Nou cas de malversació de diners públics a Espanya

0

Nou cas de malversació de diners públics a Espanya

L’aeroport fantasma de Múrcia costa 22.000 euros diaris

LAeroport Internacional de Múrcia, ubicat a Corvera, porta des de la seva construcció l’any 2012 sense activitat. La concessió d’aquest aeroport pertany al consorci Aeromur, amb gran participació de Sacyr, i té un termini de 40 anys.

Corvera va començar a construir-se l’any 2008. Dos anys després els treballs van haver de parar-se davant la impossibilitat d’Aeromur per a trobar el finançament necessari per a portar endavant el projecte. Finalment, la Comunitat de Múrcia es va veure obligada a avalar un préstec de 182 milions d’euros per a acabar les obres, a canvi de què la concessionària renunciés a percebre ajudes públiques en el cas de produir pèrdues.

Els treballs van acabar el gener de 2012, l’aeroport mai va ser inaugurat. Aeromur va demanar al Govern regional un reequilibri financer per assegurar-se l’auxili públic en el cas d’existir pèrdues, a més de sol·licitar el tancament de l’aeroport de San Javier, base aèria militar a 35 quilòmetres de Corvera gestionada per l’entitat pública Aena.

Al setembre de 2013, el Consell de Govern de la regió de Múrcia va rescindir el contracte amb Aeromur per l’incompliment de la concessionària de la posta en funcionament de l’aeroport en el termini pactat. Mesos després, la comunitat va haver d’assumir els 182 milions de deute de la instal·lació per l’execució de l’aval. En termes econòmics, aquesta gestió significa per a la regió de Múrcia, la cinquena comunitat a Espanya amb la taxa d’atur més elevada, gairebé 22.000 euros al dia només per afrontar les despeses del seu manteniment.

Després de l’intent sense èxit de renegociar un nou acord amb Aeromur, el Govern regional va intentar desbloquejar la situació amb un nou concurs que veuria llum, segons va avançar la Conselleria de Foment, el passat mes de febrer. El termini es va esgotar sense fer-se públic el concurs.

Mentrestant, l’Aeroport de San Javier, que el Govern autonòmic vol tancar per a deixar via lliure al de Corvera, on conviuen els vols de caràcter militar i civil, va rebre el premi ASQ (Airport Service Quality) al millor aeròdrom europeu en la categoria de menys de dos milions de passatgers a l’any. Aquest reconeixement va ser atorgat, en gran part, gràcies al bon treball dels seus empleats. Entre ells es troben els 80 d’Aena que lluiten diàriament amb l’objectiu d’evitar el trasllat a Corvera, i no perdre la condició de treballadors públics per passar a ser considerats assalariats d’una empresa privada. La resta, 450 llocs de treball directes i prop de 1.200 indirectes, pateixen la incertesa de no tenir garantida la seva estabilitat laboral si tanca San Javier.

Aquest petit aeròdrom va ser qualificat d’infrautilitzat el 14 de desembre de 2014 pel Tribunal de Comptes de la UE. La institució va denunciar la incoherència entre les diverses Administracions, amb un Ministeri de Foment invertint grans quantitats en l’ampliació de l’Aeroport de San Javier, al mateix temps que des de Múrcia s’estava promovent la construcció d’un de nou.

El tancament dels vols civils a San Javier obligaria a Aena a tornar 10 milions d’euros a la Unió Europea, quantitat entregada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional per ampliar les instal·lacions de l’aeroport.

Corvera s’ha convertit en un constant dolor de cap per al Govern regional qui està obstinat a tancar un aeroport públic, eficaç i funcional, privilegiant a un altre de gestió privada que està dessagnant, minut a minut, la butxaca dels contribuents.