Mals hàbits quan conduim

0

Avaria de cotxe

repassem alguns i els hi posem solució

Conduir és anar des d’un punt A a un punt B (o retornar a l’A) respectant les normes de circulació (sempre que no estiguem en un circuit). Durant aquest trajecte realitzem accelerades, frenades, canvis de marxa, entre d’altres accions que, si no les fem bé, poden ocasionar un deteriorament més ràpid del nostre vehicle, accidents de tràfic o avaries. És per això que sovint (i m’incloc) realitzem algunes males costums que no són bones pel cotxe, per nosaltres i pels demés. Per això des d’aquí us dediquem aquest petit article per tal que eviteu algunes manies que són molt habituals en la majoria dels conductors i que hauríem d’intentar deixar de realitzar tan per la seguretat nostre i dels demés, i els euros que ens puguem estalviar evitant desgastos prematurs o avaries.

No mirar de forma periòdica la pressió dels pneumàtics

Això pot suposar un deteriorament irregular, un desgast prematur o, en el pitjor dels cassos, rebentar el pneumàtic amb la possible conseqüència de sofrir un accident. La solució és molt fàcil; controlar regularment la pressió en una benzinera o en el vostre taller de confiança. Això no suposa més de cinc minuts i us pot estalviar bastants euros.

Accelerar el motor massa sense que hagi agafat la temperatura adequada

Quan el motor està fred, l’oli es troba al càrter i necessita uns segons per acabar de recórrer tot el circuit i agafar la temperatura ideal. Per tant, no es recomanable donar una accelerada forta just després d’encendre el cotxe. Ho podem fer al cap d’uns segons, però al principi és millor arrancar suau i paulatinament evitant superar les 3.500 rpm en un benzina, o les 2.700 rpm en el cas d’un dièsel.

Mantenir el pedal de l’embragatge trepitjat quan el cotxe està aturat

A l’autoescola ens ensenyen que, mentre estem aturats en un semàfor, hem de mantenir la marxa posada i, per tant, l’embragatge trepitjat durant tota l’estona. Doncs és un greu error, això no ho hem de fer. Sempre que estiguem aturats no trepitgeu el pedal, si ho feu provocareu un major desgast de l’embragatge i, per tant, l’haureu de canviar més aviat.

Abusar dels frens en un descens prolongat

Molt sovint veureu que el cotxe de davant de vosaltres no para de trepitjar el fre en una pendent descendent però vosaltres no ho heu de fer, intenteu evitar això deixant anar gas i reduint alguna marxa per frenar el cotxe. Sí que és cert que en algun moment haureu de frenar, però intenteu que no sigui una constant ja que pot provocar un desgast excessiu, deformació, vibracions al frenar o consumir més líquid de frens.

Circular amb el motor a baixes revolucions

Ja sé que per consumir menys carburant l’ideal és moure’t a baixes revolucions, però no ho feu sempre. Circular sempre d’aquesta forma pot suposar que, en el cas dels dièsel, la vàlvula EGR acumuli més carbó i redueixi la seva vida útil fins a un 50%, o, en el cas dels benzina, es pot fer malbé el catalitzador. Els filtres també poden sofrir en aquest cas. La solució és senzilla, de tan en tan trepitjar l’accelerador per pujar les revolucions, això sí, no ho feu només arrancar.

Conduir amb la reserva

Encara que el cotxe funcioni igual, no és recomanable ja que la bomba de gasolina pot veure’s afectada. Amb els cotxes d’injecció directa la bomba està submergida al tanc de benzina, per tant el nivell ha de ser suficient per lubricar-la i refredar-la ja que sinó ho fa pot debilitar el seu funcionament.

Parar el motor de cop després d’un esforç extra

Aquí el que es veu afectat és el turbo que a altes velocitats i revolucions la seva temperatura puja considerablement. Per tant, si parem el cotxe de cop després d’un esforç, l’oli que hi ha al circuit encara pot carbonitzar i això pot afectar al turbo. Com a solució es recomana deixar el cotxe al ralentí durant dos minuts.

Mantenir la mà recolzada a la palanca de canvi

Aquesta costum molts la tenen i no és gens bo. Mentre estem tranquil·lament conduint amb la mà recolzada a la palanca, aquesta exerceix una lleu  pressió sobre els mecanismes de transmissió i això pot comportar desgastos que no haurien de produir-se. Així que ja sabeu, les mans al volant i a la palanca només les baixem per canviar de marxa.

Aquests són alguns dels errors que cometem al volant i que hauríem d’intentar evitar. N’hi ha molts més, però aquí us hem explicat alguns que ens semblen més interessants.