Lliçó d’història dels crossovers

0

Crossover Nissan

Els models de la família crossover

Moltes marques volen el premi, Nissan és el guanyador per ara.

Existeix un proverbi que diu “Quan vulguis emprendre alguna cosa, hi haurà molta gent que et dirà que no ho facis; quan vegin que no poden aturar, et diran com has de fer-ho; i quan finalment vegin que ho has aconseguit, diran que sempre van creure en tu” i sembla que la història dels crossovers va encaminada cap aquí. Amb motiu del llançament d’un nou motor 1.6 DIG-T turbo de benzina amb 163 CV pel nou Nissan X-Trail la marca ha volgut fer un repàs per desvetllar el naixement d’aquest concepte el 2002. Des del creixement desmesurat del mercat dels SUV europeus totes les marques s’han penjat la medalla de pioners però cap marca com Nissan ha trobat el mix perfecte entre l’urbanisme i l’off-road a un preu raonable. Amb un paratge preciós de fons, els Alps francesos, Nissan va aglutinar a tota la seva família crossover (Qashqai, Juke Nismo i X-Trail) per demostrar la seva fe en aquests models. A més vam poder provar el Nissan Juke R2.0, una bèstia de 600 CV que representa la passió i l’ambició de la firma per anar un pas més enllà i qüestionar-se l’ordre de les coses.

Juke R2.0
Juke R2.0

Segons explica la marca japonesa, 25 persones van començar un projecte al Centre Tècnic de Nissan a el Japó per desenvolupar el futur de l’Almera al 2002. Dotze mesos durant els quals els tècnics havien de trobar un substitut a un model comparable al Seat Altea o al Volkswagen Golf Plus. Van passar els mesos i el 13 de desembre el projecte es va aturar, no era viable. Segons el responsable d’avaluació de cotxes del Centre Tècnic de Nissan Europa (NTCE), Peter Brown, “No reflectia la innovació i l’emoció, que són els valors de Nissan i no seguia la mateixa direcció presa amb productes semblants al 350Z, l’X-Trail o la tercera generació del micra”. Per aquest motiu Brown va confiar en un col·lega i va presentar un projecte totalment diferent, “una espècie de mini Murano que pensava que podria trencar les barreres d’accés al mercat dels SUV”. Si, la denominació Sport Utility Vehicle ja existia i començaven a tenir èxit però comptava amb algunes limitacions com el preu, el consum i el confort. Segons uns estudis de mercat que va fer Nissan per aquella època existien “nombrosos desavantatges associats als SUV” un detall que tirava enrere a alguns compradors. “El consum elevat, qualitat dolenta dels acabats, el soroll a l’interior, un volum incòmode per la ciutat i una mala adequació al ús diari” eren alguns dels inconvenients que presentava aquesta gama. Per tant, comenta Brown, es tractava d’un repte atraient i “vam aconseguir convèncer als responsables que seríem capaços de superar aquestes barreres i fer més atractius als SUV. D’aquesta manera va néixer la idea del primer crossover tal com la coneixem actualment”.

DLF_1109

La idea era fer un model que es comercialitzés a Europa i per aquest motiu el Centre Tècnic del continent es va fer càrrec del seu desenvolupament. “Era la segona vegada que el NTCE s’encarregava de tot el procés des de Cranfield (Gran Bretanya)” recorda i segur que no s’esperaven el que passaria a continuació.

Es tractava de fer “un SUV tradicional però més barat, més àgil i més compacte” comenta Brown. Així que van començar creant una filosofia de disseny que combinés una estètica atractiva amb un interior espaiós, que sembles un turisme, i una posició de conducció elevada (tipus SUV). Aquesta nova línia o enfocament es va anomenar Trois Fusion i gràcies a ella avui tenim als nostres carrers models que parteixen del primer Qashqai presentat el 2007. Una posició elevada dels reposabraços, amb uns laterals a l’alçada i una consola central inspirada en els turismes de cinc portes van ser els elements principals per fer sentir a l’usuari com si fos a un compacte qualsevol.

nissan-qashqai-2007-2010
Nissan Qashqai primera generació (2007)

Després de dos anys de desenvolupament el nou Qashqai es va presentar com un concept al Saló de Ginebra de 2004 amb disparitat d’opinions. “La majoria de mitjans tenia reserves sobre si els crossovers suposaven el millor de dos mons o només era un intent de captar clients dels compactes i els SUV” declara el responsable. Va ser durant unes proves prèvies al llançament al Cercle Polar Àrtic, el 2006, on els especialistes van poder veure per primera vegada el nou concepte i “entendre el seu plantejament únic”. A més es va plantejar per primer cop el fet que no serien models 4X4 perquè Nissan va posicionar-se clarament als 4X2. “Als estudis vam veure que la majoria de gent no utilitzava totes les possibilitats de la tracció total” i per poder fer un cotxe més assequible i amb millor consum van utilitzar el dièsel 1,5 litres i el benzina 1,6 pel nou Qashqai.

Qashqai 2014
Qashqai 2014

Era l’hora de la veritat i el Nissan Qashqai deixava de ser un concepte per arribar al Saló de París de 2006. Va sortir a la venda al febrer de 2007 i la resta ja ho coneixem tots. A finals de 2007 ja havia venut 100.000 unitats i vuit anys després un total de 2,6 milions d’unitats en tot el món. El crossover més venut del planeta.

El 2010 Nissan va tornar a arriscar amb el Juke, creant un nou segment pel mercat i arribant a les 650.000 unitats a Europa.

Juke Nismo RS
Juke Nismo RS

La nova generació del X-Trail, llançat el passat 2014 completa la gama i suposa un 10% de les vendes de crossover de Nissan.

X-Trail posterior
X-Trail part posterior

Amb la presentació del Concept Gripz, la firma japonesa va deixar molt clar que la seva aposta eren els crossovers i sembla que en aquest àmbit ningú els hi pot treure raó. Com comentaven els directors de projecte durant la presentació el més complicat no és arribar a l’èxit sinó mantenir-lo. Veurem si Nissan és capaç de fer-ho.