LIGHTNING LS-218, una “Superbike” molt especial

0

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

LIGHTNING LS-218: L’elèctrica de 200 CV

Quines motos tenen més de 200 CV?
A dia d’avui les “superbikes” de 200 CV, Aprilia RSV4, BMW S 1000 RR, Ducati 1299 Panigale, MV Agusta F4, Kawasaki Ninja H2… competeixen per convertir-se en la moto de carrer més ràpida del món amb motor de benzina, però la nova Lightning LS-218 trenca els registres amb més de 200 CV “elèctrics”.

FOTOS: K. WING – PILOT: A. CAHTCHART

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

Imaginem un cara a cara Kawasaki Ninja H2 R davant de la Lightning LS-218 en una prova d’acceleració d’estil “dragster”. La japonesa declara un parell màxim de 156 Nm a 12.500 rpm amb una caixa de canvis de sis relacions; l’elèctrica ascendeix a 228 Nm des de la primera obertura del gas. Em temo que ja saps per quina apostar just abans que el semàfor es posi verd… La Kawasaki no està homologada per carrer i es comercialitza a un preu de 50.000 €. L’elèctrica nord-americana sí podrà rodar fora dels circuits i ja es ven a un preu de 40.000 € més impostos als EE.UU.

Lightning Motorcycles és una empresa propietat de Richard Hatfield, la persona que porta més temps construint  motos esportives elèctriques utilitzant tecnologia de bateries de liti. La moto ostenta el rècord mundial de velocitat per a motos elèctriques amb un registre de 345 km/h.

En competició, la Lightning es va fer famosa quan va guanyar la carrera per a motos elèctriques al circuit de Laguna Seca (EE.UU.). Aquella moto es recarregava amb panells solars col·locats en la part superior del camió de l’equip.

Però la fita més important es va donar en l’edició 2013 de la llegendària pujada a Pikes Peak, quan el pilot Carlin Dunne va batre a totes les motos de benzina d’aquesta competició amb una avantatja de 20 segons. La primera moto amb benzina fou la Ducati Multistrada oficial de fábrica.

 LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial
LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

Agafat fort a la Lightning LS-218 

Quan puges a la moto t’has d’estirar bé sobre el dipòsit per arribar al semi manillar. La raó és que el conjunt de bateries necessiten el seu espai. Mentre que els 813 mm d’alçada del seient es poden considerar raonables, sense carregar excessivament el pes del cos.

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

Per arrancar-la, girar la clau i polsar el boto vermell “ON” de la pinya dreta. No hi ha maneta d’embragatge, mentre que el pedal de fre es manté en la posició convencional a la dreta.

L’acceleració és absolutament monstruosa. Cap moto amb motor d’explosió, sobrealimentada o turbo, s’apropa a aquesta sensació d’acceleració.
LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

L’elèctrica més ràpida del món… i la més fàcil

La raó és la meticulosa posada a punt del sistema de l’accelerador ride-by-wire per al seu funcionament en el carrer. És una moto fàcil fins que superes els 50 km/h.

“Hem dissenyat una resposta molt progressiva perquè volem que sigui una moto útil en la ciutat”, afirma Hatfield (dissenyador). “Per això, el primer 50% del recorregut de l’accelerador ofereix menys del 30% del parell, però quan vols més prestacions la resta del recorregut actua mitjançant un potenciòmetre que va afegint més i més parell. El software que utilitzem ens permet aquest tipus de control de la corba de parell, així com modificar el seu sistema regeneratiu”.

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

El sistema regeneratiu de la Lightning té una doble funció: aprofitar la frenada per a recarregar les bateries i servir de fre motor similar al d’un propulsor convencional. Pot desconnectar-se, cosa que no és molt bona idea, ja que per parar la Lightning es benvinguda qualsevol ajuda. El sistema regeneratiu entra en acció quan es va tancant l’accelerador. Al principi deixa moviment lliure a la roda posterior, per el que et sents com en una MotoGP de 2T quan vas cap l’angle d’una corba abans d’accionar els frens Brembo. Si més no, a mesura que es tanca progressivament l’accelerador, el sistema regeneratiu va actuant cada vegada més, fins el punt de que si es tanca del tot, és quasi com tenir una marxa enrere. El fre motor disponible és molt elevat i quan rodes lentament has d’estar atent, perquè la moto es pot frenar de forma brusca.

Si optes per accionar els frens Brembo, aquests faran la seva gran labor habitual.

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

Directament del motor a la roda

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especialLa Lightning sí emet so, encara que no és molt elevat, resulta atractiu. és una moto sense marxes, passant  directament la potència de l’eix del motor a la roda. “És el sistema més eficient per a transmetre el moviment i per això hem aconseguit tanta potència a la vegada que hem mantingut el pes sota control”, diu Hatfield. “Cada vegada que interactuen dos marxes, es perden entre un 2% i un 5% de potència, i si són dos, entre un 4-10%. A més del pes que suposa. Les bateries ja són el suficientment pesades, així que és convenient estalviar en qualsevol altre apartat”.

LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial  LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial

Una moto amb aquest grau de prestacions requereix un elevat grau del nivell d’agilitat i la Lightning supera la prova. El seu pes és de 226 kg amb aigua i oli i el repartiment de pesos indica un 52/48%. Pe tant, no és molt més pesada que una Superbike “de litre”, encara que no és tal àgil com una Aprilia RSV4 o una Ducati 1299 Panigale.

La forquilla està fixada a una columna de direcció d’alumini CNC que conté els rodaments per al seu pivot i que es connecta amb la part frontal de la caixa de les bateries.

En qualsevol cas, la Lightning LS-218 és una moto referent i plena d’exclusivitat, es fabricaran 150 unitats.

S’integra en el selecte club de les motos de 200 CV i ho fa recorrent a l’electricitat com energia. Una autèntica “Superbike” per prestacions i realment “verd”.
LIGHTNING LS-218, Una “Superbike” Molt especial