconseguir el seu objectiu.

Les dones ho podem tot | Diari Català
El moderador Gavin Emmet juntament amb Amparo Porto, Kristin Enging, Erin Sills, Martine de Cortance i Ana Carrasco

Una eminència de l’esport del motor, com Martine de Cortanze, una de les participants en la primera edició del Paris-Dakar on va ocupar la posició 11 de la classificació general i la primera de les fèmines, també estava present en el col·loqui. De Cortanze  va explicar els seus inicis en el món del motor i va argumentar que no es pot tenir complexes, “a nivell individual, les dones hem d’estar motivades i dedicar el 100% per aconseguir el que volem”.

No vull ser la dona més ràpida, vull ser la pilot més ràpida”, explicava Erin Hunter, qui té la millor marca mitjana de velocitat de 207,998mph (334’668782km/h).

A més d’explicar les seves fites i com hi van arribar, les ponents ens van explicar als presents, que encara queda molt per fer en temes de patrocinis i sponsors.  I no només amb diners, sinó també amb “espècies”.

Per finalitzar les primeres conferencies sobre les dones i la sostenibilitat, es va signar la Declaració de Jerez, un document on la FIM es compromet, entre altres: a crear i mantenir un programa de sostenibilitat mediambiental; fomentar la participació femenina en la part administrativa, esportiva i tècnica; a respectar i a valorar els voluntaris; i a fomentar un esport inclusiu i respectuós.

Les dones ho podem tot | Diari Català
Equip de la FIM desprès de signar la Declaració de Jerez

Vito Ippolito, president de la FIM; Ignacio Verneda, director general de la FIM; Nita Korhonen, directora de la Comissió Femenina de Motociclisme de la FIM i Kattia Juárez, directora de Sostenibilitat també de la FIM, són qui van firmar el present document:

Esperem que tot això no quedi en res, ja que encara ens queda molt per fer, necessitem desenvolupar eines per tal de captar la passió de molta gent i en especial per totes les dones que sentin el motociclisme dins seu. El principal obstacle de les dones en aquest món som nosaltres mateixes, hem de creure en nosaltres, sinó qui ho farà?

Les dones ho podem tot | Diari Català
Declaració de Jerez

És molt important que els homes també s’impliquin, tots podem formar un gran equip

No calen legislacions per tal de que les dones puguem estar en la gestió esportiva, ha de sortir de dins nostre, de la humanitat i no de la llei.

Tal i com va concloure Vito Ipolito, encara hi ha perjudicis, encara ara estem desaprofitant la oportunitat de donar veu i vot a les dones, però tot això nomé pot anar amunt i cal treballar molt per aconseguir ser una societat plenament iguaitària.

Tant de bo la FIM va a continuï amb el treball diari per tal de superar els obstacles. Ells tenen el compromís amb totes els persones que formem part del món del motociclisme.